Nazwa przedmiotu:
Podstawy programowania
Koordynator przedmiotu:
dr inż. / Włodzimierz Malesa / adiunkt
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MS1A_22
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Projekty: liczba godzin według planu studiów – 15, przygotowanie do zajęć - 15, przygotowanie do kolokwium – 10, inne (Kodowanie i testowanie procedury) - 20; Razem - 60 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Projekty - 15 h = 0,6 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Projekty: 10 - 15
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy na temat cyklu życia oprogramowania. Wyrobienie umiejętności pisania prostych programów, nie poprzez naukę sztuczek w konkretnym języku, ale poprzez ukierunkowanie na myślenie kategoriami algorytmów i programowania. Wybrano VBA, jako język dydaktyczny (o ścisłej algorytmizacji i typizacji danych. Język VBA umożliwia pisanie aplikacji w środowisku arkusza kalkulacyjnego Excel, popularnego narzędzia stosowanego w pracach inżynierskich.
Treści kształcenia:
P1 - Algorytmy i schematy blokowe, podstawowe fazy programowania, cykl życia programu P2 - Środowisko VBA. Korzystanie z narzędzi środowiskowych. Biblioteki. P3 - Typy danych (typy elementarne i typy złożone) P4 - Podstawowe operacje matematyczne P5 - Instrukcje warunkowe i instrukcja wyboru P6 - Pętle (wyliczeniowe i warunkowe) P7 - Instrukcje skoku P8 - Procedury i funkcje P9 - Pliki P10 - Łańcuchy tekstowe P11 - Moduły a biblioteki P12 - Programowanie obiektowe P13 - Programowanie wizualne – komponenty: przykład P14 - Technologia ActiveX - przykład
Metody oceny:
Średnia z dwu dwudziestominutowych kolokwiów: ze znajomości podstawowych elementów programowania algorytmicznego (strukturalnego) i kolokwium z informacji ogólnych (test wyboru) - oraz z pracy własnej: samodzielnego przygotowania działającej procedury (projekt procedury obliczeniowej).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Aho A.V., Hopcroft J.E.,Ullman J.D.: Algorytmy i struktury danych, Helion 2003. 2. Koroll, Visual Basic w Excelu, Mikom 2003. 3. Felleisen M., Findler R., Flatt M., Krishnamurthi S.: Projektowanie oprogramowania. Wstęp do programowania i techniki komputerowej, Helion 2003. 4. Wirth N.: Algorytmy + struktury danych = programy, WNT, 1980. 5. Wróblewski P.: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion 1997. 6. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J.: Metody numeryczne, WNT 1993.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W04_01
Zna podstawowe metody kodowania typowych relacji obliczeniowych przydatnych w obliczeniach technicznych w tym technikę obiektową i interfejsową.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (P1 - P13, P14), Uruchomienie oprogramowania (P1 - P11)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt W10_01
Zna elementarne relacje ekonomiczne przy produkcji i dystrybucji oprogramowania oraz podstawowe systemy dystrybucji bibliotek i oprogramowania i podstawowe metody ochrony praw autorskich.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (P1, P13, P14)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W10_01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi skorzystać z bibliotek podprogramów.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (P2, P3, P9, P11)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02_01
Potrafi odtworzyć algorytm obliczeniowy (schemat blokowy) procedury obliczeniowej zapisany jako konstrukcja języka programowania.
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (P1, P2)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02
Efekt U05_01
Rozumie starzenie się moralne języków programowania, a przez to konieczność uzpełniania wiedzy w zakresie informatyki. Potrafi w tym zakresie samodzielnie się dokształcać.
Weryfikacja: Kolokwium testowe (P1, P2, P3, P13, P14)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt U16_01
Potrafi zaprojektować i zrealizować (uruchomić) fragment złożonego oprogramowania (procedurę).
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (P2 - P11)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U16_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03_01
Potrafi opracować procedurę obliczeniową w zespole programistycznym
Weryfikacja: Projekt procedury obliczeniowej (P2 - P11)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt K04_01
Rozumie znaczenie jednoznaczności i przejrzystości konstrukcji języka na poprawność działania procedury obliczeniowej. W procesie weryfikacji oprogramowania potrafi zlokalizować i wyeliminować błędne założenia wpływające na niepożądane działanie procedury obliczeniowej.
Weryfikacja: Kolokwium praktyczne (P3 - P10)
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04