Nazwa przedmiotu:
Innowacje w gospodarce globalnej
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Ryszard Żuber
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
46h: 15h (wykład) +15h (ćwiczeń) + 6 x 1h (opracowanie 6 cz. ćwi-czeń) + 2h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń) + 2h (opracowanie raportu końcowego) + 2h (przygotowanie do obrony projektu) +1h (konsulta-cje) + 3h (przygotowanie do egzaminu z wykładu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1ECTS: 15h (wykład) +15h ( ćwiczenia) + 1h( konsultacje) =31h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1ECTS: 15h ( ćwiczeń) + 6 x 1h (opracowanie 6 cz. ćwiczeń) +2h (analiza i wykorzystanie w ramach pracy własnej studenta technologii informatycznych do ćwiczeń)+ 2h (opracowanie raportu końcowego) + 2h (przygotowanie do obrony projektu) = 27h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie podstaw nauki o organizacji i zarządzaniu, ochrono-ny własności intelektualnej, umiejętność obsługi komputera, edytora tekstu, wykorzystania internetu oraz standardowych programów komputerowych.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studenta i zrozumienie w pogłębionym stopniu teorii naukowych właściwych dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań oraz głównych trendów rozwojowych w zakresie innowacyjności. Zdobycia umiejętności identyfikowania, interpretowania i wyjaśniania złożonych zjawisk i procesów społecznych oraz relacji między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności oraz analizowania, prognozowania i modelowania złożonych procesów społecznych z wy-korzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu innowacyjności, w tym narzędzi IT. Przygotowanie studenta aby był gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie oraz do inicjowania działania na rzecz dobra społecznego.
Treści kształcenia:
Wykład: Wyzwania strategiczne działalności innowacyjnej dla gospodarek Unii Europejskiej, rozwojowe Polski, regionalne strategie innowacyjne, aktywność innowacyjna przedsiębiorstw. Pojęcie innowacji, gospodarka globalna, innowacyjna gospodarka, rodzaje innowacji, ich źródła i parametry, czynniki sprzyjające innowacyjności. Modele proce-sów innowacyjnych. Modele zarządzania innowacjami.Menadżer innowacji, jego cechy i rola. Organizacja i współpraca zespołów w ramach działalności innowacyjnej. Metody poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Ekonomiczne aspekty działalności innowacyjnej. Źródła finansowania innowacji. Ćwiczenia: Wybór i uzasadnienie formy organizacyjnej zespołu projektowego Wybór tematu ćwiczeń „innowacji” z wykorzystaniem metod twórczego poszukiwania rozwiązań. Opracowanie „Definicji projektu wybranej innowacji”. Analiza czynników charakteryzujących projekt innowacyjny. Projekt struktury procesu innowacji wybór metody zarządzania projektem oraz informatycznego systemu do zarządzania projektem. Planowanie projektu w czasie, planowanie zasobów i kosztów projektu, budżet projektu. Analiza i wybór źródeł finansowania. Ocena ekonomiczna i ryzyka projektu. Obrona całości projektu.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Aktywność studenta na zajęciach. 2. Ocena sumatywna : Przeprowadzenie egzaminu zawierającego pyta-nia; ocena z egzaminu w zakresie 2-5;do zaliczenia wymagane jest uzy-skanie oceny >=3 B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Na zajęciach weryfikowane jest wykonanie elementów projektu składających się na projekt. Elementy projektu są dyskutowane i weryfikowane na każdym etapie jego wykonania. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest wartość merytoryczna projektów i ich możliwości implementacyjne, terminowość (zaawansowanie) wykonania prac, redakcja całości raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej indywidualnej członków zespołu z prowadzą-cym; ocena zajęć projektowych w zakresie 2-5; do zaliczenia wymaga-ne jest uzyskanie oceny >=3. C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli ocena zarówno z wykładu jak i ćwiczeń jest >=3.Ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,5 *ocena z wykładu + 0,5 *ocena z ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: Pr.zb.red.nauk.Żuber R. :Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty, 2016 , Difin , ISBN 978-83- 8085-156-6, 233 s. Pr.zb.red.nauk.Żuber R. :Innovation and Knowledge Management. Select Theoretical and Practical Issues, 2012, Difin , ISBN 978-83-7641- 4, 223 s. Pr.zb.red.nauk.Żuber R.: Technology transfer : selected concepts of solutions, 2009, Difin, ISBN 978-83-7641- 117- 0, 200 s. Uzupełniająca: Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Ministerstwo Rozwoju.2017 Kasperkiewicz W.: Wyzwanie innowacyjne dla gospodarek Unii Europejskiej w świetle Strategii Europa 2020.Studia Prawno-Ekonomiczne,t.XCIX,2016, s 275-292 Pr. zb. red. nauk Boni M.: Polska 2030 Wyzwania rozwojowe. Wyd. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.2009 Kubielas St: Innowacje i luka technologiczna w gospodarce globalnej opartej na wiedzy: strukturalne i makroekonomiczne uwarunkowania Warszawa: Uniwersytet Warszawski. Wydział Nauk Ekonomicznych, 2009, 398 s. Jasiński A.H.: Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji, Difin, Warszawa 2006 Pr.zb.red.nauk.Żuber R: Doświadczenia transferu i wdrażania innowacji, 2000, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, ISBN 83-7207-172-1, 216s
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się