Nazwa przedmiotu:
Analiza matematyczna
Koordynator przedmiotu:
dr Matylda Jakubowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
110 h 45 h [15 h (wykład) + 30 h (ćwiczenia)] + 30 h (przygotowanie do ćwiczeń) + 2 h (konsultacje) + 15 h (przygotowanie do prac kontrolnych) + 18 h (przygotowanie do egzaminu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 15 h (wykład) + 30 h (ćwiczenia) + 2 h (konsultacje) = 47 h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 30 h (ćwiczenia) + 30 h (przygotowanie do ćwiczeń) = 60 h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość pojęć, określeń i symboli matematycznych zawartych w podstawie programowej z matematyki ze szkoły średniej.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Funkcje jednej zmiennej rzeczywistej i ich własności. Funkcje elementarne. (2 h) 2. Ciągi liczbowe. Granice ciągów. Działania na ciągach. Liczba e. (2 h) 3. Granice funkcji. Asymptoty funkcji. Funkcje ciągłe. (2 h) 4. Pochodna funkcji. Różniczka funkcji. Pochodne wyższych rzędów. (2 h) 5. Badanie funkcji. Ekstrema lokalne i przedziały monotoniczności funkcji. Punkty przegięcia oraz przedziały wklęsłości i wypukłości funkcji. (2 h) 6. Całka nieoznaczona. Podstawowe wzory rachunku całkowego. (2 h) 7. Całki oznaczone właściwe i niewłaściwe. Pole obszaru płaskiego. (2 h) 8. Funkcje wielu zmiennych rzeczywistych. Pochodne cząstkowe. (1 h) Ćwiczenia: 1. Zbiór liczb rzeczywistych. Zbiory ograniczone. Kresy zbiorów. Funkcje – podstawowe własności. Funkcje ograniczone, monotoniczne. (2 h) 2. Złożenie funkcji. Funkcje odwrotne. Funkcje elementarne i nieelementarne. (2 h) 3. Ciągi liczbowe. Granice ciągów. Twierdzenia o granicach właściwych i niewłaściwych ciągów. (2 h) 4. Granica funkcji w punkcie wg Heinego. Twierdzenia o granicach właściwych i niewłaściwych funkcji. Asymptoty funkcji. (2 h) 5. Ciągłość funkcji. Nieciągłość funkcji. Twierdzenia o funkcjach ciągłych. (2 h) 6. Pochodna funkcji. Różniczka funkcji i jej zastosowanie. Pochodne wyższych rzędów. (2 h) 7. Badanie funkcji. Ekstrema lokalne. Funkcje wypukłe. Punkty przegięcia. Wykres funkcji. (2 h) 8. Całki nieoznaczone. Całkowanie przez podstawienie i przez części. (2 h) 9. Całki oznaczone właściwe i niewłaściwe. Zastosowanie całek. Pole obszaru. (3 h) 10. Funkcje dwu zmiennych rzeczywistych. Pochodne cząstkowe. Gradient. Ekstrema lokalne. (4 h) 11. Szeregi liczbowe nieskończone. Suma szeregu. Szeregi zbieżne i rozbieżne. Kryteria zbieżności i rozbieżności szeregów. Szereg arytmetyczny. Szereg geometryczny. (4 h) 12. Prace kontrolne. (3 h)
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena co najmniej 3,0 z zaliczenia ćwiczeń 2. Ocena sumatywna : suma punktów: max 60 uzyskana na egzaminie – ocena 5,0; wymaganych minimum 30 – ocena 3,0. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność podczas ćwiczeń i pisemne prace kontrolne 2. Ocena sumatywna: suma punktów: max 40 (4 za aktywność + 36 za prace kontrolne) – ocena 5,0; wymaganych minimum 20 – ocena 3,0. C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, gdy każda z dwóch części (wykład i ćwiczenia) została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Suma punktów z wykładu i ćwiczeń: max 100 – ocena 5,0; wymaganych minimum 50 – ocena 3,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. H. Łubowicz, B. Wieprzkowicz – Matematyka. Podstawowe wiadomości teoretyczne i ćwiczenia dla studentów studiów inżynierskich. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2. J.Kłopotowski, W.Marcinkowska-Lewandowska, M.Nykowska, I.Nykowski – Matematyka. SGH, Warszawa 3. M .Gewert, Z. Skoczylas – Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania. Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław Uzupełniająca: 1. W.Krysicki, L.Włodarski – Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I i II. PWN, Warszawa
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W03
Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii i praktyki oraz ogólnej metodologii badań w zakresie matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia pojęć z zakresu wspomagania ekonomii i finansowania przedsiębiorstw
Weryfikacja: Prace sprawdzające i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W10
Posiada wiedzę w zakresie wykorzystania modeli formalnych w różnych problemach ekonomicznych. Zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk matematycznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich.
Weryfikacja: Udział w dyskusji podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U08
Posiada umiejętności z zakresu analizowania i prognozowania procesów z wykorzystaniem standardowych metod matematycznych wykorzystywanych w ekonomii i w technice. Potrafi dostrzegać relacje pomiędzy wielkościami ekonomicznymi.
Weryfikacja: Prace sprawdzające i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U09
Posiada umiejętności z zakresu analizowania i prognozowania procesów z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w finansach.
Weryfikacja: Prace sprawdzające i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
Przygotowany do uznawania znaczenia wiedzy w szczególności matematycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Aktywny udział w zajęciach, prace kontrolne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K04
Gotów do logicznego myślenia i dbałości o precyzyjne wyrażanie problemów.
Weryfikacja: Aktywny udział w zajęciach, prace kontrolne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: