Nazwa przedmiotu:
Napędy mechaniczne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maciej Zawisza
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1150-MB000-IZP-0311
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych 23, w tym a) wykład – 20 godz.; b) konsultacje - 1 godz.; c) egzamin – 2 godz.; 2) Praca własna studenta 30, w tym a) 15 godz. – studia literaturowe; b) 15 godz. – przygotowywanie się studenta do egzaminu; 3) RAZEM – 53 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS – liczba godzin kontaktowych - 23, w tym: a) wykład – 20 godz.; b) konsultacje – 1 godz.; c) egzamin – 2 godz.;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe wiadomości z przedmiotów: Podstawy Konstrukcji Maszyn, Matematyka, Geometria Wykreślna, Podstawy Zapisu Konstrukcji, Materiały Konstrukcyjne, Technologia, Metrologia i Zamienność, Mechanika Ogólna I i II, Wytrzymałość Materiałów I i II, Podstawy Automatyki i Teorii Maszyn, Laboratorium Podstaw Konstrukcji Maszyn.
Limit liczby studentów:
Zgodnie z zarządzeniem Rektora
Cel przedmiotu:
Poznanie podstaw teorii mechanicznych układów napędowych, podstaw konstrukcji, rozwiązań i zasad działania oraz zasad obliczeń zespołów tego układu. Umiejętność doboru rodzaju i podstawowych parametrów układu napędowego i jego zespołów.
Treści kształcenia:
Ogólna charakterystyka mechanicznych układów napędowych. Zastosowanie tych układów w technice. Porównanie z układami hydraulicznymi i elektrycznymi. Podstawowe podzespoły w typowych układach mechanicznych. Klasyfikacja układów mechanicznych – układy proste i złożone. Ruch ustalony układu napędowego. Podstawowe obliczenia funkcjonalne. Bilans energii, sprawność układu. Praca układu napędowego w ruchu nieustalonym. Przeciążenia dynamiczne, stany krytyczne. Przykładowe warianty rozwiązań konstrukcyjnych mechanicznych układów napędowych. Problemy normalizacji i unifikacji. Sformułowanie kryteriów optymalizacji. Zasady wykonywania obliczeń wytrzymałościowych i trwałościowych elementów układów. Omówienie typowych błędów popełnianych przy przygotowywaniu założeń do obliczeń. Przykładowe projekty i zadania. Badania doświadczalne kompletnych układów napędowych i ich podzespołów. Metody i techniki badawcze. Układ napędowy jako rezultat syntezy elementów składowych. Rzeczywiste charakterystyki pracy sprzęgieł rozłącznych ciernych jako podstawa doboru i obliczeń projektowych. Przykłady obliczeniowe. Teoria zazębień ewolwentowych i cykloidalnych. Równanie parametryczne ewolwenty zwyczajnej we współrzędnych prostokątnych. Funkcja ewolwentowa. Konstruowanie zarysów zębów kół współpracujących. Odległość osi zerowa, pozorna i rzeczywista. Luzy między zębami i ich znaczenie dla prawidłowej współpracy. Wpływ korekcji na parametry funkcjonalne i wytrzymałościowe zazębień. Zasady doboru sumy i podziału wartości współczynników korekcji. Przykłady obliczeniowe. Modyfikacja zarysu i linii zęba. Wykonanie kół zębatych. Materiały konstrukcyjne, ich charakterystyki wytrzymałościowe oraz stosowane metody obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej. Dobór klasy dokładności wykonania. Podstawowe metody pomiarów i sprawdzania dokładności kół zębatych i przekładni. Obliczenia wytrzymałościowe przekładni zębatych. Kryterium wytrzymałości stopy zęba. Teoretyczny rozkład obciążenia i przebieg naprężenia w stopie zęba wzdłuż odcinka przyporu. Kryterium wytrzymałości boku zęba na naciski powierzchniowe. Teoretyczny rozkład obciążenia i naprężeń stykowych na boku zęba wzdłuż odcinka przyporu. Stosowane modele obliczeniowe. Wstępne obliczenia projektowe przekładni zębatej. Dobór geometrii. Obliczenia sprawdzające naprężenia w stopie zęba. Obliczenia sprawdzające naciski na boku zęba. Przykłady obliczeniowe. Podstawowe rodzaje uszkodzeń elementów przekładni zębatych. Złom zmęczeniowy i przełom doraźny. Odkształcenia plastyczne. Zmęczeniowe złuszczenie boku zęba. Przyczyny powstawania uszkodzeń i metody ich unikania. Elementy dynamiki przekładni zębatych i cięgnowych. Wpływ parametrów przekładni na wielkość obciążeń dynamicznych. Dobór podstawowych parametrów i zasady sprawdzających obliczeń trwałościowych przekładni cięgnowych z pasami klinowymi i zębatymi oraz przekładni łańcuchowych. Przekładnie stożkowe. Geometria i kinematyka przekładni. Problemy konstrukcyjne i technologiczne. Przekładnie obiegowe i falowe. Podstawowe charakterystyki i przykłady zastosowań.
