- Nazwa przedmiotu:
- Estetyczne aspekty przestrzeni publicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Dorota Borowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_EAPP
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 55 godz.
W tym: 30 godz. - wykład, 10 godz. obserwacje własne, 15 godz. napisanie krótkich esejów do wykładów.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Ogólnym celem jest przygotowanie absolwentów kierunku administracja do podejmowania decyzji z uwzględnieniem estetycznych skutków mających znaczenie psychologiczne, ekonomiczne, społeczne i polityczne.
Wykłady/ćwiczenia mają na celu wykształcenie umiejętności dostrzegania problemów występujących w przestrzeni publicznej i ich regulacji za pomocą prawa i działań estetycznych.
- Treści kształcenia:
- W trakcie wykładu/ćwiczenia mogą być omawiane takie zagadnienia jak:
- Znaczenie pojęcia estetyki i innych, z nim związanych, na przykład kultura, sztuka kulturotwórcza i nie kulturotwórcza, sztuka użytkowa, design, projektowanie przestrzeni, sztuka w przestrzeni publicznej
- Wyjaśnienie niektórych zmian dokonujących się w estetyce z powodu wielu czynników w tym min ideologicznych mających znaczenie polityczne, ale także wynikających ze zmieniających się możliwości materiałowych
- Zapisy Ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z 2003 roku oraz innych aktów prawnych (jak np. Konstytucja RP) a także konwencji międzynarodowych.
- Tendencje wynikające ze zwrócenia uwagi na konieczność dopasowywania przestrzeni publicznej do potrzeb osób o zróżnicowanych możliwościach, kształtowanie się idei projektowania uniwersalnego (demokratycznego)
- Ochrona zabytków jako element estetyki miast i wsi
- Relacje pomiędzy estetyką kształtowana przez człowieka a przyrodą i jej ochroną. Zagadnienia ochrony i prezentacji krajobrazu kulturowego. Pojęcie konserwacji zapobiegawczej środowiska.
- Znaczenie estetyki ekonomiczne i turystyczne. Rozpoznawalność miejsc, siła skojarzeń jako realny element przestrzeni publicznej
- Współczesna wrażliwość estetyczna i stosunek do tradycji. Zjawisko estetyzacji przestrzeni publicznej.
- Iluminacja jako nie tylko oświetlanie zabytków sztucznym światłem – „rzeźbienie światłem”, ale również jako atrakcja estetyczna, wydarzenie artystyczne
- Sztuka w przestrzeni publicznej, np. pomniki, architektura, rzeźby, instalacje oraz performance, happening itp
- w miarę możliwości wycieczka i spotkanie z architektami lub projektantami wnętrz i in.
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia jest napisanie 12-14 krótkich wypowiedzi po każdym wykładzie/ ćwiczeniu. Każda wypowiedź jest punktowana wg wskazanych kryteriów. Zdobyte punkty są podstawą wystawienia oceny.
Kryteria i punktacja:
1-2 pkt - co najmniej trzy zdania trafnie wybrane z wykładu, nawiązujące do poruszanego tematu.
3-4 pkt - co najmniej trzy zdania zawierające osobistą reakcję - emocje, myśli, pytania, które pojawiły się w zetknięciu z treścią wykładu.
5-6 - co najmniej trzy zdania twórczej wypowiedzi zawierające refleksję z własnym przykładem, argumentacją lub z propozycją zmiany
Ocena wynikająca z punktacji:
13-25 pkt - ocena 3
26-39 pkt - ocena 3.5
40-52 pkt - ocena 4
53-64 pkt - ocena 4.5
65-78 pkt - ocena 5
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. "Dzieje sześciu pojęć" Władysław Tatarkiewicz, PWN, Warszawa 2005
2. "Estetyka i poszukiwanie znaczeń w przestrzeniach architektonicznych" Magdalena Borowska, Semper, Warszawa 2013
3. "Granice poznania doświadczenia estetycznego" Piotr Schollenberger, Semper, Warszawa 2014
4. "Miasto szczęśliwe. Jak zmienić nasze życie, zmieniając nasze miasta" Montgomery Charles, Wysoki Zamek, 2015
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się