Nazwa przedmiotu:
Organizacja i zarządzanie transportem samochodowym II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Sławomir Tkaczyk, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP714
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
140 godzin, w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., praca na laboratorium 9 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz.), egzamin 2 godz., przygotowanie się do egzaminu 22 godz., studiowanie literatury przedmiotu 26 godz., przygotowanie się do laboratorium 23 godz., wykonanie sprawozdań 28 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (41 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., praca na laboratorium 9 godz., konsultacje 3 godz., egzamin 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 pkt ECTS (62 godz., w tym: praca na laboratorium 9 godz. konsultacje w zakresie laboratorium 2 godz., przygotowanie się do laboratorium 23 godz., wykonanie sprawozdań 28 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład18h
  • Ćwiczenia9h
  • Laboratorium9h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza oraz umiejętności w zakresie mechanizmów zakładania i funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego - w aspektach prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych
Limit liczby studentów:
Wykład: brak; Ćwiczenia: 30 osób; Laboratorium: 12 osób;
Cel przedmiotu:
Celem kształcenia jest nabycie przez studenta praktycznej wiedzy w zakresie kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego oraz dopuszczenia przedsiębiorstwa transportowego do wykonywania działalności przewozowej (licencja krajowa dla transportu krajowego oraz licencja wspólnotowa dla międzynarodowego transportu drogowego) oraz zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjnego (w tym dostosowanie polskiego transportu drogowego do wymagań UE pod względem organizacyjno-prawnym). Zapoznanie studentów z współczesnym rozwiązaniem informatycznym do zarządzania działalnością przewozową przedsiębiorstw oraz przekazanie w podstawowym zakresie technicznych umiejętności korzystania z tego rozwiązania.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Przedmiot i zakres wykładu. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego na runku krajowym i międzynarodowym (w tym na rynkach Unii Europejskiej) – dopuszczenie przedsiębiorstwa do rynku (licencja krajowa i wspólnotowa) oraz dopuszczenie przedsiębiorcy do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego(certyfikat kompetencji zawodowych). Szkolenie kierowców wykonujących zarobkowe przewozy towarów i osób. Systemy poboru opłat drogowych w Polsce i Europie. Normy i opłaty ekologiczne dla pojazdów ciężarowych. Organizacja międzynarodowych przewozów drogowych zgodnie z konwencjami CMR i TIR – drogowe listy przewozowe. Technologia i organizacja przewozu ładunków niebezpiecznych (konwencja ADR) i szybko psujących się (konwencja ATP). Treść ćwiczeń audytoryjnych: Zadania z zakresu uruchomienia przedsiębiorstwa przewozowego z uwzględnieniem formy prawnej prowadzenia działalności gospodarczej, wielkości kapitału początkowego niezbędnego do założenia firmy realizującej określone roczne zadanie przewozowe (dobór taboru samochodowego), rodzaju i wielkości kosztów ponoszonych przy uzyskaniu pozwolenia na wykonywanie zarobkowego przewozu osób i rzeczy, analizy struktury kosztów specyficznych dla przedsiębiorstwa transportowo-spedycyjnego. Charakterystyka ćwiczeń laboratoryjnych: Prezentacja ogólna programu WinSped – zastosowanie, podstawowe funkcje, efekty stosowania. Etapy realizacji zadania przewozowego. Przekazywanie umiejętności obsługi podstawowych funkcji wybranych modułów programu. Rodzaje klientów z punktu widzenia firmy transportowo-spedycyjnej. Dodawanie klientów do bazy danych, definiowanie nowych miejscowości w bazie danych. Dodawanie pojazdów do bazy danych z uwzględnieniem ich parametrów technicznych, dodawanie kierowców do bazy danych, konfigurowanie pojazdów. Wprowadzanie nowych zleceń bezpośrednich do systemu, dysponowanie zleceń do tras przewozu, konfigurowanie tras przewozu. Przydział pojazdów do tras w Planie jazdy pojazdów, wymiana informacji z kierowcą, kreowanie na mapie trasy jazdy pojazdu wg meldunków telematycznych.
Metody oceny:
Wykład – egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie ustne, laboratorium - 1 kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym.
Egzamin:
tak
Literatura:
podstawowe: 1. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002 2. Paluch S, Łaski M.: Transport drogowy osób i rzeczy, IMAGE, Warszawa 2005. 3. Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W.: Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy, Kompendium wiedzy praktycznej, Poznań 2007. 4. Wybrane [aktualne] akty prawne dotyczące m.in.: przepisów ruchu drogowego, dróg publicznych, dróg płatnych, transportu drogowego, dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. 5. Podręcznik- System WinSped, Skrypt do przedmiotu „Organizacja i zarządzanie procesem spedycyjnym” oraz „Organizacja i zarządzanie w transporcie samochodowym”, Wydział Trans¬portu PW, Warszawa 2008. uzupełniające: 1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2008 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy, Dz. U. z 2008 r. Nr 124 poz. 805 2. Umowa Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1071/2009 i Nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. 3. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Dz. U. nr 125 poz. 1371. 4. Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, Dz. U. nr 244 poz. 1454.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma szczegółówą wiedzę związaną z zasadami funkcjonowania przedsiębiorstwa transportowego na runku krajowym i międzynarodowym – dopuszczenie przedsiębiorstwa do krajowego i międzynarodowego rynku usług transportowych (licencja), dopuszczenie przedsiębiorcy do wykonywania zawodu przewoźnika (certyfikat kompetencji zawodowych); ma szczegółową wiedzę z zakresu szkolenie kierowców wykonujących zarobkowe krajowe i międzynarodowe przewozy towarów i osób
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04
Efekt W04
Ma wiedzę z zakresu organizacji międzynarodowych przewozów drogowych zgodnie z konwencjami CMR i TIR – drogowe listy przewozowe.
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W05, InzA_W05
Efekt W02
Ma szczegółową wiedzę z zakresu technologii i organizacja przewozu ładunków niebezpiecznych (konwencja ADR) i szybko psujących się (konwencja ATP)
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Efekt W03
Posiada podstawową wiedzę o rozwiązaniach informatycznych do zarządzania transportem oraz o podstawowych korzyściach ich wdrożenia; zna w ograniczonym zakresie podstawowe moduły aplikacji WinSped służące do obsługi baz danych dotyczących zasobów produkcyjnych firm przewozowych oraz wprowadzania zleceń i ich obsługi
Weryfikacja: Laboratorium - kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Zna dobrze zasady dopuszczenia przedsiębiorstwa transportowego do wykonywania zarobkowego krajowego i międzynarodowego przewozu rzeczy i osób
Weryfikacja: Wykład - egzamin pisemny w formie pytań otwartych, ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie ustne
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, InzA_U03
Efekt U02
Potrafi symulować realizację bezpośrednich procesów przewozowych z zastosowaniem narzędzi do zarzą¬dza¬nia transportem samochodowym
Weryfikacja: Laboratorium - kolokwium w formie wykonania zadań w programie komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, InzA_U01