- Nazwa przedmiotu:
- Ciepłownictwo
- Koordynator przedmiotu:
- dr. inż. M. Ziombska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- przedmioty obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1110-ISIKU-MZP-3205
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład - 8 godzin. Zajęcia projektowe- 16 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń projektowych i konsultacje - 10 godzin
Zapoznanie z literaturą - 15 godzin
Przygotowanie projektu - 25 godzin
Przygotowanie do zaliczenia wykładów, obecność na zaliczeniu - 10 godzin
Razem - 84 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagane przedmioty poprzedzające:
Termodynamika techniczna, Wymiana ciepła, Mechanika płynów, Materiałoznawstwo, Źródła ciepła, Sieci ciepłownicze, Rysunek techniczny lub grafika inżynierska
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie zrozumienia procesów zachodzących w systemach ciepłowniczych oraz zaawansowanych umiejętności projektowania sieci podziemnych i nadziemnych. Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów o charakterze projektowym, eksploatacyjnym i inwestycyjnym z zakresu ciepłownictwa. Poznanie perspektyw rozwoju ciepłownictwa.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu
Bloki tematyczne (treści):
Podział systemów ciepłowniczych-ukształtowanie, parametry. budowa, zastosowanie.
Moc zamówiona. Straty ciepła w systemach ciepłowniczych. Jakość wody sieciowej.
Problemy główne w ciepłownictwie miejskim - przegląd zagadnień.
Podział i rola źródeł ciepła w systemach ciepłowniczych. Budowa kotłów wodnych. Układy kogeneracyjne. Zasobniki ciepła w układach ciepłowniczych.
Węzły ciepłownicze. Sieci ciepłownicze - wszystkie stosowane rozwiązania.
Techniki układania sieci ciepłowniczych różnych typów.
Analizy hydrauliczne pracy systemów ciepłowniczych.
Rozwój systemów ciepłowniczych w aspekcie polityki energetycznej Polski, uwarunkowań prawnych, ochrony środowiska
Program ćwiczeń projektowych
Bloki tematyczne (treści):
Omówienie zakresu projektu.
Zasady projektowania systemów ciepłowniczych wysokoparametrowych z sieciami pod- i naziemnymi.
Zasady projektowania systemów ciepłowniczych niskoparametrowych.
Rysunki projektowe- plany sytuacyjne, profile, schematy montażowe, inne.
Przeprowadzenie analizy hydraulicznej przykładowego systemu ciepłowniczego.
Analiza doboru elementów wyposażenia sieci, armatury. pomp w systemach ciepłowniczych.
Techniki układania i montażu sieci różnych typów, wymagania i badania przy odbiorze, systemy alarmowe.
- Metody oceny:
- Warunki zaliczenia wykładu:
zaliczenie egzaminu
Warunki zaliczenia ćwiczeń projektowych
wykonanie i obrona projektu, zaliczenie kolokwium, obecność na zajęciach
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- biuletyny branżowe Urzędu Regulacji Energetyki
aktualne normy, ustawy, rozporządzenia z zakresu ciepłownictwa
K. Krygier – „Sieci ciepłownicze – materiały pomocnicze do ćwiczeń”
K. Krygier, T. Klinke, J. Sewerynik – „Ogrzewnictwo, wentylacja, klimatyzacja”
P. Randlov – „Podręcznik ciepłownictwa – system rur preizolowanych”
W. Kamler – „Ciepłownictwo”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu ciepłownictwa. Posiada wiedzę na temat stosowanych urządzeń. Zna kierunki rozwoju ciepłownictwa.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu. Wykonanie i obrona projektu oraz zaliczenie kolokwium. Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_W20, IS_W19, IS_W15, IS_W12, IS_W02
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą w celu doboru urządzeń stosowanych w ciepłownictwie. Potrafi wykonać i przedstawić we właściwej formie projekt, system lub proces w zakresie ciepłownictwa. Zna i stosuje poprawną terminologię.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu. Wykonanie i obrona projektu oraz zaliczenie kolokwium. Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_U20, IS_U19, IS_U17, IS_U13, IS_U08, IS_U06, IS_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U03, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U04, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U18, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U05, T2A_U09, T2A_U14, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U08, T2A_U09
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość konieczności działania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę rozwoju zawodowego i stałego dokształcania się.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu. Wykonanie i obrona projektu oraz zaliczenie kolokwium. Dyskusja na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
IS_K01, IS_K02, IS_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06