- Nazwa przedmiotu:
- Zachowania organizacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Edyta Malicka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 65 h (2 ECTS):10 h (wykład)+ 10 h (ćwiczenia) +1 h (konsultacje grupowe) +1h (konsultacje indywidualne) + 30 h (zapoznanie ze wskazaną literaturą) + 5h (przygotowanie materiału na ćwiczenia) + 8 h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS (20 h):10 h (wykład) + 10 h (ćwiczenia)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS (23 h): 10 h (ćwiczenia) + + 5h (przygotowanie materiału na ćwiczenia) + 8 h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie wybranych teorii, pojęć i modeli wyjaśniających zjawiska do-tyczące zachowań ludzi w organizacjach, ich uwarunkowań, zmiennych i zależności między nimi, rozumienie ich znaczenie dla zarządzania organizacją i wykorzystanie tej wiedzy do rozwiązywania problemów organizacyjnych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Behawioralne aspekty działania ludzi w organizacji, podstawowe pojęcia; zmiany ról człowieka w organizacjach.
Poziomy analizy i metody analizy w badaniu zachowań organizacyjnych; potrzeby organizacji dotyczące badania zachowań.
Uwarunkowania zachowań organizacyjnych na poziomie jednostkowym – wybrane aspekty.
Proces motywacyjny i przegląd teorii motywacji.
Uwarunkowania zachowań grupowych – wybrane aspekty.
Budowanie relacji wewnątrzorganizacyjnych; konflikty w organizacji.
Władza w organizacji i przywództwo a zachowania w organizacji.
Podejmowanie decyzji indywidualne i grupowe.
Uwarunkowania zachowań organizacyjnych systemowe – wybrane aspekty.
Struktury organizacyjne nowoczesne i tradycyjne a zachowania organizacyjne; procesy komunikacji.
Kultura organizacyjna: pojęcie, tworzenie kultury, wybrane typologie, kultura pro- i antyefektywnościowa; różnorodność kulturowa organizacji.
Wyzwania dotyczące zastosowania w praktyce zarządzania wiedzy o zachowaniach organizacyjnych.
Ćwiczenia:
Proces analizy zachowań: cel analizy (rozwiązanie problemów), elementy analizy, analiza, synteza, analiza krytyczna, propozycje rozwiązań problemów.
Analiza uwarunkowań zachowań indywidualnych.
Analiza uwarunkowań zachowań grupowych i relacji wewnątrzorganizacyjnych.
Analiza uwarunkowań zachowań kierowniczych.
Analiza uwarunkowań zachowań systemowych: strukturalnych, kulturowych.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności odpowiedzi na pytania w trakcie wykładów.
2. Ocena sumatywna : zaliczenie kolokwium w formie pisemnej (test) na zakończenie przedmiotu po uzyskaniu pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania bieżących ćwiczeń
2. Ocena sumatywna: ocena poprawności wykonania wszystkich ćwiczeń; ćwiczenia uznaje się za zaliczone jeżeli uzyskano wynik >=3.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli z ćwiczeń i z zaliczenia wykładów uzyskano oceny >=3, wyliczaną jako średnią arytmetyczną na podstawie obydwu tych wyników.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
S. P. Robbins, T. A. Judge, Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 2012; C. Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, PWN, Warszawa 2001.
Uzupełniająca:
M. A. Hitt, C. C. Miller, A. Colella, Organizational Be-havior. A Strategic Approach, John Willey & Sons, Inc., 2014;
P. G. Zimbardo, R. L. Johnson, V. McCann, Psychologia. Kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się, PWN, Warszawa 2011;
Thompson L.: Organizational Behavior Today. Pearson Education, Inc., New Jersey 2008.
R. Stocki, Diagnoza organizacji od A do Z, Wolters Kluwer Polska Sp. z o. o., Warszawa 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się