Nazwa przedmiotu:
Podstawy teorii materiałów wybuchowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Gołofit
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 60, w tym: a) obecność na wykładach – 30 h, b) obecność na ćwiczeniach – 30 h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20 h 3. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i zaliczenie ćwiczeń – 30h 4. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 30h Razem nakład pracy studenta: 30h + 30h + 20h + 30h + 30h = 140h, co odpowiada 6 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30h, 2. obecność na ćwiczeniach – 30h Razem: 30h + 30h = 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na ćwiczeniach – 30h, 2. przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń i zaliczenie ćwiczeń – 30h, Razem: 30h +30h = 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyficznymi własnościami materiałów wybuchowych. Przewidywanie ciepła wybuchu, temperatury i ciśnienia wybuchu. Opis fali uderzeniowej i detonacyjnej. Omówienie roli gorących punktów na właściwości wybuchowe materiałów wysokoenergetycznych.
Treści kształcenia:
Plan przedmiotu: 1. Termodynamiczny opis wybuchu 2. Kinetyka reakcji wybuchowych w fazie gazowej 3. Mechanizmy reakcji rozkładu w fazie stałej 4. Wybuch cieplny-stabilność materiałów wysokoenergetycznych 5. Fala uderzeniowa 6. Fala detonacyjna (spalanie deflagracyjne, detonacyjne)
Metody oceny:
kolokwium
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Muhamed Sućeska, Test Methods for Explosives, Springer-Verlag New York 1995. 2 Dionizy Smoleński, Detonacja Materiałów Wybuchowych, Wydawnictwo MON 1981 3. W.F.Ficket, W.C.Davis, Detonation, University of California Press, Berkeley, 1979. 4. Paul W. Cooper Explosives Engineering, Wiley-VCH, New York, Chichester, Weinheim, Brisbane, Singapore Toronto, 1996 5. R.Meyer, Explosives, Verlag Chemie, Weinheim, wyd.1, 1977,; wyd.3, 1987.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
zna zjawisko wybuchu i właściwości specyficzne materiałów wybuchowych,
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W02, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi zastosować termochemię do przewidywania parametrów wybuchu,
Weryfikacja: egzamin; kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U19, T2A_U14
Efekt U02
umieć powiązać strukturę związków i mieszanin z potencjalnymi możliwościami wybuchu
Weryfikacja: egzamin; kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U19, T2A_U14
Efekt U03
umieć projektować materiały wybuchowe o z góry założonych parametrach fali detonacyjnej i możliwościach wykonania pracy na drodze wybuchu w oparciu o programy użytkowe,
Weryfikacja: egzamin; kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U16
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U19, T2A_U14

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: egzamin; kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01