Nazwa przedmiotu:
Komputer w kulturze współczesnej
Koordynator przedmiotu:
Prof. zw. dr hab. Marek Maciejszak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_KwKW
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Forma nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30h przygotowanie do zajęć: 20 czytanie wskazanej literatury: 20 napisanie referatu/eseju: 15
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ćwiczenia nie wymagają specjalnego wprowadzenia, ponieważ studenci Politechniki wdrożeni są w techniki komputerowe i dobrze sobie z nimi radzą. W zajęciach wprowadzających zapoznaję studentów z głównymi dziedzinami zastosowań komputera i sygnalizuję problemy.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Ćwiczenia mają na celu ukazanie, jak komputer kształtuje i wpływa na sposób komunikacji, sztukę, naukę i inne dziedziny aktywności oraz jak coraz bardziej kształtuje tożsamość jednostki. Ćwiczenia poszerzają znajomość dziedzin, w których wykorzystuje się techniki komputerowe. Pozwalają zrozumieć zakres i dynamikę zmian zachodzące w społeczeństwie informacyjnym, kulturze konsumpcyjnej.
Treści kształcenia:
1. Komputer – maszyna przetwarzająca informacje 2. Czy komputery mogą myśleć? Test Turinga 3. Mózg w naczyniu - Putnama eksperyment myślowy 4. Tajemnica chińskiego pokoju – eksperyment myślowy Searle’a 5. Sztuczne sieci neuronowe, zastosowanie 6. Modele umysłu 7. Sztuczna inteligencja. Mocna i słaba teoria sztucznej inteligencji 8.Komputer kwantowy 9. Gry komputerowe jako element kultury 10. Komputerowe wspomaganie artysty 11. Synteza mowy 12. Prywatność i wolność w cyberprzestrzeni 13. Psychologia Internetu 14. Moralność i Internecie 15. Nieformalna wymiana danych
Metody oceny:
Sprawdzian i prezentacja multimedialna. Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Student przedstawił wybrany temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 2 zajęcia, zaliczył sprawdzian na 3. 3.5 Student przedstawił temat w stopniu zadowalającym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie, zaliczył sprawdzian na 3,5, 4.0 Student przedstawił temat stopniu dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 4. 4.5 Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił więcej niż 1 zajęcie i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 4,5. 5.0 Student przedstawił temat stopniu ponad dobrym i nie opuścił żadnego z zajęć i uczestniczył w dyskusjach. Sprawdzian na 5.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Castells M., Galaktyka Internetu, Poznań 2003. Chlewiński Z., Umysł dynamiczna organizacja pojęć, Warszawa 1999. Searle J., „Umysł, mózgi i programy”, w: B. Chwedeńczuk (red.) Filozofia umysłu, Warszawa 1995 s. 301-324. Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001. Putnam, H., „Mózgi w naczyniu”, w: Wiele twarzy realizmu i inne eseje, Warszawa 1998 s. 483-469. Bielecki M., „Rozumienie sieci neuronowych”, Przegląd Filozoficzny 1998, R.VII nr.3 (27) s.225-234. Carr N., The Big Swich, 2008; The Shallows: What the Internet is doing to our Brains, 2010. Wallace P., Psychologia Internetu, Poznań 2001. Literatura uzupełniająca: Bolter J.D., Człowiek Turinga, Warszawa 1990. Churchland P., Mechanizm rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, Warszawa 2002. Damasio A.R.,Radość, Smutek i czujący mózg, Poznań 2005. Damasio A.R., Błąd Kartezjusz. Emocje, rozum i ludzki mózg, Poznań 2002. Damasio R.,Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość, Poznań 2000. Dennett D., Natura umysłów, Warszawa 1997. Dennett D., Słodkie sny. Filozoficzne przeszkody na drodze do nauki o świadomości, tłum. M. Miłkowski, Warszawa (bez dany wydania). Devilin K., Żegnaj Kartezjuszu. Rozstanie z logiką w poszukiwaniu nowej kosmologii