Nazwa przedmiotu:
Gleboznawstwo
Koordynator przedmiotu:
dr hab.inż Antoni Szafranek, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.SIK305
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 67 godzin, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na zajęciach w laboratorium - 30 godzin c) obecność na egzaminie - 2 godziny d) konsultacje - 5 godzin 2. Praca własna studenta – 53 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 15 godzin b) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 godzin c) przygotowanie sprawozdań - 5 godzin d) przygotowanie do egzaminu - 23 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2,7 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 67, w tym: a) obecność na wykładach - 30 godzin b) obecność na zajęciach w laboratorium - 30 godzin c) obecność na egzaminie - 2 godziny d) konsultacje - 5 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt. ECTS - 50 godzin, w tym: a) obecność na zajęciach w laboratorium - 30 godzin b) przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 15 godzin c) przygotowanie sprawozdań - 5 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu geologii i geomorfologii.
Limit liczby studentów:
90 - 100
Cel przedmiotu:
Ogólna charakterystyka właściwości gleb oraz procesów glebotwórczych; umiejętność rozpoznawania gleb, ich oceny; interpretacja właściwości gleb w nawiązaniu do ich funkcji, kojarzenia cech gleb z zagospodarowaniem przestrzeni, ochroną siedlisk oraz skutkami ich degradacji, inwentaryzacja zasobów glebowych oraz zagrożeń, jakim te gleby podlegają, poznanie istoty bonitacji gleb oraz praktyczne wykorzystanie materiałów kartograficznych i opisowych.
Treści kształcenia:
WYKŁADY: Gleba – jej funkcje, znaczenie w planowaniu przestrzennym. Części składowe gleby – krótka charakterystyka. Właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Czynniki i procesy kształtujące glebę, jej jakość i przydatność. Charakterystyka i rozmieszczenie skał macierzystych gleb występujących na obszarze Polski. Budowa profilu glebowego, charakterystyka poziomów diagnostycznych. Systematyka i charakterystyka najważniejszych typów gleb. Geografia gleb Polski. Ocena wskaźnikowa gleb - bonitacja i przydatność rolnicza gleb, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Klasyfikacja gleb FAO-WRB w nawiązaniu do Systematyki gleb Polski. Geografia gleb Europy. Identyfikacja i inwentaryzacja zagrożeń degradacji gleb. ĆWICZENIA: Student w trakcie prowadzonych zajęć uzyskuje wiedzę teoretyczną i praktyczną pozwalająca opisać gleby zaklasyfikować je do odpowiedniego rodzaju użytku i klasy bonitacyjnej. W tym celu poznaje podstawowe właściwości utworów glebowych.Cześć praktyczna związana z opisem gleb realizowana jest w oparciu o monolity glebowe pobrane dla najważniejszych jednostek glebowych. Ponadto studenci na podstawie skróconych opisów gleb ustalają definicję gleby zaliczają ją do klasy bonitacyjnej oraz kompleksu przydatności rolniczej a uzyskane oceny nanoszą na mapę podkładową i wykreślają mapę klasyfikacyjną oraz mapę glebowo-rolniczą. Ponadto w ramach ćwiczeń oceniają przestrzenne rozmieszczenie utworów glebowych na wybranym obszarze i dokonują oceny warunków glebowych wyznaczonego przez Prowadzącego regionu.
Metody oceny:
Wykłady - egzamin pisemny. Ćwiczenia projektowe - 2 kolokwia w semestrze - test wielokrotnego wyboru. Ocena łączna z przedmiotu jest średnia ważoną : ćwiczenia projektowe - waga 1;egzamin waga 2 Oceny wystawiane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Bednarek R., Prusinkiewicz Z. (1999) – Geografia gleb. Wyd. naukowe PWN. Warszawa 2. Białousz S., Skłodowski P : Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów. Wydawnictwo PW 3. Konecka-Betley K.,Czępińska-Kamińska D.,Janowska E ;1994 : Systematyka i kartografia gleb. Wydawnictwo SGGW. 4. Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r. 5. Skłodowski iinn. 2014: Podstawy Gleboznawstwa z elementami kartografii gleb 6. Systematyka Gleb Polski, 1989 : Rocz. Glebozn. 40, 3/4 : 1 - 150. 7. Uziak St., Klimowicz Z. (2000) - Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Lublin. 8. Zawadzki S. (2007) – Gleboznawstwo. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne. Warszawa;Ustawy, rozporządzenia.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.SIK305_W1
zna działy gleboznawstwa, zna funkcje gleb oraz wie jakie cechy im przypisać, ma wiedzę by opisać gleby oraz wie jaką rolę pełni gleba w planowaniu przestrzennym. Wie jak opisać gleby pod względem ich genezy, ocenić ich jakość, przydatność rolniczą oraz żyzność.
