- Nazwa przedmiotu:
- Estetyczne aspekty przestrzeni publicznych (przedmiot obieralny)
- Koordynator przedmiotu:
- dr Dorota Borowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- HES
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- .60 godz.
W tym 30 godz. wykłady, 15 godz. przygotowanie do sprawdzianu, 15 godz. napisanie eseju
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- .1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- .
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- .Przygotowanie studentów do odpowiedzialnego podejmowania decyzji dotyczących wyglądu miasta, jego wizerunku, dziedzictwa kulturowego oraz sztuki w przestrzeni publicznej
- Treści kształcenia:
- W trakcie wykładów mogą być omawiane treści takie jak
- znaczenie pojęcia "estetyka", "sztuka", "natura człowieka" oraz ich fundamentalne znaczenie w tworzeniu/kształtowaniu się kultury
- wartości artystyczne, wartości estetyczne, wartości pozaestetyczne
- przestrzeń publiczna miasta a przestrzeń wspólna
- przestrzenie sakralne i miejsca niezwykłe. Przestrzenie władzy.
- centrum i peryferie. Przestrzenie pustki. Skale i proporcje.
- miejski design i ozdoby miasta (fasady, okna wystawowe, szyldy, reklamy w tym wielkoformato-we i bilboardy)
- światło i kolor. Iluminacja jako narzędzie estetyzacji miasta. Neony
- sztuka przestrzeni publicznej; sztuka w publicznym interesie; sztuka w przestrzeni publicznej. Współczesne projekty artystyczne w historycznej przestrzeni miasta
- miasto i natura. Różne sposoby myślenia o zieleni w przestrzeni miejskiej
- odpowiedzialność za kształt przestrzeni publicznej.
- Metody oceny:
- Pisemne kolokwium obejmujące materiał wykładów
Napisanie eseju na temat trzech wylosowanych haseł zaczerpniętych z omawianych na wykładach zagadnień
1. Jeden esej: 10 punktów;
2. Jeden sprawdzian 10 punktów;
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów
3.5 Uzyskał co najmniej 12 punktów
4.0 Uzyskał co najmniej 14 punktów
4.5 Uzyskał co najmniej 16 punktów
5.0 Uzyskał co najmniej 18 punktów
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- .1. Marc Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa 2010
2. Jan Gehl, Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych. Kraków 2009.
3. Ewa Rewers, Post-Polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. Kraków 2005.
4. Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery. Poznań 2007.
5. Krystyna Gutowska, Zrozumieć sztukę. Warszawa 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W12
- Posiada elementarną wiedzę o różnych instytucjach, które mają wpływ na kształt miejskiej przestrzeni publicznej
Weryfikacja: kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02, S1A_W03
- Efekt K_W13
- Ma podstawową wiedzę o regulacjach prawnych odnoszących się do przestrzeni publicznej (np. umieszczania w niej pomników, szyldów, reklam itp.).
Weryfikacja: kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W07
- Efekt K_W10; K_W26_UR
- Zna i rozumie zależności pomiędzy estetyką i dziedzinami takimi jak administracja, urbanistyka, architektura krajobrazu, projektowanie zieleni, na poziomie umożliwiającym interdyscyplinarną i multidyscyplinarną pracę ze specjalistami innych dziedzin
Weryfikacja: kolokwium pisemne;
prezentacja stanowiąca przykład analizy otoczenia z zastosowaniem kategorii estetycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W10, K_W26_UR
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk w sferze przestrzeni publicznej
Weryfikacja: Umiejętność ta powinna uwidocznić się w przygotowywanej prezentacji, stanowiącej przykład analizy otoczenia z zastosowaniem kategorii estetycznych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt K_U22
- Potrafi zastosować teoretyczną wiedzę z zakresu estetyki, zarządzania oraz wymienionych wyżej dyscyplin humanistycznych do obróbki danych praktycznych, uzyskanych poprzez obserwację przestrzeni publicznej miasta, w szczególności umie wskazać istotę problemów oraz sposoby ich rozwiązywania
Weryfikacja: Jak wyżej oraz kolokwium pisemne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U04
- Efekt K_U14
- Ma kompetencje wizualne wystarczające, by zauważyć ład i harmonię otoczenia oraz odróżnić otoczenie harmonijne od dysharmonijnego.
Weryfikacja: Umiejętność ta powinna uwidocznić się w przygotowywanej prezentacji, stanowiącej przykład analizy otoczenia z zastosowaniem kategorii estetycznych a także podczas dyskusji w czasie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K02
- Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w celu zwiększenia piękna i ładu środowiska, w którym przebywa
Weryfikacja: Te kompetencje społeczne powinny uwidocznić się w dyskusji w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt K_K03; K_K04
- Ma przekonanie o wadze profesjonalnego decydowania o wyglądzie otoczenia oraz wizerunku miejsca a także o potrzebie wprowadzania i respektowania prawnych regulacji w tym zakresie
Weryfikacja: Umiejętność ta powinna uwidocznić się w przygotowywanej w niewielkim zespole prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04
- Efekt K_K09_UR
- Interesuje się sztuką w przestrzeni publicznej, nowymi projektami artystycznymi i docenia jej znaczenie
Weryfikacja: Jak wyżej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K09_UR
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07