- Nazwa przedmiotu:
- Nauka a światopogląd
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Stacewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_NaŚ
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75h, w tym 30h udział w zajęciach, 45h praca własna
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość elementów filozofii (np. w zakresie etyki).
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Omówienie i przedyskutowanie wpływu nauk, zwłaszcza matematyczno-przyrodniczych, na zmiany światopoglądowe ludzi w różnych epokach; przedstawienie rozmaitych związków między naukami a filozofią (którą trzeba uznać za najbardziej dojrzały wyraz światopoglądu); stymulowanie dyskusji/debat na temat wartości nauki, zasadności jej metod i związków z innymi dziedzinami kultury.
Celem szczegółowym (i najbliższym współczesności) jest dyskusja nad cechami światopoglądu właściwego społeczeństwu informacyjnemu, tj. światopoglądu informatycznego (w powiązaniu z tematami tak współczesnymi, jak sztuczna inteligencja czy wirtualne życie).
- Treści kształcenia:
- 1. Świadomość, światopogląd, filozofia (zagadnienia wstępne).
2. Nauka: geneza, metody, wartość.
3. Podstawowe metody nauk dedukcyjnych i empirycznych. Zakres ich stosowalności.
4. Czy warto być sceptykiem? Optymizm vs pesymizm w kwestii naukowej poznawalności świata.
5. Czy warto być racjonalistą (a nie irracjonalistą)?
6. Aprioryzm czy empiryzm? Dwa podstawowe poglądy wobec źródeł ludzkiej wiedzy.
7. W jakim sensie świat jest matematyczny? W jaki sposób filozofowie uzasadniają stosowalność matematyki do opisu świata?
8. Co współczesny światopogląd zawdzięcza informatyce? Czy istnieje informatyczny światopogląd?
9. Czy komputery,a szerzej techniki informatyczne, mogą zagrozić naszej cywilizacji?
Uwaga. Tematy 4-9 mają formę pytajną, ponieważ będą realizowane w formie studenckich debat (poprzedzonych obszernym wstępem wykładowcy).
- Metody oceny:
- Ocena wystawiona na podstawie aktywności na zajęciach (w tym: udział w co najmniej 2 debatach) i pracy pisemnej na wybrany temat (spośród przedyskutowanych na zajęciach). Podstawą zaliczenia może być także aktywność w skojarzonym z przedmiotem blogu internetowym Cafe Aleph.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa (wskazane fragmenty poniższych pozycji).
1. Ajdukiewicz K, Zagadnienia i kierunki filozofii, Wydawnictwo ANTYK, Kęty-Warszawa 2003;
2, Grobler A, Metodologia nauk, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008;
3. Marciszewski W, Sztuka dyskutowania, Wydawnictwo ALEPH, Warszawa 1996;
4. Tatarkiewicz W., Historia filozofii (wydanie dowolne).
Literatura uzupełniająca:
1. Marciszewski W., Stacewicz P., Umysł – Komputer – Świat. O zagadce umysłu z informatycznego punktu widzenia, AOW EXIT, Warszawa 2011.
2. Cafe Aleph (http://blog.marciszewski.eu) – akademicki blog dyskusyjny i sprzężone z nim lektorium, pod redakcją W. Marciszewskiego i P. Stacewicza.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- do uzupełnienia
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie niektórych metod nauk ścisłych i koncepcji filozofii nauki.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_02
- Zna różne typy światopoglądów powiązanych z nauką.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt W_03
- Zna i rozumie kontekst polityczny kształtowania się wybranych światopoglądów.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W03, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Potrafi odróżnić światopogląd od filozofii.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Jest gotów do kompetentnej dyskusji o wadach i zaletach różnych światopoglądów, również w kontekście prawnym.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego zagadnienia na zajęciach, praca pisemna na wybrany temat, aktywność dyskusyjna podczas prezentacji innych osób.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07