- Nazwa przedmiotu:
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Krzętowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP 36
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 h w tym 30 h - wykład, 5 h - przygotowanie do kolokwium,7 h-przygotowanie do zaliczenia,5 h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 3h-inne dodatkowe terminy. 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-  I. 1,20 ECTS - wykłady
II. 0,12 ECTS - dodatkowe terminy zaliczeń, 
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 15
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć ze społecznej odpowiedzialności biznesu jest zapoznanie studentów z  koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility – CSR), przedstawienie zbioru norm (także etycznych), które określają relację między przedsiębiorcą a otoczeniem jego działalności gospodarczej (zarówno tym najbliższym np. pracownikami, jak i dalszym np. kontrahentami czy lokalną społecznością). 
- Treści kształcenia:
- Geneza, definicja i zakres społecznej odpowiedzialności biznesu. Instrumenty i prawodawstwo międzynarodowe. Zachowania nieetyczne w kontekście zarządzania. Patologie życia gospodarczego m.in.: nepotyzm,  mobbing, korupcja, niegospodarność i inne.  Promowanie społecznej odpowiedzialności biznesu.  Firmy CSR w Polsce i na świecie - firmy społecznie odpowiedzialne i obszar ich społecznej aktywności (krajowe i zagraniczne). Wpływ społecznej odpowiedzialności firmy na jej konkurencyjną pozycję na rynku   Dobre praktyki CSR – analiza przypadków.  
- Metody oceny:
- Kolokwium pisemne. 
Prezentacja na wybrany temat.
Aktywność studenta w trakcie zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Bernatt M., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wymiar konstytucyjny i międzynarodowy. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa 2009 
2. Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M. „Sustainability w biznesie czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiany paradygmatów i koncepcji zarządzania”; Poltext; 2010
3. Kietliński K., Reyes V., Oleksyn T., Etyka w biznesie i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Kraków 2005
Literatura uzupełniająca:
4. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, WN PWN, Warszawa 1999
5. Najder-Stefaniak K., Wstęp do etyki biznesu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W08
- definiuje podstawowe idee i koncepcje społecznej odpowiedzialności biznesu
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W07
- Efekt W10
- zna podstawowe pojęcia z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W08
- Efekt W17
- rozumie znaczenie obszaru zainteresowań społecznej odpowiedzialności biznesu.
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W17
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U25
- analizuje zachowania ludzi na wszystkich szczeblach wybranej organizacji i potrafi ocenić przydatnośc zastosowanych modeli CSR w praktyce gospodarczej
 Weryfikacja: kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U25
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K01
- ma świadomość konieczności permamentnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w wyniku zmian dynamicznego otoczenia
 Weryfikacja: aktywność na zajęciach
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_K01
- Efekt K09
- student zachowuje krytycyzm wobec przyczyn powstawania konfliktów  i jest zorientowany na ich rozstrzyganie sporów poprzez wspólne porozumienie
 Weryfikacja: aktywność na zajęciach
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_K03