Nazwa przedmiotu:
Technologie SIP
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Joanna Pluto-Kossakowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SMK111
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
obecność na wykładach - 15h obecność na zajęciach projektowych - 15h przygotowanie do zajęć projektowych - 10h zapoznanie ze wskazaną literaturą - 10h przygotowanie sprawozdań z projektów - 10h przygotowanie do sprawdzianu zaliczeniowego - 15h konsultacje - 2h Razem nakład pracy studenta - 77h, co odpowiada 3p. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na wykładach - 15h obecność na zajęciach projektowych - 15h konsultacje - 4h Razem 34h, co odpowiada 1,5p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na zajęciach projektowych - 15h przygotowanie do zajęć projektowych - 8h przygotowanie sprawozdań z projektów - 12h Razem 35h, co odpowiada 1,5p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy wiedzy i umiejętności z zakresu systemów informacji przestrzennej. Znajomość terminologii SIP, baz danych, narzędzi i metod przetwarzania danych przestrzennych – w zakresie podstawowym. Wymagania wstępne będą weryfikowane na 1 ćwiczeniach.
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie metodyki tworzenia linii technologicznej „od danych do decyzji”. Istotą przedmiotu jest kompilacja wiedzy i poszerzenie umiejętności zdobytych do tej pory w zakresie systemów informacji przestrzennej, tworzenia i wykorzystywania baz danych, pozyskiwania, wizualizacji i przetwarzania danych przestrzennych w celu wytworzenia produktu informacyjnego w jednym procesie technologicznym.
Treści kształcenia:
Wykład: Terminologia z zakresu technologii SIP – uporządkowanie pojęć. Komponenty technologiczne do tworzenia SIP. Infrastruktura informacji przestrzennej w Polsce. Referencyjne i branżowe bazy danych przestrzennych. Metody projektowania SIP – różne podejścia. Przetwarzanie danych przestrzennych, budowanie modeli koncepcyjnych. Analizy przestrzenne – metodyka, wybrane podejścia i narzędzia. Funkcjonowanie SIP w administracji publicznej, w sektorze prywatnym i innych organizacjach - przykłady wdrożeń. W ramach projektu zostanie zrealizowane zadanie polegające na opracowaniu koncepcji i realizacji mini-systemu informacji przestrzennej, w tym: dobór danych przestrzennych, wybór stosownych narzędzi, metod przetwarzania i analiz danych oraz przygotowanie wizualizacji i produktów prezentacji wyników, jako jeden proces koncepcyjno-realizacyjny. Ze względu na obszerność i różnorodność zagadnień wchodzących w zakres przedmiotu, projekt realizowany na zajęciach ćwiczeniowych, zostanie ograniczony do przykładowego opracowania zarysu koncepcji i realizacji mini-SIP ukierunkowanego na konkretne potrzeby w wybranej gminie.
Metody oceny:
Sprawozdania z projektów, sprawdzian pisemny z ćwiczeń stosownie do ustaleń prowadzącego; Sprawdzian pisemny z wykładów (dwie częsci); Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach. Ewentualna nieobecność na ćwiczeniach musi być odrobiona w uzgodnionym z prowadzącym terminie. Ocena końcowa z przedmiotu, to średnia z ćwiczeń i wykładów.
Egzamin:
nie
Literatura:
Gaździcki J. (2001) Leksykon Geomatyczny PTIP lub wersja internetowa www.ptip.org.pl Białousz i in. "Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych", Oficyna PW, 2013 (dostęp tylko w bibliotece PW) Bielecka E. „Systemy Informacji Geograficznej – teoria i zastosowania”, Polsko -Japońska Oficyna Wydawnicza PJWSTK Tomlinson R. „Thinkinig about GIS” lub wydanie polskie Izdebski W. „Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce”, Geo-System Sp. z o.o., Warszawa 2016 Gotlib D. i in. „Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce”, GUGiK, 2013, dostęp online http://www.gugik.gov.pl Longley, Goodchild, Maguire, Rhind (2006) "GIS teoria i praktyka" Longley i in. PWN; Dokumenty prawne: Dyrektywa INSPIRE, Ustawa IIP, stosowne rozporządzenia dot. danych przestrzennych (w tym BDOT/BDOO, nmt i ortofotomap)
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK.SMK111_W1
Umie rozróżnić modele danych przestrzennych: modele wektorowe i rastrowe, modele NMT: GRID i TIN
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W10, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07
Efekt GK.SMK111_W2
Zna podstawowe rodzaje danych przestrzennych dla Polski, zna ich podstawowe parametry, dotyczące dokładności tematycznej i geometrycznej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11
Efekt GK.SMK111_W3
Zna podstawy projektowania SIP w podejściu autonomicznym i hybrydowym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W10, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK.SMK111_U1
Umie pozyskać istniejące dane przestrzenne i przetworzyć je do postaci wymaganej dla założonego projektu
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U05
Efekt GK.SMK111_U2
Potrafi krytycznie ocenić istniejące dane przestrzenne z punktu widzenia ich przydatności dla realizacji założonego celu
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U05, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U15
Efekt GK.SMK111_U3
Potrafi zaprojektować bazę danych przestrzennych. Umie wykorzystać pozyskane dane przestrzenne
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10, T2A_U11, T2A_U07, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GK.SMK111_K1
potrafi współpracować w grupie oraz indywidualnie
Weryfikacja: sprawozdanie z projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K03, T2A_K02