Nazwa przedmiotu:
Rachunkowość finansowa
Koordynator przedmiotu:
mgr Marta Kruk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90h: 15h (wykład) + 15h (ćwiczenia) + 10h (laboratorium) + 15h (za-poznanie się z literaturą przedmiotu) + 13 h (opracowanie zadań z ćwiczeń) + 10h (przygotowanie do pracy zaliczeniowej z ćwiczeń) + 2h (udział w konsultacjach) + 10h (przygotowanie do egzaminu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 15h (wykład) + 15h (ćwiczenia) + 10h (laboratorium) + 2h (konsultacje) = 42 h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 15h (ćwiczenia) +10h (laboratorium) + 13 h (opracowanie zadań z ćwiczeń) + 10h (przygotowanie do pracy zaliczeniowej z ćwiczeń) = 48h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu funkcjonowania jednostek gospodarczych
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia, laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby student : - posiadał wiedzę z zakresu zasad rachunkowości i funkcjonowania kont księgowych; - posiadał wiedzę w zakresie ewidencji aktywów, pasywów, rozrachunków, kosztów, przychodów, ustalenia wyników finansowych oraz opracowania sprawozdań finansowych; - potrafił księgować operacje gospodarcze na kontach księgowych, opracować zestawienie obrotów i strat, sprawozdania finansowe: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych oraz potrafił wykorzystać instrumenty rachunkowości w zarządzaniu; - rozumiał, że przepisy rachunkowości podlegają zmianom i należy je obserwować oraz przestrzegać norm etycznych.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1) Pojęcie i zakres rachunkowości finansowej. Koncepcje i zasady rachunkowości finansowej. 2) Pojęcie, cel i funkcje bilansu. Bilans jako sprawozdanie finansowe. Klasyfikacja aktywów i pasywów. Operacje bilansowe. 3) Rachunek zysków i strat. Klasyfikacja przychodów i kosztów. Rodzaje wyników finansowych. Kalkulacyjny i porównawczy rachunek zysków i strat. Operacje wynikowe. 4) Konto księgowe. Salda i równanie konta księgowego. Klasyfikacja kont. Plan kont. Konto teowe. Zasada podwójnego zapisu. Działanie kont bilansowych i wynikowych. Podzielność pozioma i pionowa kont. 5) Ewidencja operacji na kontach syntetycznych. Zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych. Ewidencja operacji na kontach analitycznych. Zestawienie obrotów i sald kont analitycznych. Poprawa błędów księgowych. 6) Amortyzacja i ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych . Rodzaje i dokumentacja środków trwałych. Wycena początkowa i ewidencja przyjęcia środków trwałych. Metody amortyzacji. Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych. Ewidencja rozchodu środków trwałych. 7) Rachunek przepływów pieniężnych – Istota rachunku przepływów. Układ sprawozdawczy rachunku przepływów. Źródła i wykorzystanie środków pieniężnych. Etapy sporządzania rachunku przepływów. Analiza sytuacji firmy w zależności od przepływów pieniężnych. Ćwiczenia: 1) Bilans księgowy i operacja bilansowe: aktywa trwałe, aktywa obrotowe, kapitały własne, kapitały obce. 4 typy operacji bilansowych. Zadania z budowy bilansu i zmian w bilansie w wyniku operacji bilansowych. 2) Ewidencja operacji na bilansowych kontach syntetycznych. Zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych. Zadania od bilansu do bilansu. 3) Rachunek zysków i strat: przychody, koszty, wyniki finansowe. Rachunek zysków i strat kalkulacyjny i porównawczy. Zadania z budowy rachunku zysków i strat i zmian w rachunku w wyniku operacji wynikowych. 4) Ewidencja operacji na kontach wynikowych. Ewidencja pełna kosztów w układzie kalkulacyjnym i porównawczym. 5) Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Amortyzacja aktywów trwałych 6) Rachunek przepływów pieniężnych . Sporządzanie bilansu zmian, bilansu źródeł i wykorzystania środków pieniężnych. Konstruowanie rachunku przepływów pieniężnych.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas wykładu. 2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie egzaminu o charakterze kolokwialnym, zawierającego test i zadania; ocena z egzaminu w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonywanych ćwiczeń i weryfikacja zadań domowych 2. Ocena sumatywna: przeprowadzenie kolokwium zawierającego zadania; ocena z zaliczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. C. Laboratoria: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonywanych ćwiczeń 2. Ocena sumatywna: oceniana jest umiejętność wykonywania ćwiczeń w czasie zajęć. D. Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu, jak i z ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 x ocena z wykładu + 0,5 x ocena z ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Komajda E., Wprowadzenie do rachunkowości. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010. 2) Turyna J., Rachunkowość finansowa, wyd. 4. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2014. 3) Gmytrasiewicz M., Rachunkowość. Podstawowe założenia i zasady. Difin, Warszawa 2008. 4) Matuszewicz J., Matuszewicz P., Rachunkowość od podstaw. Finans-Servis, Warszawa 2010. 5) Kalwasińska E., Maciejowska D., Rachunkowość finansowa w teorii i praktyce. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011. 6) Gmytrasiewicz M., Karmańska A., Rachunkowość finansowa. Difin, Warszawa 2009. 7) Olchowicz I., Podstawy rachunkowości. Difin, Warszawa 2009. 8) Messner Z., Pfaff J., Podstawy rachunkowości finansowej. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Warszawa 2010.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się