Nazwa przedmiotu:
Informatyka 1 - Laboratorium
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Artur Dybko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Biotechnologia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 30h, w tym: a) obecność na zajęciach - 30h 2. przygotowanie do zajęć i do kolokwiów - 20h Razem nakład pracy studenta: 50h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na zajęciach - 30h Razem: 30h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na zajęciach - 30h 2. przygotowanie do zajęć i do kolokwiów - 20h Razem: 50h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z obsługą podstawowych programów służących do edycji tekstów, obróbki danych pomiarowych i prezentacji danych w postaci graficznej. Tematyka zajęć obejmuje: obsługę edytora tekstu, arkusza kalkulacyjnego, programów do numerycznej obróbki danych pomiarowych, wyszukiwanie informacji w sieci www korzystając z baz literaturowych czasopism i książek w wersji elektronicznej. Student będzie potrafił przygotować i sformatować tekst w edytorze tekstu. Student będzie posiadał umiejętność graficznego przedstawienia danych eksperymentalnych. W zakresie numerycznej obróbki danych, student będzie potrafił przedstawić dane pomiarowe w postaci graficznej, dokonać ich analizy i interpretacji.
Treści kształcenia:
1. Edytor tekstu: formatowanie tekstu obejmujące ustawienia akapitów, marginesów, czcionki, znaków specjalnych, umieszczanie elementów graficznych w tekście, formatowanie tabeli. 2. Arkusz kalkulacyjny: wprowadzanie danych, wprowadzanie formuł (funkcji), automatyczne wypełnianie bloków danymi, tworzenie wykresów i ich formatowanie, edycja wykresów dla kilku serii danych, obliczenia szukaj wyniku. 3. Wprowadzenie do programu Origin: podobieństwa i różnice z Excelem, formatowanie wykresu, obróbka danych pomiarowych – pochodna, całkowanie, znajdowanie pików, wygładzanie, analiza FFT dopasowywanie krzywych do danych pomiarowych
Metody oceny:
Dwa kolokwia pisemne. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych wystawiana jest na podstawie sumy uzyskanych punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A.Jaronicki „ABC MS Office 2013PL” Wyd. Helion 2013 2. P.Wróblewski „MS Office 2013/365 PL w biurze i nie tylko” Wyd. Helion 2013 3. Origin - podręcznik użytkownika, Gambit, Kraków, 2004 4. Origin User`s Manual, Microcal Software. Inc., Northampton MA, USA
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Zna edytor tekstu Word na poziomie zaawansowanym.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W02
Zna arkusz kalkulacyjny Excel na poziomie zaawansowanym.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01, K_W15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi przygotować i sformatować dowolny tekst techniczny, prace inżynierską i magisterską.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U07
Efekt U02
Potrafi przeprowadzić zaawansowane obliczenia inżynierskie przy użyciu arkusza kalkulacyjnego, w tym również obliczenia statystyczne oraz przedstawić uzyskane wyniki na wykresach.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11 , K_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Umiejętność pracy indywidualnej.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: