- Nazwa przedmiotu:
- Drogi i ulice I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Józef Suda, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP522
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godz., w tym: praca na wykładach 45 godz., studiowanie literatury przedmiotu 18 godz., przygotowanie do egzaminu 8 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,0 pkt. ECTS (49 godz., w tym: praca na wykładach 45 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Drogowe układy komunikacyjne I, Infrastruktura transportu I
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie wiedzy z zakresu planowania przestrzennego, programowania sieci drogowej, planowania dróg, projektowania geometrycznego dróg i ulic. Uzyskanie wiedzy i umiejętności stosowania rożnych metod i środków organizacji ruchu w tym oznakowania pionowego, poziomego, urządzeń sterowana i bezpieczeństwa ruchu.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Rodzaje planowania przestrzennego. Obsługa transportowa w zależności użytkowania terenu. Klasyfikacje dróg i ulic: ze względu na dostępność i obsługę terenu, klasyfikacja funkcjonalno-administracyjna, klasyfikacja techniczna. Badania i ocena sieci drogowej: gęstość, spójność, dostępność węzłów, ocena techniczno eksploatacyjna wartości dróg. Proces programowania, planowania, i projektowania modernizacji i rozwoju dróg. Ogólne warunki projektowania dróg: techniczno-ruchowe, ekonomiczno-finansowe, środowiskowe, estetyki, utrzymania, wynikające z porozumień międzynarodowych. Teoretyczne podstawy projektowania geometrycznego dróg i ulic: Projektowanie geometryczne drogi w planie i w przekroju podłużnym: tyczenie niwelety, bilans prac ziemnych. Koordynacja elementów geometrycznych drogi. Projektowanie przekroju poprzecznego drogi. Nawierzchnie drogowe. Uzbrojenie inżynieryjne ulicy. Rodzaje odwodnienia drogi. Węzły, skrzyżowania: podstawowe rodzaje, warunki stosowania i projektowania. Widoczność na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych. Ochrona pieszych uczestników ruchu drogowego. Środki uspokojenia ruchu. Urządzenia dla ruchu pieszego, transportu publicznego, ruchu rowerowego. Organizacja i zabezpieczanie ruchu: cele, zasady, metody i środki, systemy informacyjne, Ekologiczne aspekty projektowania dróg i ulic.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2008.
2. Krystek R.: „Węzły drogowe i autostradowe”, WKiŁ 1998 r.
3. „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
4. Towpik K., Gołaszewski A., Kukulski J. Infrastruktura transportu samochodowego – OWPW, Warszawa, 2006.
5. Wytyczne projektowania dróg – GDDP, Warszawa, 1995.
6. Wytyczne projektowania ulic – GDDP, Warszawa 1992 Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych – GDDP, Warszawa, 2001.
7. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. 43 poz. 430 z 1999 r.).
8. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. 220 poz. 2181 z 2003 r.) – z późn. zm.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- ma podstawowa wiedzę w zakresie planowania przestrzennego przydatną do opisu procesów kształtowania sieci drogowej dla różnych form użytkowania terenów.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
- Efekt W02
- zna cechy i wskaźniki charakteryzujące gęstość i topologie sieci drogowej.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- zna proces programowania, planowania i projektowania modernizacji i rozwoju dróg.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W04
- zna zasady i kryteria geometrycznego projektowania dróg i ulic, zna zasady organizacji ruchu, stosowania oznakowania poziomego, pionowego i lokalizacji sygnalizatorów.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
- Efekt W05
- ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych wpływających na organizację ruchu w obszarach zurbanizowanych.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- posiada biegłość merytoryczną i sprawność rachunkową w określaniu trasy drogi w planie i profilu.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, InzA_U03
- Efekt U02
- potrafi stosować odpowiednie metody do oceny sieci drogowej.
Weryfikacja: wykład - egz. – część pisemna,
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U15, InzA_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: wykład - egz. – część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: wykład - egz. – część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01
- Efekt K03
- potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania
Weryfikacja: wykład - egz. – część ustna
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04