Nazwa przedmiotu:
Sterowanie ruchem kolejowym III
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Juliusz Karolak, as., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP609
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
57 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., samodzielne wykonywanie pracy projektowej 28 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (19 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt ECTS (57 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., samodzielne wykonywanie pracy projektowej 28 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z przedmiotów: Podstawy inżynierii ruchu, Technika ruchu kolejowego, Kolejowe układy transportowe I, Kolejowe układy transportowe II i Sterowanie ruchem kolejowym I.
Limit liczby studentów:
15 osób
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie efektów zestawionych w tabeli 1.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń projektowych: Podstawy projektowania technicznego urządzeń srk. Zasady rozmieszczania sygnalizatorów na stacjach i na szlakach. Projekt planu schematycznego urządzeń srk dla małej stacji. Projekt zapisu zależności. Projekt stanowiska operatora. Opis techniczny wykonanego projektu.
Metody oceny:
Ustna obrona samodzielnie wykonanego i ocenionego pozytywnie projektu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Apuniewicz S., Bartczak M., Cegłowski L., Nogaj J.: Wskazówki do projektowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym. WSI, Radom. Radom 1983. 2) Dąbrowa-Bajon M., Karbowiak H., Grochowski K.: Zasady projektowania systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, WKiŁ, Warszawa 1981. 3) Album schematów przekaźnikowych urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego typu E. Aktualizacja 1989. Centralne Biuro Projektowo-Badawcze Budownictwa Kolejowego, Warszawa 1989. 4) BN-88-9315-11 Norma branżowa. Sterowanie ruchem kolejowym. Symbole graficzne i oznaczenia literowo-cyfrowe. 5) Wytyczne Techniczne Budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym w przedsiębiorstwie PKP (WTB-E10). Wyd. PKP Dyrekcja Generalna, Warszawa 1996 z późniejszymi zmianami. 6) Materiały pomocnicze do projektowania wskazane przez prowadzącego.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl/~jka
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada wiedzę teoretyczną o typach urządzeń srk i zasadach ich rozmieszczania w terenie.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W02
Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla planów schematycznych urządzeń srk.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej planu schematycznego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej planu schematycznego.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W03
Posiada wiedzę teoretyczną o zasadach nazewnictwa i oznaczeń specyficznych dla tablic zależności.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej tablicy zależności. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej tablicy zależności.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W04
Zna budowę, zasadę działania i własności użytkowe pulpitów nastawczych.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej pulpitów nastawczych. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej pulpitów nastawczych.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Umie zaprojektować plan schematyczny dla stacji o zadanej charakterystyce.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej planu schematycznego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej planu schematycznego.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08
Efekt U02
Potrafi opracować tablicę zależności dla przykładowej stacji o zadanej w projekcie charakterystyce.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej tablicy zależności. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej tablicy zależności.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08
Efekt U03
Potrafi dobrać wymiary pulpitu nastawczego i w ergonomiczny sposób rozmieścić na nim elementy sterownicze.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu w części dotyczącej pulpitu nastawczego. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu w części dotyczącej pulpitu nastawczego.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08, Tr1A_U10, Tr1A_U24, Tr1A_U25
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02, T1A_U16, InzA_U08, T1A_U01, T1A_U16, InzA_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02, Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01, T1A_K04
Efekt K02
Rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
Weryfikacja: Ocena formująca: prawidłowe wykonanie projektu. Ocena podsumowująca: ustna obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01