Nazwa przedmiotu:
Automatyka, kontrola, pomiary
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jacek Hendiger
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1110-ISIKU-IZP-5302
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład16h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium16h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka. Termodynamika
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Głównym celem przedmiotu będzie poznanie podstawowych zasad z zakresu sterowania i pomiarów w dziedzinie inżynierii komunalnej oraz zdobycie informacji umożliwiających nawiązania właściwej współpracy ze specjalistami z tej dziedziny.
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści): Rola, zadanie i potrzeba stosowania regulacji automatycznej w inżynierii komunalnej. Pojęcia podstawowe; sygnał, informacja, element automatyki. Układ automatycznej regulacji; elementy składowe, klasyfikacji układów. Zasady opisu właściwości elementów i układów automatyki. Charakterystyki statyczne i dynamiczne, transmitancja operatorowa i widmowa, charakterystyki częstotliwościowe. Podstawowe elementy składowe układów regulacji oraz ich właściwości. Schematy blokowe; zasady budowy i przekształcania, wyznaczanie transmitancji zastępczych. Obiekty regulacji; rodzaje, opis analityczny wybranych procesów występujących w układach ogrzewczych i wentylacyjnych. Identyfikacja obiektów regulacji. Regulatory i sterowniki, algorytmy regulacji standardowe i niestandardowe, algorytmy logiki rozmytej, sieci neuronowe. Wymagania stawiane układom regulacji; stabilność, jakość statyczna i dynamiczna, kryteria jakości układów regulacji. Urządzenia wykonawcze; rodzaje, właściwości, zasady obliczania. Zasady regulacji systemów ciepłowniczych, ogrzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Zasady regulacji systemów wodociągowych; regulacja i sterowanie sieci wodociągowych, hydroforni i sieci wewnętrznych oraz stacji uzdatniania. Zasady regulacji i sterowania procesami oczyszczania ścieków. Komputerowe systemy nadrzędnego sterowania i nadzoru procesami ogrzewczo-wentylacyjnymi w budynkach. Probabilistyczna analiza niezawodności systemów sterowania. Program ćwiczeń laboratoryjnych Bloki tematyczne (treści): Przetwarzanie sygnałów w układach regulacji. Przetworniki analogowe i cyfrowe; badanie właściwości statycznych i dynamicznych. Obiekty regulacji; badania doświadczalne i symulacyjne, identyfikacja na podstawie badań. Sterowniki i regulatory; określanie algorytmów na podstawie badań, rzeczywiste parametry nastaw, programowanie sterowników. Układy regulacji wybranych procesów cieplnych. Zasady doboru i ustawiania parametrów eksploatacyjnych. Badanie jakości regulacji. Układy regulacji wybranych procesów wodno-kanalizacyjnych. Zasady doboru i ustawiania parametrów eksploatacyjnych. Badanie jakości regulacji. Komputerowe systemy zarządzania i nadzoru stosowane w procesach inżynierii komunalnej, badania w obiekcie rzeczywistym.
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: Egzamin Warunki zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych: Przeprowadzenie badań, opracowanie i obrona sprawozdania, zaliczenie pisemne.
Egzamin:
Literatura:
1. Chmielnicki W.J.: Podstawy automatyki w IS. WPW, Warszawa 1986. 2. Chmielnicki W.J., Kołodziejczyk L.: Automatyka i dynamika procesów IS. PWN, Warszawa 1987. 3. Mazurek T., Voigt K., Żydanowicz H.: Podstawy automatyki. WPW Warszawa 1995. 4. ASHRAE 2004 Handbook.Fundamentals, American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers, Inc. 5. Poradnik Recknagel Sprenger.: Ogrzewanie i klimatyzacja, EWFE, Gdańsk 1995
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
01 – Rozumie funkcję układu automatycznej regulacji, zna elementy składowe układu, stosowaną nomenklaturę, rodzaje sygnałów standardowych, potrafi przedstawić układ automatycznej regulacji w formie schematu blokowego – egzamin. 02 – Posiada uporządkowaną wiedzę na temat elementów i członów występujących w układach automatycznej regulacji, potrafi opisać i narysować ich charakterystykę, zna zależności opisujące ich własności – egzamin. 03 – Zna rodzaje i podział stosowanych regulatorów, potrafi scharakteryzować ich parametry, zna definicje nastaw regulatorów i wpływ ich zmiany na charakterystykę regulatora – egzamin, kolokwium. 04 – Potrafi opisać zasadę działania układu regulacji z regulatorem dwustawnym i krokowym, zna przebiegi poszczególnych wielkości – egzamin. 05 - Zna zasady doboru nastaw regulatorów, rozumie wpływ wartości nastaw na jakość i stabilność regulacji – egzamin. 06 - Zna metody oceny jakości regulacji, rozumie wpływ parametrów układu na jakość regulacji – egzamin. 07 - Potrafi podać i opisać przykłady układów automatycznej regulacji i układów zabezpieczających – egzamin.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
01 – Potrafi wyznaczyć charakterystykę przetwornika pomiarowego, potrafi wyznaczyć parametry przetwornika na podstawie uzyskanej charakterystyki, zna parametry i zasadę doboru przetwornika – ocena realizacji ćwiczenia laboratoryjnych, kolokwium zaliczeniowe. 02 – Potrafi wyznaczyć charakterystykę regulatora, potrafi wyznaczyć nastawy na podstawie otrzymanej charakterystyki, posiada wiedzę na temat wpływu nastaw na charakterystykę regulatora - ocena realizacji ćwiczenia laboratoryjnych, kolokwium zaliczeniowe. 03 – Potrafi przeprowadzić badanie wybranego układu regulacji, wyznaczyć przebieg wielkości regulowanej, ocenić jakość regulacji - ocena realizacji ćwiczenia laboratoryjnych, kolokwium zaliczeniowe.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
01 – Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania związane z pracą zespołową – ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych, wykonywanych w zespole.
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01, IS_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K04