Nazwa przedmiotu:
Rozwój obszarów wiejskich I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż Antoni Szafranek, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NIK406
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 30 godzin, w tym: a) udział w wykładach - 8 godzin b) udział w zajęciach projektowych - 16 godzin c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 4 godziny d) obecność na egzaminie - 2 godziny 2. Praca własna studenta – 45 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 8 godzin b) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 14 godzin c) przygotowanie do egzaminu - 23 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 30, w tym: a) udział w wykładach - 8 godzin b) udział w zajęciach projektowych - 16 godzin c) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 4 godziny d) obecność na egzaminie - 2 godziny
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,7 pkt. ECTS - 42 godziny, w tym: a) udział w zajęciach projektowych - 16 godzin b) udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu - 4 godziny c) przygotowanie do zajęć projektowych - 8 godzin d) dokończenie (w domu) sprawozdań z zajęć projektowych - 14 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe pojęcia z zakresu geologii i geomorfologii, ewidencji gruntów i budynków, gleboznawstwa i kartografii gleb, siedliskoznawstwa, rolnictwa.
Limit liczby studentów:
Ćwiczenia projektowe - grupy do 16 osób
Cel przedmiotu:
Umiejętność kreowania modelu rozwoju przestrzennego w nawiązaniu do lokalnych uwarunkowań i potrzeb. Umiejętność oceny warunków przyrodniczych na terenach wiejskich pod kątem realizacji określonych funkcji, opracowania koncepcji rozwoju obszarów wiejskich, oceny i wyceny nieruchomości rolnych, wyłączeń gruntów na cele nierolnicze i nieleśne, ochrony zasobów przyrodniczych.
Treści kształcenia:
WYKŁAD: Pojęcie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, czynniki kształtujące zrównoważony rozwój. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich w Polsce w świetle zrównoważonego rozwoju gospodarczego. Rozwój obszarów wiejskich w okresie powojennym. Zmienność i rozwój funkcji obszarów wiejskich jako konsekwencja procesów gospodarczych i urbanizacyjnych. Pozytywne i negatywne oddziaływanie poszczególnych funkcji na obszary wiejskie. Funkcje obszarów wiejskich, charakterystyka podstawowych funkcji. Obszary problemowe obszarów wiejskich. Strategie rozwoju. Obszary o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Instrumenty wspomagające rozwój obszarów wiejskich. Rozwój wsi i obszarów wiejskich w ustawodawstwie unijnym. Zadania administracji rządowej i samorządowej w kształtowaniu i rozwoju obszarów wiejskich. ĆWICZENIA PROJ.: Zadania administracji rządowej. Planowanie przestrzenne w gminie – analiza aktów prawnych, analiza głównych funkcji. Analiza treści materiałów kartograficznych i opisowych na potrzeby planowania przestrzennego, gospodarki ziemią. Analiza warunków przyrodniczych wybranego obszaru pod kątem realizacji różnych funkcji. Analiza użytkowania gruntów. Analiza warunków glebowych wybranego obszaru – bonitacja genetyczna, podział pod względem jakości, dokumentacja opisowa, interpretacja wybranych właściwości gleb dla potrzeb planowania przestrzennego i rozwoju obszarów wiejskich, opracowanie bazy danych o glebach, ocena wskaźnikowa gleb. Ocena przydatności gleb pod zabudowę, ochrona gleb przed erozją. Wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji. i leśnych. Opracowanie założeń do projektu melioracji gruntów rolnych, analiza materiałów kartograficznych i opisowych. Ocena efektywności wykonanych zabiegów melioracyjnych. Analiza warunków rozwoju obszarów wiejskich, w tym rolnictwa na podstawie PSR. Opracowanie projektu studium i kierunków zagospodarowania przestrzennego wybranego obszaru. Analiza funkcji rolniczej. Opracowanie projektu organizacji gospodarstwa rolnego. Ocena wykonanych opracowań w terenie.
