- Nazwa przedmiotu:
- Logika
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- PP5/4
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 30h
Praca własna: 20h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przyjęcie na pierwszy rok studiów.
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami logiki. Celem nauczania przedmiotu jest wyrobienie umiejętności omawiania procesów poznawczych, poprawnego formułowania myśli, definiowania, dzielenia, wnioskowania. Podniesienie kultury logicznej u studentów
- Treści kształcenia:
- 1. Przedmiot i zadania logiki. Przegląd problematyki jej głównych działów. 2. Zarys historii logiki. 3. Logiczna teoria języka. Logiczne wady wyrażeń językowych. Środki zaradcze. 4. Definicje i warunki ich poprawności. Podział logiczny. 5. Uzasadnianie twierdzeń. Wnioskowanie dedukcyjne. Rodzaje wnioskowań i problem ich poprawności. 6. Dowodzenie a argumentowanie. Dyskusja i jej rodzaje. Erystyka. 7. Elementy logiki formalnej. Symbolika rachunku zdań. Tzw. najwyższe prawa myślenia. 8. Tautologie logiczne i metody ich sprawdzania. 9. Pojęcie systemu dedukcyjnego rachunku zdań. 10.Symbolika rachunku nazw. Formy wnioskowania bezpośredniego. Kwadrat logiczny. 11. Sylogistyka. Sprawdzanie słuszności trybów sylogistycznych. 12. Wnioskowania niededukcyjne oraz problem ich konkluzywności. Wnioskowanie indukcyjne i redukcyjne. 13. Pojęcie kultury logicznej. Racjonalność jako wartość.
- Metody oceny:
- kolokwium dotyczące treści zawartych w programie zajęć
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Ziembiński Z.: Logika praktyczna
2. Mała encyklopedia logiki
Literatura uzupełniająca:
1. Ajdukiewicz K.: Język i poznanie
2. Kotarbiński T.: Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk
3. Szaniawski K.: O nauce, rozumowaniu i wartościach
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W06
- Zna podstawowe pojęcia logiki języka i logiki formalnej. Zna podstawowe rodzaje wnioskowania i wie, że nie są one równocenne. Wie, że podstawowe czynności stosowane w nauce, jak definiowanie, dzielenie czy wnioskowanie podlegają regułom poprawności.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO6
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W06, S1P_W07
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U02
- Posiada umiejętność omawiania czynności poznawczych, potrafi poprawnie definiować, dzielić, wnioskować, dowodzić. Potrafi dostrzec i nazwać błędy w słownym przekazywaniu myśli.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U02, S1P_U08
- Efekt K_U010
- Precyzyjnie posługuje się językiem
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U11
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K01
- Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia. Jest bardziej krytyczny (niedogmatyczny).
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO1
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K01
- Efekt K_K08
- Umie uzasadnić swoje stanowisko posługując się racjonalną argumentacją
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO8
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K04, S1P_K07