Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie środowiskiem
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Artur Badyda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
przedmioty obowiązkowe
Kod przedmiotu:
.1110-ISIKU-MZP-1106
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
W warunkach coraz ostrzejszych ograniczeń związanych z gospodarowaniem zasobami środowiska mających rosnący wpływ na procesy gospodarcze, konieczna jest specjalizacja w menedżerskim podejściu do ochrony środowiska. W toku zajęć studenci poznają treści inżynierii zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, a także mechanizmy oraz narzędzia jego wdrażania. Nacisk kładzie się na umiejętność samodzielnego podejmowania optymalnych decyzji w procesach gospodarczych, w praktyce administracji publicznej, jak również dotyczących rozwoju infrastruktury z uwzględnieniem kryteriów ochrony środowiska. Istotne jest również przedstawienie kosztów środowiskowych urbanizacji i wzrostu gospodarczego prowadzącego do wzrostu wykorzystania zasobów środowiska. Zrozumienie konsekwencji tego wzrostu prowadzącego do zanieczyszczenia powietrza, gleby, wód podziemnych i powierzchniowych. Ukazanie kosztów usuwania szkód ekologicznych i zapobiegania im. Zrozumienie mechanizmów rozwoju gospodarczego bez wzrostu zanieczyszczania środowiska (decoupling). Rola organów administracji państwowej i prywatnych przedsiębiorców w zarządzaniu ekorozwojem. Technologie proekologiczne, najlepsze dostępne techniki, „czysta produkcja”. Systemy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie. Systemy zarządzania środowiskiem w gminie, powiecie i w regionie. Polityka ekologiczna państwa. Polityka ekologiczna Unii Europejskiej.
Treści kształcenia:
Program wykładu Bloki tematyczne (treści): Koszt środowiskowy rozwoju: aspekty prawne, etyczne i społeczne Ekorozwój, mechanizmy rozwoju gospodarczego bez wzrostu zanieczyszczania środowiska (decoupling). Cykl zarządzania jakością środowiska: presja, stan, skutek, decyzja Technologie proekologiczne, najlepsze dostępne techniki, „czysta produkcja”. Systemy zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie. Systemy zarządzania środowiskiem w gminie, powiecie i w regionie. Polityka ekologiczna państwa. Polityka ekologiczna Unii Europejskiej. Sprawdzian Program ćwiczeń audytoryjnych Bloki tematyczne (treści): Liczenie wielkości „śladu ekologicznego” dla konsumenta Obliczenia różnych scenariuszy środowiskowych kosztów wzrostu Budowa schematów: presja, stan, skutek, decyzja dla różnych rodzajów działalności przemysłowej i komunalnej Planowanie projektu wdrażania normy ISO 14000 w przedsiębiorstwie w branży metalowej, chemicznej i elektronicznej Planowanie projektu wdrażanie systemu zarządzania środowiskowego w gminie i w powiecie Podsumowanie. Kolokwium
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: Pozytywna ocena ze sprawdzianu testowego Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Pozytywna ocena z kolokwium
Egzamin:
Literatura:
A. Johansson „Czysta Technologia” WNT 1997 S. Kozłowski „Ekorozwój Wyzwanie XXI wieku” PWN 2000 Materiały w witrynie przedmiotu
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę w zakresie menedżerskiego podejścia do zagadnień związanych z ochroną środowiska, umiejąc ją wiązać z innymi zagadnieniami dotyczącymi ochrony środowiska jako całości.
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, T2A_W09
Efekt W02
Posiada wiedzę w zakresie podstawowych problemów, w tym społecznych, związanych z rozwojem infrastruktury, prowadzeniem procesów ochrony środowiska w jednostkach administracji samorządowej oraz jednostkach przemysłowych.
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W17, IS_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W08, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08
Efekt W03
Posiada podstawową wiedzę w zakresie projektowania systemów zarządzania ochroną środowiska w przedsiębiorstwach lub jednostkach samorządu terytorialnego (najczęściej gminach).
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W18, IS_W17, IS_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W08, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Posiada umiejętności korzystania z literatury przedmiotu oraz prawidłowego interpretowania pozyskanych informacji, potrafi powiązać skutki środowiskowe z określonymi aktywnościami i wpływem antropogenicznym
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U21, IS_U15, IS_U14, IS_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17
Efekt U02
Posiada podstawowe umiejętności w zakresie zarządzania sytuacjami konfliktowymi związanymi z aktywnościami człowieka, zwłaszcza w procesach rozwoju i modernizaji infrastruktury
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U21, IS_U15
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04
Efekt U03
Posiada umiejętności pozwalające na samodzielne zaplanowanie zakresu systemu ochrony środowiska dla jednostki samorządu terytorialnego lub podmiotu gospodarczego oraz w oparciu o posiadaną wiedzę oraz informacje literaturowe i zdobyte we własnym zakresie informacje z JST lub podmiotów gospodarczych zaproponować, w ramach pracy grupowej, sposób funkcjonowania takiego systemu.
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U21, IS_U15, IS_U14, IS_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U04, T2A_U01, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U09, T2A_U13, T2A_U17

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Pracując zarówno samodzielnie, jak i w grupie, potrafi formułować opinie dotyczące funkcjonujących systemów ZOŚ, wskazując ich silne i słabe strony wraz z propozycjami modyfikacji zastanej sytuacji
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01, IS_K02, IS_K04, IS_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K06
Efekt K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej i rozumie potrzebę prawidłowego zarządzania procesami ochrony środowiska, zarówno przyrodniczego, jak i społecznego, potrafiąc przekazywać zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały dla odbiorców, w tym także odbiorców nieposiadających przygotowania merytorycznego z zakresu ochrony środowiska
Weryfikacja: Bieżąca praca na zajęciach, ocena przygotowanej prezentacji, ocena projektu
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01, IS_K02, IS_K04, IS_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K06