umysłu, Warszawa 1999. Edelman G.M., Przenikliwe powietrze, jasny ogień. O materii umysłu. Warszawa 1998. Hetmański M., „Maszyna Turinga a problem intencjonalności”, w: Intencjonalność jako kategoria filozofii umysłu i filozofii języka, Lublin 2005 s.,169-202. Hetmański M., Umysł a maszyny. Krytyka obliczeniowej teorii umysłu, Lublin 2000. Księski K., „Dystopijna wizja świata bliskiego zasięgu. Cyberpunk jako złożone zjawisko kulturowe. Zarys zjawiska”, „Kultura i Historia”, nr 21/2011. Macphail E.M., Ewolucja świadomości, Poznań 2002. Penrose R., Nowy umysł cesarza. O komputerach, umyśle i prawach fizyki, Warszawa 1995. Penrose R., Cienie umysłu, Poznań 2000. Penrose R., Droga do rzeczywistości, Warszawa 2007. Pinker S., Jak działa umysł, Warszawa 2002. Pöppel E., A-L. Edingshaus, Mózg – tajemniczy kosmos, Warszawa 1998. Pöppel E., Granice świadomości, Warszawa 1989. Ritzer G., Mcdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2009. Rutkowski L., Metody i techniki sztucznej inteligencji, Warszawa 2006. Searle J., „Świadomość, inwersja wyjaśnień i nauki kognitywne”, w: Z.Chlewiński (red.) Modele umysłu, Warszawa 1999. s.144-177. Searle J., Umysł na nowo odkryty, Warszawa 1999. Sokołowski K., Wywiad z B. Sterlingiem -Cyberpunkowiec - wyryją mi pewnie na na- grobku, „Magia i Miecz”, nr 11(47), s. 5, 1997. Tomasello M.,Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa 1999. Turing A., „Maszyny liczące a inteligencja”, w: B. Chwedeńczuk (red.) Filozofa umysłu, Warszawa 1995.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_KWK01
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą różnic w zakresie przygotowania informacji przez człowieka i maszynę.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06,
Efekt W_KWK02
Zna podstawowe zagrożenia ekspansji technik informacyjnych na poznawczą, emocjonalną, interpersonalną sferę człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11,
Efekt W_KWK03
Ma podstawową wiedzę dotyczącą roli i wpływu cyberprzestrzeni na kulturę i społeczeństwo.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt W_KWK04
Potrafi wymienić i poprawnie identyfikować podstawowe zjawiska związane z ambiwalencją przekazów w mediach.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_KWK01
Posiada umiejętność krytycznej analizy związków jakie zachodzą między ekspansją kultury masowej a zanikaniem tradycyjnych wartości.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_KWK02
Potrafi zająć własne stanowisko na temat pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania technik komputerowych na kształt kultury współczesnej.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_KWK03
Rozumie konieczność krytycznej analizy informacji pochodzących z Internetu i ciągłej ich konfrontacji ze źródłami tradycyjnymi.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_KWK04
Prowadzi, we współpracy z innymi, samodzielną pracę badawczą nad zjawiskami wpływu komputeryzacji na życie współczesnego człowieka.
Weryfikacja: Sprawdzian i prezentacja multimedialna
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_KWK01
Ma świadomość konieczności pogłębiania i rozszerzania własnych umiejętności i kompetencji w zakresie krytycznej analizy przekazów medialnych.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_KWK02
Samodzielnie dostrzega i podejmuje pracę badawczą nad wybranym zagadnieniem teoretycznym z zakresu objętego tematyką zajęć.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_KWK03
Potrafi przygotować w wybranej formie pisemnej (esej, prezentacja multimedialna, referat), i publicznie zaprezentować wyniki swoich refleksji.
Weryfikacja: Sprawdzian, wypowiedzi w trakcie dyskusji, prezentacja.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07