Metody oceny:
Przeprowadzenie egzaminu składającego się z części pisemnej dla wszystkich zdających oraz części ustnej dla studentów pozytywnie zweryfikowanych po części pisemnej.
Egzamin:
tak
Literatura:
A. Dziama, M. Michniewicz, A. Niedźwiedzki: Przekładnie zębate. Warszawa PWN 1995. A. Dziama: Metodyka konstruowania maszyn. Warszawa PWN 1985. Z. Dąbrowski: Wały maszynowe. Warszawa PWN 1999. Z. Jaśkiewicz, A. Wąsiewski: Przekładnie walcowe. Warszawa WKŁ 1995. L. Müller: Przekładnie zębate. Warszawa WNT 1996. L. Muller, A. Wilk: Zębate przekładnie obiegowe. PWN 1996. K. Ochęduszko: Koła zębate. WNT 2007 Z. Osiński: Podstawy konstrukcji maszyn. Warszawa: PWN 1999. Z. Osiński, W. Bajon, T. Szucki: Podstawy konstrukcji maszyn. Warszawa: PWN 1975. Z. Osiński: Sprzęgła i hamulce. Warszawa PWN 1996. M. Dudziak: Przekładnie cięgnowe. Warszawa PWN 1997. S. Markusik: Sprzęgła mechaniczne. Warszawa WNT 1979. M. Pękalak, S. Radkowski: Gumowe elementy sprężyste. Warszawa PWN 1989.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 1150-MB000-IZP-0311_W1
Student potrafi rozpoznać różne rodzaje przekładni mechanicznych, potrafi wyszczególnić ich wady i zalety i dokonać stosownego wyboru rozwiązania. Potrafi dokonać analizy i wyboru układu przeniesienia napędu właściwego dla danych uwarunkowań konstrukcyjnych ze względu na sprawność, dynamikę pracy, ekonomikę eksploatacji, itp. Potrafi dokonać analizy statycznej i dynamicznej mechanicznego układu przeniesienia mocy.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W12, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Efekt 1150-MB000-IZP-0311_W2
Zna podstawowe metody obliczeniowe i eksperymentalne, stosowane przy rozwiązywaniu prostych zagadnień związanych z projektowaniem mechanicznych układów napędowych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W12, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Efekt 1150-MB000-IZP-0311_W3
Posiada wiedzę o materiałach stosowanych w mechanicznych układach napędowych i ich podstawowych właściwościach mechanicznych, wynikających z procesu technologicznego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W12, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Efekt 1150-MB000-IZP-0311_W4
Zna zasady określania i wyznaczania obciążeń projektowych i ich efektów, niezbędnych do projektowania mechanicznych układów napędowych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W12, KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 1150-MB000-IZP-0311_U1
Potrafi określić i dobrać elementy zespołów mechanicznych układów napędowych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U01, KMiBM_U02, KMiBM_U03, KMiBM_U04, KMiBM_U07, KMiBM_U08, KMiBM_U09, KMiBM_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U09, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, T1A_U12, InzA_U06, T1A_U01, T1A_U16, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U13, T1A_U14, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13
Efekt 1150-MB000-IZP-0311_U2
Potrafi określić zakres niezbędnych podstawowych obliczeń zespołów mechanicznych układów napędowych i sformułować stosowne kryteria projektowe.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U01, KMiBM_U02, KMiBM_U03, KMiBM_U04, KMiBM_U07, KMiBM_U08, KMiBM_U09, KMiBM_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U09, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, T1A_U12, InzA_U06, T1A_U01, T1A_U16, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U13, T1A_U14, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13
Efekt 1150-MB000-IZP-0311_U3
Potrafi wyznaczyć obciążenia projektowe dla podstawowych zespołów mechanicznych układów napędowych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U01, KMiBM_U02, KMiBM_U03, KMiBM_U04, KMiBM_U07, KMiBM_U08, KMiBM_U09, KMiBM_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U09, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, T1A_U12, InzA_U06, T1A_U01, T1A_U16, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U13, T1A_U14, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13
Efekt 1150-MB000-IZP-0311_U4
Potrafi prawidłowo określić możliwości i ograniczenia technologiczne wykonania poszczególnych elementów mechanicznych układów napędowych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U01, KMiBM_U02, KMiBM_U03, KMiBM_U04, KMiBM_U07, KMiBM_U08, KMiBM_U09, KMiBM_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, InzA_U01, T1A_U09, T1A_U09, InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, T1A_U12, InzA_U06, T1A_U01, T1A_U16, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U13, T1A_U14, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1150-MB000-IZP-0311_K1
Ma świadomość ważności prawidłowego doboru elementów mechanicznych układów napędowych pod względem możliwych skutków popełnionych błędów projektowych.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_K01, KMiBM_K02, KMiBM_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, InzA_K01, T1A_K03, T1A_K04, InzA_K02