Nazwa przedmiotu:
Kryzys i zmiana społeczna w myśli europejskiej
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
KO 6.3/1
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godzin, w tym 30 wykład, 10 godzin przygotowanie do zaliczenia, 10 godzin przygotowanie do zajęć i lektura.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 1,2 - wykłady
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład min. 15
Cel przedmiotu:
Przedmiot należy do filozofii społecznej. Celem jego nauczania jest pokazanie różnych intelektualnych reakcji na zjawiska kryzysów i przesileń społecznych. Przez wiedzę o tym, jak wielcy myśliciele minionych czasów "radzili sobie" z własną współczesnością - do świadomości, że i dla nas współczesne zjawiska i procesy mogą być bardziej przejrzyste i zrozumiałe.
Treści kształcenia:
1. Kryzys demokracji ateńskiej i jego odzwierciedlenie w twórczości Platona 2. De civitate Dei Aureliusza Augustyna jako reakcja na kryzys imperium rzymskiego 3. Tomizm jako filozofia porządku feudalnego 4. Bolesne narodziny nowożytności. Moralność a potrzeba realizacji celów polityki wg Machiavellego. Utopie renesansu jako wyraz tęsknoty za zmianą porządku społecznego 5. Umowa społeczna jako wyraz kształtowania się nowej podmiotowości i artykulacji potrzeby zmiany modelu władzy 6. Heglowska wizja historii jako reakcja na Rewolucję Francuską i jej następstwa 7. C. H. de Saint – Simon i A. Comte o potrzebie nowego ładu społecznego 8. Kryzys i zmiana społeczna w myśli Karola Marksa 9. Charakterystyka nowoczesności wg Maxa Webera 10. 11. Utopie XX wieku. Szczęście ludu pracującego i szczęście rasy panów 12. Filozofia wobec totalitaryzmu i wojny światowej 13. Kryzys racjonalności i rozkwit kultury masowej 14. Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy 15. Społeczeństwo spektaklu Guy Deborda.
Metody oceny:
Ocena dwóch kolokwiów pisemnych
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Historia filozofii zachodniej, red. Richard H. Popkin, wyd. Zysk i S-ka, 2003, 2. Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. Barbara Skarga, PWN 21994 – 1997, t. 1 – 5, wybrane fragmenty 3. Platon, Państwo 4. H. Arendt, O rewolucji., 5 Korzenie totalitaryzmu, 6. K. Mannheim, Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, 7. E. Fromm, Ucieczka od wolności, 8. J. Baszkiewicz, Francuzi 1789-1794. Studium świadomości rewolucyjnej.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02
Zna historyczne sposoby intelektualnego opanowywania kryzysów. Zna przykłady takich intelektualnych prób. Wie, że i nasza współczesność jest przedmiotem namysłu myślicieli różnych specjalności.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Umie racjonalnie przeanalizować sytuację kryzysu i przesilenia społecznego, potrafi sięgnąć do literatury dla pogłębienia rozumienia procesu społecznego.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K06
Student jest zdolny do odważnego spojrzenia w przyszłość. Ma świadomość, że nie musimy być bezradni wobec kryzysu i zmiany społecznej. Ma szanse twórczo odnieść się do zmiennego procesu historycznego.
Weryfikacja: Kolokwium I, II
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K06