Nazwa przedmiotu:
Proces analityczny i automatyzacja
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Maciej Jarosz, prof. dr hab. inz. Artur Dybko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 30 h, w tym: a) obecność na wykładach - 30 h, 2. przygotowanie wystąpienia seminaryjnego i jego wygłoszenie – 5 h 3. przygotowanie do kolokwium – 15 h Razem nakład pracy studenta: 50 h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach - 30 h Razem: 30 h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: • mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat operacji jednostkowych w procesie analitycznym i zasadach ich automatyzowania, • w oparciu o dostępne informacje literaturowe zaprojektować postępowanie analityczne i przedstawić koncepcję jego zautomatyzowania, • samodzielnie przygotować prezentację opracowanej metodyki.
Treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest przedstawienie zasad projektowania postępowań analitycznych, a także wybranych zagadnień dotyczących podstaw projektowania automatycznych systemów pomiarowych. Przedmiot obejmuje następujące treści merytoryczne: 1. Etapy procesu analitycznego, charakterystyka metod analitycznych i ich właściwości, zasady wyboru metody analitycznej. 2. Pobieranie reprezentatywnych próbek materiałów w różnych stanach skupienia. 3. Metody otrzymywania próbek laboratoryjnych, urządzenia do rozdrabniania materiałów stałych, analiza wielkości cząstek. 4. Metody roztwarzania („mokre”, stapianie, z udziałem aktywnych gazów). 5. Analiza elementarna związków organicznych: metody spaleniowe, z zastosowaniem mineralizacji „mokrej” oraz stapiania. 6. Metody wydzielania stosowane w analizie materiałów środowiskowych: 7. Charakterystyka błędów popełnianych w postępowaniach analitycznych. 8. Rola i koncepcja automatyzacji. 9. Projektowanie automatycznych systemów pomiarowych. 10. Elementy i układy niezbędne do konstrukcji systemów. 11. Oprogramowanie sterujące automatycznym systemem pomiarowym. 12. Wybrane przykłady realizacji automatycznych systemów pomiarowych.
Metody oceny:
prezentacje seminaryjne, kolokwia pisemne
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.R. Crouch, Podstawy chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 2. M. Jarosz (red.), Nowoczesne techniki analityczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2006. 3. D. Świsulski, Komputerowa technika pomiarowa, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: 1. J. Namieśnik, J. Łukasiak, Z. Jamrógiewicz, Pobieranie próbek środowiskowych do analizy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995. 2. J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz, M. Pilarczyk, L. Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WNT, Warszawa, 2000. 3. Materiały przygotowane przez wykładowców.
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna operacje składające się na postępowanie analityczne pozwalające oznaczać ilości substancji chemicznych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W02
posiada podstawowe wiadomości z zakresu konstruowania automatycznych systemów pomiarowych
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi zaprojektować metody analityczne do oznaczania pierwiastków i związków chemicznych
Weryfikacja: kolokwium, przedstawienie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U02
potrafi sprawnie pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi samodzielnie interpretować uzyskane informacje, oraz oceniać ich rzetelność i wyciągać z nich wnioski, formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
potrafi samodzielnie przygotować i zaprezentować opracowaną metodykę analityczną
Weryfikacja: przedstawienie prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: