Nazwa przedmiotu:
Algebra
Koordynator przedmiotu:
dr Matylda Jakubowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
82 h 45 h [15 h (wykład) + 30 h (ćwiczenia)] + 15 h (przygotowanie do ćwiczeń) + 2 h (konsultacje) + 15 h (przygotowanie do prac kontrolnych) + 5 h (przygotowanie do kolokwium)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 15 h (wykład) + 30 h (ćwiczenia) + 2 h (konsultacje) = 47 h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS 30 h (ćwiczenia) + 15 h (przygotowanie do ćwiczeń) = 45 h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość pojęć, określeń i symboli matematycznych zawartych w podstawie programowej z matematyki ze szkoły średniej.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu korzystania zapisu macierzowego w modelowaniu zależności liniowych, - potrafił rozwiązywać układy równań liniowych o dowolnych wymiarach, - potrafił wykorzystywać rachunek wektorowy w badaniach operacyjnych i zagadnieniach ekonometrycznych, - był przygotowany do rozwiązywania problemów technicznych i ekonomicznych przy użyciu metod matematycznych oraz operowania tymi metodami w dalszym toku studiów.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Liczby zespolone – podstawowe definicje i własności. Postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej oraz jej interpretacja geometryczna. (2 h) 2. Pierwiastek stopnia naturalnego z liczby zespolonej. Pierwiastki wielomianów zmiennej zespolonej. Zasadnicze twierdzenie algebry. (2 h) 3. Macierze – podstawowe określenia. Działania na macierzach. Wyznacznik. Twierdzenie Laplace’a. (2 h) 4. Macierz odwrotna. Rząd macierzy. Równania macierzowe. (2 h) 5. Układy równań liniowych. Twierdzenie Kroneckera-Capelliego. Metoda przekształceń elementarnych. Układy Cramera. (2 h) 6. Przestrzeń wektorowa Rn. Baza i wymiar przestrzeni. (2 h) 7. Przestrzeń wektorowa R3. Prosta i płaszczyzna w R3. (2 h) 8. Kolokwium. (1 h) Ćwiczenia: 1. Liczby zespolone. Postać algebraiczna. Działania na liczbach zespolonych. Interpretacja geometryczna. (2 h) 2. Postać trygonometryczna liczby zespolonej. Działania. Wzór Moivre’a. Pierwiastkowanie liczb zespolonych. (2 h) 3. Pierwiastki wielomianu zmiennej zespolonej. Zasadnicze twierdzenie algebry. (3 h) 4. Macierze. Działania na macierzach. (2 h) 5. Wyznaczniki. Rozwinięcie Laplace’a. Rząd macierzy. (2 h) 6. Macierz odwrotna. Równania macierzowe. (2 h) 7. Układy równań liniowych. Twierdzenie Kroneckera-Capelliego. Metoda przekształceń elementarnych. (3 h) 8. Układy Cramera. (2 h) 9. Macierze wierszowe i kolumnowe. Przestrzeń wektorowa Rn. Baza i wymiar przestrzeni. Współrzędne wektora w bazie. (2 h) 10. Przestrzeń wektorowa R3. Iloczyn skalarny, wektorowy i mieszany wektorów. (3 h) 11. Prosta w R3. Równanie parametryczne i kierunkowe prostej. (2 h) 12. Płaszczyzna w R3. Równanie parametryczne, ogólne i odcinkowe płaszczyzny. (2 h) 13. Prace kontrolne. (3 h)
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena z zaliczenia ćwiczeń co naj-mniej 3,0 2. Ocena sumatywna : suma punktów: max 12 uzyskana z jednego kolokwium (test i pytania otwarte) – ocena 5,0; wymaganych minimum 6 – ocena 3,0 B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność podczas ćwiczeń i pisemne prace sprawdzające 2. Ocena sumatywna: suma punktów: max 40 (4 za aktywność + 36 za trzy prace kontrolne) – ocena 5,0; wymaganych minimum 20 – ocena 3,0 oraz zaliczona każda praca kontrolna na minimum 6 p (50 %). C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, gdy każda z dwóch części (wykład i ćwiczenia) została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Suma punktów z wykładu i ćwiczeń: max 52 – ocena 5,0; wymaganych minimum 26 – ocena 3,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. H.Łubowicz, B.Wieprzkowicz – Matematyka. Podstawowe wiadomości teoretyczne i ćwiczenia dla studentów studiów inżynierskich. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2. T.Jurlewicz, Z.Skoczylas – Algebra liniowa 1. Przykłady i zadania. Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław Uzupełniająca: 1. T.Jurlewicz, Z.Skoczylas – Algebra liniowa 1. Definicje, twierdzenia, wzory. Oficyna Wydawnicza GIS, Wrocław
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W03
Posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie teorii i praktyki oraz ogólnej metodologii badań w zakresie matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia pojęć z zakresu wspomagania ekonomii i finansowania przedsiębiorstw
Weryfikacja: Prace sprawdzające i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W10
Zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk matematycznych w ogólnym systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych oraz kompetencji inżynierskich
Weryfikacja: Udział w dyskusji podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U08
Posiada umiejętności z zakresu analizowania i prognozowania procesów z wykorzystaniem standardowych metod matematycznych wykorzystywanych w ekonomii i w technice
Weryfikacja: Prace sprawdzające i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U09
Posiada umiejętności z zakresu analizowania i prognozowania procesów z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w finansach.
Weryfikacja: Prace sprawdzające i egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
Przygotowany do uznawania znaczenia wiedzy w szczególności matematycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Aktywny udział w zajęciach, prace kontrolne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K04
Gotów do logicznego myślenia i działania w sposób racjonalny.
Weryfikacja: Aktywny udział w zajęciach, prace kontrolne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: