- Nazwa przedmiotu:
- Środowisko programowania Matlab w praktyce
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Maciej Kozłowski, prof. nzw., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 56 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą w zakresie wykładu 24 godz., konsultacje w zakresie wykładu 1 godz., przygotowanie się do egzaminu 11 godz., udział w egzaminach 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (22 godziny, w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminach 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład18h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zaliczone przedmioty: Technologia Informacyjna, Informatyka I, Informatyka II
- Limit liczby studentów:
- 25 osób
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności praktycznych nt. obsługi pakietu Matlab i zasad programowania. Wykorzystanie Matlaba i jego przyborników do rozwiązywania problemów z zakresu algebry i analizy matematycznej, równań różniczkowych, optymalizacji, analizy sygnałów i modelowania. Osiągnięcie umiejętności tworzenia własnych aplikacji. Przedstawienie pakietu Simulink służącego do wykonywania symulacji układów dynamicznych oraz pakietu SimMechanics dedykowanego badaniu własności ruchu dynamicznych układów mechanicznych
- Treści kształcenia:
- Macierze, narzędzia i operacje na plikach. Wizualizacja danych – wykresy dwu i trójwymiarowe, Elementy programowania, m – pliki: skrypty i funkcje użytkownika, struktura funkcji, zasady przekazywania argumentów, instrukcje sterujące; Sposoby zarządzania danymi. Wybrane przyborniki –Toolboxy Tworzenie własnych programów dla zastosowań z zakresu rysowania wykresów, algebry i analizy matematycznej, równań różniczkowych, optymalizacji, analizy sygnałów i modelowania; Wprowadzenie do Simulinka, Zasada tworzenia modelu symulacyjnego; Simulink Podsystemy i zasady współużytkowania, przykłady modeli; Programowanie w Simulinku z wykorzystaniem biblioteki signal routing, Istrukcje sterujące, Wykorzystanie Simulinka w symulacji systemów dynamicznych
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca jest wystawiana na podstawie oceny formującej i oceny z egzaminu. Ocena formująca na podstawie 1 lub 2 kartkówek nt. wybranych zagadnień teoretycznych. Ocena egzaminacyjna – egzamin pisemny dwuczęściowy - część pierwsza 11 krótkich pytań otwartych sprawdzających znajomość podstawowych zagadnień teoretycznych (wymagane poprawne odpowiedzi na co najmniej 6 pytań), część druga - 2 pytania otwarte dotyczące wybranego zagadnienia (wymagana poprawna odpowiedz na jeden wybrany temat);
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. R. Pratap, "MATLAB 7 dla naukowców i inżynierów", Mikom (2007).
2. A. Zalewski, R. Cegieła, "Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowanie".
3. B. Mrozek, Z. Mrozek, "Matlab i Simulink - poradnik użytkownika".
4. L. V. Fausett, "Applied Numerical Analysis Using MATLAB".
5. J. Brzózka, L. Dorobczyński, "Programowanie w Matlab".
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- Przedmiot z uchwalonego przez Radę Wydziału wykazu dodatkowych przedmiotów obieralnych I, II, III na rok akademicki 2017/2018.
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Wykład realizowany na zasadach zajęć o charakterze praktycznym, zajęcia odbywają się w Sali 051, ograniczenie liczby studentów (25 osób) wynika z liczby posiadanych licencji dydaktycznych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Zna elementarne typy danych, wyrażenia i operacje
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05, T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
- Efekt W02
- Zna podstawowe operacje na macierzach
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05, T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
- Efekt W03
- Zna instrukcje sterujące działaniem programów symulacyjnych
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_W06, Tr1A_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, InzA_W05, T1A_W01, T1A_W07, InzA_W02
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Potrafi wybrać i zastosować właściwe operacje na macierzach odpowiednie do opracowania wydajnego programu numerycznego
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt U02
- Potrafi utworzyć proste programy stosując instrukcje sterujące
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U09, InzA_U02
- Efekt U03
- Potrafi wykorzystywać funkcje biblioteki program
Weryfikacja: Egzamin pisemny lub w postaci rozwiązania testu na komputerze
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie potrzebę stosowania zintegrowanych środowisk programowania w obliczeniach inżynierskich
Weryfikacja: Udział w dyskusji na zajęciach, przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, InzA_K01
- Efekt K02
- Wykazuje kreatywność w tworzeniu programów do rozwiązań numerycznych i do symulacji systemów dynamicznych
Weryfikacja: Udział w dyskusji na zajęciach, przedłużona obserwacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Tr1A_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06, InzA_K02