Nazwa przedmiotu:
Teoria ruchu pojazdów elektrycznych
Koordynator przedmiotu:
Prof. Antoni Szumanowski, dr inż. Arkadiusz Hajduga
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
1150-MB000-ISP-0321
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 48, w tym: a) wykład -30 godz.; b) ćwiczenia laborat. - 15 godz.; c) konsultacje - 1 godz.; d) egzamin - 2 godz.; 2) Praca własna studenta - 70 godzin, w tym: a) 20 godz. – studia literaturowe; b) 10 godz. – przygotowywanie się studenta do egzaminu; c) 18 godz. – przygotowywanie się studenta do ćwiczeń; d) 22 godz. – wykonanie raportów. 3) RAZEM –116 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS – liczba godzin kontaktowych - 48 w tym: a) wykład -30 godz.; b) ćwiczenia laborat. - 15 godz.; c) konsultacje - 1 godz.; d) egzamin - 2 godz.;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 punkty ECTS – 55 godz., w tym: 1) udział w ćwiczeniach– 15 godz.; 2) 18 godz. – przygotowywanie się do ćwiczeń laboratoryjnych; 3) 22 godz. – opracowanie wyników obliczeń, przygotowanie raportów.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość zagadnień podstawowych z elektrotechniki, prezentowanych na wykładzie Elektrotechnika i elektronika I. Znajomość zagadnień prezentowanych na wykładzie Napędy elektryczne. Znajomość zagadnień prezentowanych na wykładzie Pojazdy
Limit liczby studentów:
według zarządzenia Rektora
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw dotyczących budowy oraz zasady działania elektromechanicznych, hybrydowych układów napędowych. Poznanie podstawowych zasad oraz określania właściwych kryteriów doboru komponentów w napędach hybrydowych. Poznanie właściwości i ograniczeń zastosowania komponentów wchodzących w skład napędów hybrydowych, w tym szczególnie pierwotnych i wtórnych źródeł energii. Poznanie zasad i kryteriów dotyczących sterowania rozdziałem mocy w napędach wieloźródłowych. Zapoznanie się z prowadzeniem pomiarów stanowiskowych przy badaniu napędów wieloźródłowych i na ich podstawie określaniem właściwości badanych struktur napędowych poprzez analizę odpowiednich charakterystyk, w tym szczególnie wpływu wybranych parametrów na własności trakcyjne i energetyczne badanych napędów.
Treści kształcenia:
Wykład Definicja napędów elektrycznych – omówienie zagadnienia napędu elektrycznego w odniesienie do ruchu pojazdu z napędami wykorzystywanymi współcześnie. Pojęcia akumulacji energii, rekuperacji energii, sprawności energetycznej napędu. Przeniesienie momentu obrotowego maszyny elektrycznej poprzez koło na nawierzchnię – warunki współpracy koła z nawierzchnią. Określenie i wyznaczenie oporów ruchu pojazdu. Podstawowe komponenty napędu elektrycznego: źródło zasilania (bateria akumulatorów elektrochemicznych, supercapacitory, ogniwo paliwowe); przetworniki energii elektrycznej na mechaniczną (maszyny elektryczne wraz z układami sterowania); elementy przeniesienia napędu (przekładnie mechaniczne). Dobór parametrów napędu elektrycznego: moc maszyny elektrycznej, pojemność baterii akumulatorów elektrochemicznych, dobór przełożeń mechanicznych, zgodnie z kryteriami maksymalnej sprawności i minimalnej masy układu napędowego. Obliczenia trakcyjne pojazdu z napędem elektrycznym. Charakterystyka właściwości ruchowych pojazdu z napędem elektrycznym. Przyspieszanie i hamowanie (hamowanie odzyskowe) pojazdu z napędem elektrycznym. Wpływu przeniesienia napędu na oś przednią lub tylną na proces przyspieszania i hamowania odzyskowego pojazdu. Ruch pojazdu z napędem elektrycznym po torze krzywoliniowym. Zagadnienie dyferencjału mechanicznego i elektrycznego. Wyznaczania zużycia energii elektrycznej dla napędów elektrycznych. Ćwiczenia laboratoryjne : W ramach przewidzianych zajęć studenci wykonają głównie ćwiczenia obliczeniowe mające na celu praktyczne poznanie i utrwalenie wiedzy przez doświadczenie na temat istoty właściwego doboru parametrów napędu elektrycznego takich jak, moc maszyny elektrycznej, przełożenia mechaniczne czy pojemność baterii elektrochemicznej zgodnie z założonymi parametrami początkowymi jak prędkość maksymalna, minimalny zasięg jazdy czy czas przyspieszania. Dla tak zdefiniowanej struktury wykonują obliczenia trakcyjne w tym również energetyczne dla zadanego cyklu jazdy. Analizie poddają również warunki pracy maszyn elektrycznych współpracujących w dyferencjale elektrycznym
Metody oceny:
Wykład: egzamin. Ćwiczenia: na podstawie raportów z bloków zagadnień określonych przez prowadzącego.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Stanisław Arczyński „Mechanika ruchu samochodu”. 2. Antoni Szumanowski „Akumulacja w pojazdach”. 3. Antoni Szumanowski „Fundamentals of Hybrid Drives”. 4. Antoni Szumanowski „Projektowanie dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych”. 5. Gianfranco Pistoia „ Electric and Hybrid vehicles – Power Sources, Models, Sustainability, Infrastructure and the market” Elsevier. 6. Mehrdad Ehsani “ Modern Electric, Hybrid Electric and Fuel Cells vehicles Fundamentals, Theory and design” CRC Press.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ W_1
Posiada wiedzę teoretyczną i potrafi opisać budowę oraz zasadę działania napędu elektrycznego.
