Nazwa przedmiotu:
Zachowania organizacyjne
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Edyta Malicka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
65 h (2 ECTS):10 h (wykład)+ 10 h (ćwiczenia) +1 h (konsultacje grupowe) +1h (konsultacje indywidualne) + 30 h (zapoznanie ze wskazaną literaturą) + 5h (przygotowanie materiału na ćwiczenia) + 8 h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS (20 h):10 h (wykład) + 10 h (ćwiczenia)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS (23 h): 10 h (ćwiczenia) + + 5h (przygotowanie materiału na ćwiczenia) + 8 h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Poznanie wybranych teorii, pojęć i modeli wyjaśniających zjawiska do-tyczące zachowań ludzi w organizacjach, ich uwarunkowań, zmiennych i zależności między nimi, rozumienie ich znaczenie dla zarządzania organizacją i wykorzystanie tej wiedzy do rozwiązywania problemów organizacyjnych.
Treści kształcenia:
Wykład: Behawioralne aspekty działania ludzi w organizacji, podstawowe pojęcia; zmiany ról człowieka w organizacjach. Poziomy analizy i metody analizy w badaniu zachowań organizacyjnych; potrzeby organizacji dotyczące badania zachowań. Uwarunkowania zachowań organizacyjnych na poziomie jednostkowym – wybrane aspekty. Proces motywacyjny i przegląd teorii motywacji. Uwarunkowania zachowań grupowych – wybrane aspekty. Budowanie relacji wewnątrzorganizacyjnych; konflikty w organizacji. Władza w organizacji i przywództwo a zachowania w organizacji. Podejmowanie decyzji indywidualne i grupowe. Uwarunkowania zachowań organizacyjnych systemowe – wybrane aspekty. Struktury organizacyjne nowoczesne i tradycyjne a zachowania organizacyjne; procesy komunikacji. Kultura organizacyjna: pojęcie, tworzenie kultury, wybrane typologie, kultura pro- i antyefektywnościowa; różnorodność kulturowa organizacji. Wyzwania dotyczące zastosowania w praktyce zarządzania wiedzy o zachowaniach organizacyjnych. Ćwiczenia: Proces analizy zachowań: cel analizy (rozwiązanie problemów), elementy analizy, analiza, synteza, analiza krytyczna, propozycje rozwiązań problemów. Analiza uwarunkowań zachowań indywidualnych. Analiza uwarunkowań zachowań grupowych i relacji wewnątrzorganizacyjnych. Analiza uwarunkowań zachowań kierowniczych. Analiza uwarunkowań zachowań systemowych: strukturalnych, kulturowych.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności odpowiedzi na pytania w trakcie wykładów. 2. Ocena sumatywna : zaliczenie kolokwium w formie pisemnej (test) na zakończenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania bieżących ćwiczeń 2. Ocena sumatywna: ocena poprawności wykonania wszystkich ćwiczeń; ćwiczenia uznaje się za zaliczone jeżeli uzyskano wynik >=3. C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli z ćwiczeń i z zaliczenia wykładów uzyskano oceny >=3, wyliczaną jako średnią arytmetyczną na podstawie obydwu tych wyników.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: S. P. Robbins, T. A. Judge, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2012; C. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 2001. Uzupełniająca: M. A. Hitt, C. C. Miller, A. Colella, Organizational Be-havior. A Strategic Approach, John Willey & Sons, Inc., 2014; P. G. Zimbardo, R. L. Johnson, V. McCann, Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, PWN, Warszawa 2011; Thompson L.: Organizational Behavior Today. Pearson Education, Inc., New Jersey 2008. R. Stocki, Diagnoza organizacji od A do Z, Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o., Warszawa 2013.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się