Nazwa przedmiotu:
Informatyka II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Czerepicki, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TR.SIK302
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (35 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 5 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (60 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 5 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość materiału z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych z przedmiotu Informatyka I.
Limit liczby studentów:
16
Cel przedmiotu:
Praktyczne zastosowanie zasad algorytmizacji i metod programowania w języku wysokiego poziomu Java do tworzenia i uruchamiania programów komputerowych z interfejsem graficznym użytkownika oraz elementami grafiki i animacji, w celu rozwiązania przykładowych zadań obliczeniowych i symulacyjnych.
Treści kształcenia:
Komponenty Swing. Przykłady programowania aplikacji wykorzystujących liczby losowe, symulacja doświadczeń losowych. Szacowanie wartości całek oznaczonych i stałych matematycznych. Wątki w programie Javy. Przykłady animacji z wykorzystaniem wątków. Wykorzystanie wątków Javy w programowaniu symulacji procesów współbieżnych. Programowanie urządzeń mobilnych. Przykład midletu z ekranem wykorzystującym interfejs wysokiego poziomu oraz midletu z ekranem wykorzystującym interfejs niskiego poziomu. Metodyka postępowania przy budowie midletu z dwoma ekranami wykorzystującym zarówno interfejs niskiego jak i wysokiego poziomu. Obsługa zdarzeń od wydawanych poleceń. Midlet prezentujący komponenty GUI wysokiego poziomu. Kalkulator cztero-działaniowy. Obsługa zdarzeń pochodzących od klawiatury.
Metody oceny:
ocena jest wystawiana na podstawie sumy punktów uzyskanych z dwóch kolokwiów pisemnych. Każde kolokwium jest oceniane w skali od 0 do 50 punktów. Punkty są przyznawane zgodnie z ustaloną listą, która zawiera nazwę ocenianej cechy rozwiązania oraz liczbę przyznawanych punktów. W celu zaliczenia przedmiotu należy uzyskać min. 51 punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Kamińska A.: Java. Kurs podstawowy. Najnowsza wersja Java SE 6. Nakom 2008 2) Lis M.: Praktyczny kurs Java. Helion 2011 3) Lis M.: Java. Ćwiczenia praktyczne. Helion 2011 4) Porębski W.: Java. Wprowadzenie do programowania. Help 2001 5) Rychlicki-Kicior K.: J2ME. Praktyczne projekty. Helion 2007
Witryna www przedmiotu:
http://www.simt.wt.pw.edu.pl/
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma podstawową wiedzę o zasadach algorytmizacji zadań programistycznych, przydatną do formułowania i rozwiązywania problemów inżynierskich
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W02
Zna podstawowe metody programowania wysokiego poziomu na przykładzie Javy - jednego z najpopularniejszych języków programowania obiektowego i sieciowego
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, InzA_W05
Efekt W03
Ma podstawową wiedzę o zasadach symulacji komputerowej z wykorzystaniem metod Monte Carlo
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03
Efekt W04
Ma wiedzę o zasadach tworzenia prostych modeli symulacyjnych na przykładzie obiektów i systemów transportu i dystrybucji
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W05
Zna możliwości i podstawowe zasady programowania urządzeń mobilnych
Weryfikacja: Kolokwia
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi pozyskiwać i syntetyzować informacje związane z programem przedmiotu, z różnorodnych źródeł takich jak literatura informatyczna, zasoby informacyjne rozproszone w sieci Internet
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U02
Potrafi zastosować metody programowania współbieżnego do tworzenia wielowątkowych modeli symulacyjnych
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
Efekt U03
Potrafi wykorzystać graficzne środki języka programowania do wizualizacji symulowanych procesów
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07
Efekt U04
Potrafi zidentyfikować zadanie algorytmiczne związane z problemem inżynierskim oraz zaprojektować i oprogramować algorytm jego rozwiązania z wykorzystaniem obiektowego języka programowania
Weryfikacja: Kolokwia i prace samodzielne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, InzA_U02

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Zdaje sobie sprawę z ciągłego dynamicznego rozwoju informatyki i związanej z tym potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy z tej dziedziny
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Rozwija zainteresowania informatyczne i wymienia zdobyte umiejętności za pośrednictwem portali społecznościowych
Weryfikacja: przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07