- Nazwa przedmiotu:
- Technologia transportu samochodowego II
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mariusz Wasiak, prof. PW., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP720
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 58 godzin, w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz., przygotowanie się do egzaminu z wykładu 10 godz., przygotowanie się do ćwiczeń oraz do kolokwium z ćwiczeń 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt. ECTS (23 godziny, w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład9h
- Ćwiczenia9h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu procesów produkcyjnych w transporcie samochodowym, podatności
transportowej ładunków oraz zasobochłonności i rodzajów kosztów transportu drogowego
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy o technicznych i ekonomicznych uwarunkowaniach technologii transportu samochodowego ładunków oraz o metodach zabezpieczania ładunków w transporcie samochodowym.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Utrwalenie podstawowych zagadnień (proces produkcyjny, technologia, proces technologiczny oraz proces produkcyjny i proces technologiczny w transporcie samochodowym). Podstawy projektowania technologii realizacji procesu transportowego. Postać transportowa ładunków, w tym opakowania i ich znakowanie oraz formowanie jednostek ładunkowych. Klasyfikacja pojazdów oraz definicje i wartości dopuszczalne ich parametrów. Procedura oraz kryteria techniczno-eksploatacyjne doboru pojazdów do zadań przewozowych. Przestrzenność ładunku. Zasady rozmieszczania ładunków w przestrzeni ładunkowej pojazdów. Ograniczenia wymiarowe dla różnych postaci transportowych ładunków. Ograniczenia wynikające z ładowności konstrukcyjnej pojazdu oraz jego ładowności dopuszczalnej, DMC, jak również z nacisków na osie. Siły oddziałujące na ładunek podczas jazdy oraz skutki nieodpowiedniego mocowania ładunków, stateczność ładunku, metody mocowania, dobór urządzeń do mocowania ładunków. Klasyfikacja oraz zasady obliczania kosztów w transporcie samochodowym.
Ćwiczenia: Wyznaczanie wartości techniczno-eksploatacyjnych kryteriów oceny doboru pojazdów do zadań przewozowych. Obliczanie nacisków osi pojazdu obciążonego ładunkiem. Sprawdzanie ograniczeń wynikających z ładowności konstrukcyjnej i dopuszczalnej pojazdu oraz z DMC i z nacisku osi pojazdu na drogę. Wyznaczanie sił działających na ładunek podczas jazdy. Dobór urządzeń do mocowania ładunków oraz ich wymiarowanie. Wyznaczanie wybranych składowych kosztów transportu samochodowego.
- Metody oceny:
- Wykład: ocena formująca: 1 lub 2 sprawdziany pisemne dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych, ocena podsumowująca: egzamin pisemny zawierający około 6 pytań otwartych oraz ew. egzamin ustny.
Ćwiczenia: ocena formująca: weryfikacja umiejętności samodzielnego rozwiązywania wybranych problemów obliczeniowych (w tym rozwiązywanie zadań przy tablicy), ocena podsumowująca: kolokwium zawierające około 3 zadania rachunkowe.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Lissowska E. (red.): Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym, WKiŁ, Warszawa 1975.
2. Wasiak M., Jacyna-Gołda I.: Transport drogowy w łańcuchach dostaw. Wyznaczanie kosztów, PWN, Warszawa 2016.
3. Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków, WKiŁ, Warszawa 2009.
4. PN-EN 12195-1:2011, Zestawy do utwierdzania ładunków na pojazdach drogowych. Bezpieczeństwo. Część 1: Obliczanie sił mocowania.
Literatura uzupełniająca:
1. Mindur L. (red.): Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa-Radom 2008.
2. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002.
3. Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W.: Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompedium wiedzy praktycznej. Tom I. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym, SYSTHERM D. Gazińska S.J., Poznań 2010.
4. Wytyczne z 2014 r. odnośnie do europejskich najlepszych praktyk w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogowym (wersja ostateczna), Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu, Bruksela 2014.
5. Wasiak M.: Problem decyzyjny doboru pojazdów a koszty logistyczne oraz ekonomiczna wielkość zamówień, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, OWPW, Warszawa 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Posiada wiedzę o procesach produkcyjnych i technologicznych w transporcie samochodowym oraz zna rodzaje opakowań i jednostek ładunkowych w transporcie samochodowym, rodzaje umieszczanych na nich znaków i klasyfikację ładunków
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W02
- Zna rodzaje środków przewozowych, ich parametry dopuszczalne oraz kryteria doboru pojazdów do zadań przewozowych (w tym metody kalkulacji kosztów realizacji zadań przewozowych)
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań; Kolokwium z ćwiczeń, jedno zadanie rachunkowe, wymagane jest poprawne zapisanie właściwych wzorów oraz podanie ich interpretacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, InzA_W03, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
- Efekt W03
- Zna zasady prawidłowego rozmieszczania ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu oraz posiada wiedzę o siłach działających na ładunek podczas jazdy pojazdu, metodach mocowania ładunku i zasadach wymiarowania tych metod
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań; Kolokwium z ćwiczeń, dwa zadania rachunkowe, wymagane jest poprawne zapisanie właściwych wzorów oraz podanie ich interpretacji
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W13, Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, InzA_W03, T1A_W07, T1A_W08, InzA_W02, InzA_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, InzA_W03, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wyznaczyć naciski osi pojazdu wraz z ładunkiem, sprawdzić dopuszczalność rozmieszczenia ładunku oraz wyznaczyć siły działające na ładunek podczas jazdy pojazdu i dobrać metody mocowania ładunków oraz je wymiarować
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń, dwa zadania rachunkowe, wymagane jest poprawne zapisanie właściwych wzorów oraz bezbłędne rozwiązanie przynajmniej jednego z tych zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U15, Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U09, InzA_U02
- Efekt U02
- Potrafi ocenić dobór pojazdu do zadania przewozowego przy uwzględnieniu kryteriów technicznych i ekonomicznych oraz obliczyć koszt realizacji zadania przewozowego dla różnych wariantów technologii
Weryfikacja: Kolokwium z ćwiczeń, jedno zadanie rachunkowe, wymagane jest poprawne zapisanie właściwych wzorów oraz podstawienie do nich właściwych danych
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U16, Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12, InzA_U04, T1A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Ma świadomość pozatechnicznych skutków złego zabezpieczania ładunków na czas przewozu oraz nieodpowiedniego rozmieszczania ładunków w przestrzeni ładunkowej pojazdu
Weryfikacja: Egzamin, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01