- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy zarządzania jakością
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Katarzyn Skroban
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50h: 20h (wykład) + 15h (rozwiązywanie praktycznych problemów w postaci ćwiczeń) + 15h (przygotowanie do zaliczenia testów)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS: 20h (wykład)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS: 15h (rozwiązywanie praktycznych problemów w postaci ćwiczeń) + 15h (przygotowanie do zaliczenia testów)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, podejścia procesowego
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu zarządzania jakością,
- potrafił wykorzystać nabytą wiedzę w procesach zarządzania przedsiębiorstwem
- potrafił przekazywać informację z zakresu zarządzania jakością
- Treści kształcenia:
- Wykład
Znaczenie problematyki jakości w uprzemysłowionym i konkurencyjnym świecie. Podstawowe pojęcia w jakości. Historia jakości. Guru jakości. Systemy zarządzania jakością. Normy i standardy zarządzania ja-kością. Metody i techniki zarządzania jakością. Projektowanie i wdrażanie systemów zarządzania jakością. Podstawy dokumentowania systemu zarządzania jakością.
Wymagania rynku europejskiego. Certyfikacja systemów, wyrobów i personelu. Akredytacja. Ekonomika jakości i uzyskiwane efekty. Koszty jakości. Nagrody w jakości. CRM.
Systemy zarządzania jakością w usługach.
- Metody oceny:
- Wykład:
1.Ocena formatywna: Przeprowadzenie dwóch testów zawierających pytania teoretyczne i praktyczne. Testy oceniane w skali 2-5.
2. Ocena sumatywna: Ocena merytoryczna wykonywanych na zajęciach ćwiczeń. Ćwiczenia oceniane są w skali 2-5. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie z testu i ćwiczeń >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Hamrol A., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, PWN, 2010
2. Wawak S., Zarządzanie jakością - podstawy, systemy i narzędzia, Helion 2011
3. Jakubiec M., Projakościowe zarządzanie przedsiębiorstwem, Difin, 2017
Uzupełniająca:
1. Bral W., Obieg i ochrona dokumentów w zarządzaniu jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem informacji, Difin 2008
2. PN-ISO/IEC 20000-1:2014-01, Technika informatyczna -- Zarządzanie usługami -- Część 1: Wymagania dla systemu zarządzania usługami
3. PN-EN ISO 9001:2015-10, Systemy zarządzania jakością - wymagania
4. Zymonik Z., Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się