Nazwa przedmiotu:
Komputerowe modele przestrzenne - zastosowanie w analizach i projektach
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Andrzej Borkowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SMS254
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 50 godzin, w tym: a) obecność na wykładach- 15 godz. b) obecność na ćwiczeniach - 30 godz. c) udział w konsultacjach - 5 godz. 2. Praca własna studenta - 25 godziny, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych w domu - 20 godz. b) zapoznanie się z literaturą - 5 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 pkt. ECTS – liczba godzin kontaktowych 50, w tym: a) obecność na wykładach- 15 godz. b) obecność na ćwiczeniach - 30 godz. c) udział w konsultacjach - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,8 punktów ECTS - 70 godzin, w tym: a) obecność na wykładach- 15 godz. b) obecność na ćwiczeniach - 30 godz. c) przygotowanie do zajęć projektowych w domu - 20 godz. d) udział w konsultacjach - 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność obsługi komputera. Bardzo dobra znajomość aplikacji AutoCAD oraz ArcGIS.
Limit liczby studentów:
30 - studentów na wykładzie, 15 - studentów na ćwiczeniach projektowych
Cel przedmiotu:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z możliwościami technologii Modelowania Informacji o Budynku (z ang. BIM - Building Information Modeling) w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Wykład obejmuje podstawy technologii BIM, podstawowe definicje, interesariuszy BIM, zalety i ryzyka BIM, obszary wykorzystania i fazy rozwoju BIM. W ramach wykładu prezentowane są najnowsze realizacje architektoniczno-urbanistyczne w Polsce i na świecie. Dodatkowo omawiane są wdrożenia, standardy, klasyfikacje oraz dobre praktyki w technologii BIM. W ramach ćwiczeń projektowych studenci poznają praktyczne metody tworzenia modeli trójwymiarowych oraz możliwości ich zastosowania w celach analitycznych i projektowych. Cykl zajęć projektowych obejmuje podstawy modelowania 3D, rendering oraz kompozycję arkuszy. Na zajęciach poruszane są również zagadnienia tworzenia zestawień, przedmiarów, kosztorysów oraz harmonogramów. Celem zajęć jest sporządzenie koncepcji zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru oraz wizualizacja proponowanych rozwiązań.
Treści kształcenia:
Na wykładzie omówione są następujące tematy (w pakietach 2 godz.): 1) Podstawy technologii BIM: - historia BIM, - definicje BIM, - proces BIM, - wykorzystanie BIM w różnych branżach, - wykorzystanie w Polsce i na świecie, - zalety technologii BIM, - ryzyka BIM, - fazy rozwoju i poziomy BIM, - pojęcia związane z BIM, - dobre praktyki w BIM, - interoperacyjność, - charakterystyka modelu IFC, - klasyfikacja Omniclass. 2) "Rodziny" w Revit: - kategorie rodzin, - typy rodzin, - proces projektowania rodziny wczytywalnej w Revit, - przykłady tworzenia rodzin. 3) Wdrożenia w technologii BIM: - przykłady zaprojektowanie i wykonane w aplikacji Revit, - przykłady zaprojektowanie i wykonane w aplikacji ArchiCAD, - przykłady zaprojektowanie i wykonane w aplikacji TEKLA. 4) Współpraca branżowa BIM: - współdzielenie pracy projektantów, - modele podłączone, - przykład współpracy pomiędzy projektantami. 5) BIM - Polska Perpektywa: - świadomość i korzystanie z BIM, - zakres wykrozystania i korzyści wynikajace z BIM, - bariery i potrzebne działania, - perpektywy i prognozy. 6) BIM w praktyce: - podstawy projektowania architektonicznego w Revit, - podstawy projektowania konstrukcyjnego w Revit, - podstawy projektowania systemów instalacji HVAC, - tworzenie zestawień, schematów oraz arkuszy w Revit. Na ćwiczeniach projektowych studenci zapoznają się z aplikacjami Revit, Infraworks, BIM Vision: - zapoznanie z interfejsem programu, - podstawowe funkcje programu, - możliwości wczytywania dodatków i bibliotek, - tworzenie elementów odniesienia (osie, poziomy, płaszczyzny robocze), - generowanie widoków (rzuty, przekroje, elewacje), - projektowanie terenu i komponentów terenu (mała architektura, obszary podrzędne, opisy), - tworzenie brył lokalnych, - projektowanie architektoniczne, - generowanie widoków z bryły, - rendering i wizualizacje, - tworzenie zestawień, - komponowanie arkuszy, - eksport projektu i części projektu, - eksport do formatu IFC, - wydruk do pdf, dwf.
