Nazwa przedmiotu:
Prawo w marketingu
Koordynator przedmiotu:
mgr Milena Bodych-Biernacka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15h praca indywidualna (badania, analizy, studia literaturowe, prace na źródłach, przygotowanie do zaliczenia) 2h (konsultacje z prowadzącym) Łącznie: 15h wykładu + 15h praca indywidualna + 2h konsultacji = 32 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
O,5 ECTS: 15h wykładu + 2h konsultacji
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 ECTS: 15h praca indywidualna + 2h konsultacji
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zainteresowanie problematyką prawnych aspektów marketingu.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wypracowanie umiejętności tworzenia komunikatu reklamowego nie obarczonego ryzykiem prawnym. Studenci zostaną zapoznani z po-szczególnymi prawnymi uregulowaniami oraz formami reakcji konsumentów na niezgodne z uregulowaniami prawnymi działania marketingowe przedsiębiorstw i konsekwencje tego typu reakcji. Studenci będą posiadali znajomość zagrożeń prawnych związanych z prowadzeniem marketingu, będą potrafili umiejętnie konstruować mechanizmy promocji oraz będą posiadali znajomość reguł rządzących wykorzystywaniem cudzych utworów w praktyce działań marketingowych.
Treści kształcenia:
I zajęcia – 2 h 1. Zakres i źródła uregulowań działań marketingowych a. Źródła prawnych uregulowań działań marketingowych; b. Marketing jako przedmiot regulacji i rodzaje systemów normatywnych regulujących działania marketingowe; c. Działania marketingowe a źródła zagrożeń dla konsumentów; d. Rozwiązania prawne w zakresie ochrony konsumentów w Polsce; e. Instytucje i organizacje chroniące konsumentów. II zajęcia – 2 h 2. Uregulowania dotyczące prawa konkurencji i promocji sprzedaży w działaniach marketingowych: a. Promocje cenowe a prawo konkurencji (porozumienia, zmowa cenowa); b. Porozumienia w programach lojalnościowych i motywacyjnych B2B – przykłady niedozwolonych mechanizmów promocyjnych; c. Wprowadzenie w błąd i nieuczciwe porównania w informacji o promocji w orzecznictwie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów; d. Ograniczenia wartości przyznawanych premii i posługiwania się znakami legitymacyjnymi punktami, bonami, kuponami) w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji na przykładzie orzecznictwa europejskiego i polskiej praktyki. III zajęcia – 2 h 3. Uregulowania dotyczące prawa autorskiego i znaków towarowych w przekazie reklamowym a. Ochrona koncepcji kampanii reklamowej w prawie autorskim; b. Dozwolony użytek – cytat w przekazie reklamowym i inne przypadki dozwolonego korzystania z cudzych utworów; c. Wykorzystanie motywów kultury masowej w przekazie – przykłady i przegląd orzecznictwa sądów; d. Przypadkowe włączenie cudzego utworu do własnej komunikacji reklamowej; e. Wykorzystanie cudzego znaku towarowego w reklamie porównawczej; f. Wykorzystanie cudzego znaku towarowego w informacji o promocji – dozwolone formy podania informacji o nagrodzie w promocji, polityka niektórych producentów w zakresie rejestracji cech zewnętrznych produktu jako znaków towarowych; g. Nazwy miejscowości i charakterystyczne budowle jako element przekazu reklamowego; h. Komercjalizacja przestrzeni publicznej w oparciu o znaki towarowe. IV zajęcia – 2 h 4. Uregulowania dotyczące wykorzystania wizerunku w reklamie marketingowej a. Prawne aspekty dopuszczalności rozpowszechniania cudzego wizerunku na przykładzie orzecznictwa sądów; b. Prawne aspekty dopuszczalności wykorzystania wizerunku polityków w reklamie na podstawie przykładów z praktyki; c. Ochrona wizerunku a ochrona dóbr osobistych – analiza na przykładzie orzecznictwa sądów; d. Sobowtóry znanych osób w reklamie vs. głos jako wizerunek. V zajęcia – 2h 5. Uregulowania dotyczące przeprowadzania konkursu, sprzedaży premiowanej i innych promocji a. Rodzaje akcji promocyjnych (konkurs, gra losowa, sprzedaż premiowa, inne formy promocji); b. Prawne aspekty organizacji konkursu – analiza obowiązkowych elementów; c. Prawne aspekty sprzedaży premiowej; d. Prawne aspekty promocji na Facebooku; e. Odpowiedzialność organizatora promocji (relacja klient-agencja reklamowa). VI zajęcia – 2h 6. Uregulowania dotyczących gier losowych – loterii promocyjnej, loterii audiotekstowej i wybranych zagadnień podatkowych a. Uznanie promocji za grę losową na przykładzie orzecznictwa sądów i praktyki Ministerstwa Finansów; b. Podstawowe różnice pomiędzy loterią promocyjną a audioteksową; c. Obowiązki organizatorów gier losowych; d. Jakie postanowienia muszą znaleźć się w regulaminie gry losowej?; e. „Loterie wizytówkowe”, „nienazwane” akcje promocyjne, promocje skierowane do własnych pracowników; f. Wybrane zagadnienia podatkowe: zwolnienia podatkowe, zasady rozliczania PIT od nagród otrzymywanych przez przedsiębiorców. VII zajęcia – 2 h 7. Organizacja akcji promocyjnych a ochrona danych osobowych w marketingu a. Jak prawidłowo sformułować regulamin promocji i jakie elementy powinny się w nim znaleźć?; b. Analiza klauzul niedozwolonych (abuzywnych) w regulaminie promocji na przykładzie decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów; c. Jak prawidłowo opracować procedurę reklamacyjną - roszczenia uczestników promocji; d. Regulamin a informacje o promocji zawarte w materiałach reklamowych; e. Obowiązki związane z przetwarzaniem danych osobowych w akcji promocyjnej – podstawa prawna. przetwarzania danych, obowiązki informacyjne, rejestracja zbioru, zabezpieczenie danych; f. Prawne aspekty prowadzenia marketingu prowadzonego za pomocą środków komunikacji elektronicznej (wysyłanie informacji handlowych, newsletter, SPAM). VIII zajęcia – 1 h Zaliczenie: test
Metody oceny:
a. Aktywność studenta na zajęciach; b. Praca w grupach; c. Zaliczenie: test.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: „Działania marketingowe i ich uregulowania w Polsce”, Radosław Baran, Adam Czarnecki, Stefan Doroszewicz, Beata Marciniak, Piotr Miller, Tomasz M. Miśkiewicz, Teresa Taranko (red. naukowy), Anna Zbierzchowska, Nieoczywiste, 2015. „Prawo nowych technologii – wybrane zagadnienia”, Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz, Mirosław Karpiuk, Wolters Kluwer Polska SA, 2015. Uzupełniająca: „Reklama. Aspekty prawne”, Monika Namysłowska, Wolters Kluwer Polska SA, 2012. „Internet a prawo autorskie”, redakcja naukowa Adrian Miewęgłowski, Mateusz Chrzanowski, UMCS, 2016.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się