Weryfikacja: Egzamin, ocena bieżących postępów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W03, KMiBM_W12, KMiBM_W14, KMiBM_W15, KMiBM_W17, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ W_2
Posiada wiedzę teoretyczną i potrafi określić kryteria i ograniczenia w doborze parametrów napędu elektrycznego
Weryfikacja: Egzamin, ocena bieżących postępów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W03, KMiBM_W12, KMiBM_W14, KMiBM_W15, KMiBM_W17, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ W_3
Posiada wiedzę teoretyczną i potrafi określić kryteria sterowania parametrami maszyn elektrycznych w dyferencjale elektrycznym.
Weryfikacja: Egzamin, ocena bieżących postępów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W03, KMiBM_W12, KMiBM_W14, KMiBM_W15, KMiBM_W17, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ W_4
Posiada wiedzę teoretyczną i potrafi uzasadnić przeprowadzony dobór parametrów napędu elektrycznego ze szczególnym uwzględnieniem hamowania rekuperacyjnego
Weryfikacja: Egzamin, ocena bieżących postępów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W03, KMiBM_W12, KMiBM_W14, KMiBM_W15, KMiBM_W17, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ W_5
Posiada wiedzę i jest świadomy wpływu parametrów napędu na jego sprawność i zasięg jazdy pojazdu elektrycznego.
Weryfikacja: Egzamin, ocena bieżących postępów na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W03, KMiBM_W12, KMiBM_W14, KMiBM_W15, KMiBM_W17, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W04, T1A_W05, InzA_W02, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ U_1
Zna zasady i potrafi przeprowadzić dobór mocy, wartości przełożenia i pojemności baterii elektrochemicznej w napędzie elektrycznym
Weryfikacja: Egzamin, bieżące postępy na ćwiczeniach, raport z bloku ćwiczeń .
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U02, KMiBM_U08, KMiBM_U09, KMiBM_U11, KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U13, T1A_U14, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ U_2
Potrafi przeprowadzić obliczenia trakcyjne pojazdu z napędem elektrycznym
Weryfikacja: Egzamin, bieżące postępy na ćwiczeniach, raport z bloku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U02, KMiBM_U08, KMiBM_U09, KMiBM_U11, KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U13, T1A_U14, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ U_3
Potrafi wyznaczyć warunki sterownia maszynami elektrycznymi w czasie ruchu po torze krzywoliniowym i zweryfikować je symulacyjnie.
Weryfikacja: Egzamin, bieżące postępy na ćwiczeniach, raport z bloku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U02, KMiBM_U08, KMiBM_U09, KMiBM_U11, KMiBM_U12, KMiBM_U13, KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18, KMiBM_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U13, T1A_U14, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, InzA_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, InzA_U01, T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U11
Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ U_4
Potrafi zdefiniować warunki hamowania rekuperacyjnego w celu maksymalizacji odzysku energii kinetycznej pojazdu.
Weryfikacja: Egzamin, bieżące postępy na ćwiczeniach, raport z bloku ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U02, KMiBM_U08, KMiBM_U09, KMiBM_U11, KMiBM_U12, KMiBM_U13, KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18, KMiBM_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U13, T1A_U14, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, InzA_U01, T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, InzA_U01, T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16, T1A_U02, T1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1150-MB000-ISP-0321 _ K_1
Potrafi pracować i współdziałać w grupie przy realizacji ćwiczeń audytoryjnych i opracowywaniu raportu, przyjmując w niej różne role
Weryfikacja: Ocena sposobu wykonywania zadań w trakcie realizacji ćwiczeń i ocena sprawozdania.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_K03, KMiBM_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05, T1A_K03, T1A_K04, InzA_K02