- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy filozofii i metodologia nauk
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KO3
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godzin ( 30 godzin wykład, 5 godzin konsultacje; 5 godzin dodatkowe zaliczenia;10 godzin przygotowanie do kolokwium I, II, 10 godzin pisanie pracy, 5 godzin lektura literatury przedmiotu, 10 przygotowanie do zajęć).
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 1,2 - wykłady
II. 0,4 - konsultacje i dodatkowe zaliczenia
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i problemami filozofii, głównie z teorią poznania. Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie do krytycznego spojrzenia na naukę, jej metody i rezultaty.
- Treści kształcenia:
- Przedmiot filozofii. Naturalny, naukowy i filozoficzny obraz świata (2). Główne działy filozofii i ich charakterystyka. Teoria poznania i ontologia(2). Zagadnienie prawdy a sceptycyzm (2). Różne koncepcje źródeł i granic poznania (4). Zagadnienia metafizyczne wyrastające z refleksji nad przyrodą (2). Zagadnienia metafizyczne wyrastające z religii (2). Filozofia a nauka. Struktura nauki i struktura teorii naukowych (2). Klasyfikacja nauk. Kryteria klasyfikacji. Klasyfikacja nauk w zarysie historycznym (2). Charakterystyka głównych działów wiedzy naukowej i problem integracji nauk (2). Problem humanistycznej refleksji nad nauką (2). Główne kategorie i pojęcia metodologii nauk. Wyjaśnianie naukowe i pozanaukowe (2). Paradygmat. Geneza i etapy rozwoju pojęcia (2). Problem autorytetu w nauce(2).
- Metody oceny:
-  - 2 kolokwia w trakcie semestru dotyczące materiału przewidzianego programem zajęć                                        - pisanie eseju
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii     2. Stanisław Jedynak: Filozofia (Ontologia, teoria poznania logika                                                                             3. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny (wybrane hasła)                                                                             4. Thomas S. Kuhn: Struktura rewolucji naukowych             5. Karl R. Popper: Mit schematu pojęciowego. W obronie nauki i racjonalności.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W02
- Student ma wiedzę o podstawowych działach filozofii i zna podstawowe pojęcia w nich występujące. Ma podstawową wiedzę o różnorodności nauk pod względem metodologicznym. Ma wiedzę o strukturze nauki i strukturze teorii naukowych.
 Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U01
- Potrafi prawidłowo posługiwać się terminologią filozoficzną, rozumie wpływ światopoglądu na sposób myślenia o nauce. Potrafi dostrzec potrzebę humanistycznej refleksji nad nauką.
 Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K02
- Potrafi uczestniczyć w dyskusjach, sporach dotyczących nauki, jej uwarunkowań społecznych i aksjologicznych.
 Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania. Ocena przygotowanego eseju
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_K02
- Efekt K03
- Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia  o nauce.Potrafi być krytyczny wobec efektów własnej pracy badawczej.
 Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania. Ocena przygotowanego eseju
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_K03