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu na podstawie testu zaliczeniowego - 20 pytań wielokrotnego wyboru po 1 pkt. za każde pytanie (zalicza 12 pkt/20 pkt. - 60% prawidłowych odpowiedzi). Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie oddanych plansz, przygotowanych i wydrukowanych w formacie A3: 1) Inwentaryzacja urbanistyczna i fotograficzna 2) Przekroje terenowe 3) Analiza nasłonecznienia i zacienienia 4) Koncepcja zagospodarowania przestrzennego 5) Wizualizacja koncepcji
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Fijka J., Szajrych K., Kozłowski W., Revit Architecture. Podręcznik użytkownika, Warszawa, 2009. 2. Revit MEP 2010 Families Guide. Metric tutorials, Autodesk Inc., 2009. 3. Revit Structure 2010, Samouczek oparty na jednostkach metrycznych, Autodesk Inc., 2009. 4. Revit Architecture 2011. Podręcznik użytkownika, Autodesk Inc., 2010. 5. Autodesk Infraworks, Training Guide. Finding and Importing Data for Your Model, Autodesk Inc., 2012. 6. Węgierek P., Borkowski. A. S. Revit Architecture. Podstawy projektowania, Lublin, 2014. 7. Podręcznik integracji CAD z BIM, Autodesk Inc., 2015. 8. Kołun P., Tomczak A., Turbakiewicz J. Autodesk Revit. Podstawowe funkcje programu, Poznań, 2016. 9. Węgierek P., Borkowski. A.S. Autodesk AutoCAD. Lispy, makrooperacje i zmienne systemowe, Lublin, 2016. 10. Tomana A. BIM – Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzedzia, Builder, 2016. 11. Eastman C. i inni. BIM Handbook: A Guide to Building Information Modeling for Owners, Managers, Designers, Engineers and Contractors, John Wiley & Sons, 2011.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NMS302U_W1
zna zastosowania oprogramowania GIS, CAD i BIM do projektowania przestrzeni urbanistycznej, zna techniki importowania danych przestrzennych do aplikacji Autodesk Infraworks oraz Autodesk Revit
Weryfikacja: ocena ćwiczenia dotyczącego importu warstw geoprzestrzennych shapefile do aplikacji Autodesk Infraworks oraz Autodesk Revit
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NMS302U_U1
potrafi tworzyć modele przestrzenne na podstawie zintegrowanych danych przestrzennych, posiada umiejętność prezentowania wybranego fragmentu miasta w przestrzeni trójwymiarowej
Weryfikacja: ocena wizualizacji i renderingów trójwymiarowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt GP.NMS302U_U2
potrafi umiejętnie rozłożyć poszczególne etapy projektu inwentaryzacji oraz modelu przestrzennego fragmentu miasta w celu realizacji projektu w terminie
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03
Efekt GP.NMS302U_U3
potrafi zaplanować czas na projektowanie poszczególnych etapów projektu oraz konsultuje swoje wątpliwości z prowadzącymi
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U04
Efekt GP.NMS302U_U4
potrafi przygotować projekt do oceny pod kątem estetycznym, potrafi obronić swoje propozycje
Weryfikacja: ocena projektów oraz sposobu ich prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_U08
Efekt GP.NMS302U_U5
potrafi zaprojektować i stworzyć przestrzeń pełniącą wybraną funkcję, sprawnie posługuje się narzędziami do prezentacji obiektów w przestrzeni trójwymiarowej w oprogramowaniu Autodesk Infraworks oraz Autodesk Revit
Weryfikacja: ocena projektów koncepcji zagospodarowania terenu oraz modelu trójwymiarowego projektowanej przestrzeni miasta Starachowice
Powiązane efekty kierunkowe: K_U13_UR
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U15
Efekt GP.NMS302U_U6
potrafi sprawnie wykorzystać oprogramowanie AutoCAD Map 3d do eksportowania danych geoprzestrzennych do oprogramowania 3D, potrafi integrować dane przestrzenne i prezentować w formie kompozycji kartograficznej
Weryfikacja: ocena poszczególnych etapów projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NMS302U_K1
potrafi korzystać z konsultacji projektantów z innych dziedzin - architektonicznej, przyrodniczej oraz społecznej
Weryfikacja: ocena konsultacji z innymi projektantami oraz nauczycielami akademickimi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt GP.NMS302U_K2
potrafi predykować i interpretować skutki zagospodarowania wybranego obszaru
Weryfikacja: ocena projektów oraz prezentowanych treści
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K05