Metody oceny:
Forma zaliczenia wykładów: egzamin. Forma zaliczenia ćwiczeń projektowych: ocena z wykonanych projektów. Ocena łączna z przedmiotu jest średnia ważoną i obejmuje ocenę z ćwiczeń projektowych (średnia ocen z projektów wykonanych w zespołach ) - waga 0,8 oraz ocenę z egzaminu - waga 1,2. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Bereżnicka J.: Plan roczny przedsiębiorstwa ( gospodarstwa rolniczego), Wyd. SGGW, Warszawa 1997. 2. Białousz S., Skłodowski P.: Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2015. 3. Bud –Gusaim J.: Wycena gospodarstw rolniczych oraz ich zasobów majątkowych, Wyd. SGGW, Warszawa 1997. 4. Instrukcja Urządzania Lasu. 5. Klepacki B.: Produkcyjno-ekonomiczne podstawy organizacji gospodarstw rolnych, Wyd. SGGW-AR, Warszawa 1989. 6. Konecka-Betley K.,Czępinska-Kamińska D.,Janowska E.: Systematyka i kartografia gleb, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 1994. 7. Kuźnicki F., Białousz S.,Skłodowski P. 1979: Podstawy gleboznawstwa z elementami kartografii i ochrony gleb, PWN, Warszawa 1978 r. 8. Łaguna T.: Wycen nieruchomości i gospodarstw rolnych, Wyd.II, ZCO – Zielona Góra, 1999. 9. Niewiadomski W., Podstawy agrotechniki. Praca zbiorowa. 10. Nazaruk: Podstawy rolnictwa dla meliorantów. Wyd.SGGW. 11. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 grudnia 2001 r. w sprawie zaliczenia gmin oraz miast do jednego z czterech okręgów podatkowych. 12. Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). 13. Standardy Zawodowe Rzeczoznawców Majątkowych. 14. Strony internetowe: hasło zrównoważony rozwój, funkcje obszarów wiejskich. 15. Systematyka Gleb Polski, 1989: Rocz. Glebozn. 40, 3/4, 1 - 150. 16. Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach. 17. Ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego. 18. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r o podatku rolnym. 19. Ustawa z dnia 16 marca 2001 r o rolnictwie ekologicznym. 20. Ustawa z dnia;27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 21. Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (tekst jednolity). 22. Ustawy, rozporządzenia, pozycje internetowe dotyczące zagadnień: funkcje i rozwój obszarów wiejskich. 23. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi [www.funduszestrukturalne.gov.pl/informator/npr2/po/rolnik.pdf]. 24. Program Operacyjny Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NIK406_W1
zna treść aktów prawnych dotyczących zagadnień związanych z rozwojem obszarów wiejskich, w tym ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych, ustawę o lasach oraz ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W10, K_W12, K_W22, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, P1A_W01, S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, S1A_W02, S1A_W03, T1A_W01, T1A_W04, T1A_W08, P1A_W08
Efekt GP.NIK406_W2
zna treść operatu klasyfikacyjnego i aneksu do mapy glebowo-rolniczej
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W07, K_W15_SR, K_W15_UR, K_W21, K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, P1A_W03, T1A_W07, T1A_W07, T1A_W09, T1A_W01, T1A_W04
Efekt GP.NIK406_W3
ma wiedzę dotyczącą danych opracowywanych przez GUS na potrzeby oceny kierunku rozwoju obszarów wiejskich
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10, K_W21, K_W26_SR
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W08, P1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NIK406_U1
potrafi zgromadzić dokumentację geodezyjną i kartograficzną niezbędną dla działań związanych z rozwojem obszarów wiejskich
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U06, K_U08, K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U05, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, T1A_U07, T1A_U10
Efekt GP.NIK406_U2
potrafi zinterpretować wyniki gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz opracować dane statystyczne dla wybranych obszarów i przedstawić je w formie graficznej
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04, K_U15, K_U18_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U04, T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Efekt GP.NIK406_U3
potrafi określić przydatność gleb pod zabudowę i wskazać ograniczenia w ich zagospodarowaniu
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15, K_U18_UR, K_U21_SR, K_U21_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U15, P1A_U07, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, P1A_U07, S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NIK406_K1
nabywa umiejętności pracy w zespole poprzez realizację projektów obejmujących interdyscyplinarną wiedzę
Weryfikacja: ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K01
Efekt GP.NIK406_K2
ma świadomość konieczności dokonania wnikliwej oceny środowiska przyrodniczego w związku z podejmowaniem określonych decyzji związanych z jego zagospodarowaniem
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt GP.NIK406_K3
ma świadomość rzetelnej oceny środowiska przyrodniczego, w tym glebowego przy podejmowaniu decyzji związanych z jego zagospodarowaniem a w związku z tym z dalszym jego funkcjonowaniem
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K08_SR, K_K08_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07, T1A_K07
Efekt GP.NIK406_K4
ma świadomość znaczenia i wykorzystania wiedzy z rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z obowiązującą w tym zakresie wykładnią zawartą w uregulowaniach prawnych
Weryfikacja: egzamin pisemny, ocena wykonania i obrony zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03