Weryfikacja: egzamin, ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W03
Efekt GP.SIK305_W2
kojarzy występowanie gleb w określonych siedliskach
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W01
Efekt GP.SIK305_W3
zna zasady zaliczania gleb, do gleb chronionych
Weryfikacja: egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W04
Efekt GP.SIK305_W4
zna cele gleboznawczej klasyfikacji gruntów w odniesieniu do ewidencji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04
Efekt GP.SIK305_W5
potrafi wskazać kierunki rozwoju obszaru na podstawie oceny uwarunkowań glebowych
Weryfikacja: egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.SIK305_U1
potrafi na podstawie literatury, map glebowych wyznaczyć obszary gleb chronionych prawnie
Weryfikacja: egzamin, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt GP.SIK305_U2
potrafi zaktualizować nazewnictwo gleb ze starszych opracowań, baz danych i przedstawić je zgodnie z obowiązującymi wytycznymi
Weryfikacja: egzamin, kolokwium, ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20_SR, K_U20_UR
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U07, S1A_U05
Efekt GP.SIK305_U3
potrafi wykorzystać oprogramowania komputerowe do analiz przestrzennych
Weryfikacja: ocena projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U07, S1A_U03
Efekt GP.SIK305_U4
potrafi, pracując w zespole dokonać oceny gleb określonego obszaru pod względem występujących rodzajów gleb, ich genezy; potrafi zaproponować funkcje dla wyznaczonych gleb
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe, ocena punktowa składająca się na ocenę końcową
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02
Efekt GP.SIK305_U5
potrafi opracować mapy tematyczne z wykorzystaniem informacji o glebach i przestrzennym ich rozmieszczeniu;potrafi w zwięzły sposób przedstawić założenia do projektu, metody realizacji oraz omówić uzyskane wyniki
Weryfikacja: ocena ćwiczenia projektowego składająca się na ocenę końcową z ćwiczeń projektowych; sprawdzenie uzyskanej wiedzy w pytaniach egzaminacyjnych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03
Efekt GP.SIK305_U6
potrafi przedstawić, wykorzystując dostępne oprogramowania omówić uzyskane wyniki prac projektowych
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04
Efekt GP.SIK305_U7
potrafi na podstawie literatury, zinterpretować problem wyłączenia gleb z produkcji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01
Efekt GP.SIK305_U8
umie na podstawie opisu gleby, jej cech dokonać jej oceny pod względem jej jakości, wskazać rodzaj użytku gruntowego, zaliczyć do określonej klasy, dokonać zapisu obowiązującego w redakcji map klasyfikacyjnych; umie na podstawie wybranych informacji o glebie i jej właściwościach ocenić przydatność rolniczą, umie na podstawie map glebowych wskazać gleby przydatne pod zabudowę oraz gleby chronione
Weryfikacja: ocena ćwiczeń projektowych, kolokwium, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07
Efekt GP.SIK305_U9
umie wskazać cechy gleb w powiązaniu z ich genezą mające istotny wpływ na wartość nieruchomości rolnej
Weryfikacja: ćwiczenia projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18_SR, K_U18_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12, T1A_U14, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U16
Efekt GP.SIK305_U10
potrafi dokonać zweryfikować nazewnictwo związane z opisem warunków glebowych zawarte w studium, opracowaniach ekofizjograficznych, tabeli klas gruntów
Weryfikacja: kolokwium, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20_SR
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U07
Efekt GP.SIK305_U11
umie stosując dostępne oprogramowania wykorzystać wiedzę o glebach do zadań projektowych i podać wyniki interpretacji w wersji cyfrowej
Weryfikacja: kolokwium, ocena cwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.SIK305_K1
student w oparciu o uzyskaną wiedzę nabiera świadomości o skutkach niewłaściwych decyzji w zakresie gospodarowania środowiskiem jego zasobami, zwłaszcza, gdy są one wynikiem pracy zespołowej oraz konsekwencji z tego wynikających
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03, K_K04, K_K07, K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K01, T1A_K07, T1A_K07