Nazwa przedmiotu:
Finansowanie projektów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Stanisław Dyrda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie ekosystemem przedsiębiorczości
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godzin, w tym; 1. Wykład: 10 godz. 2. Projekt: 15 godz. 3. Studia literaturowe: 6 godz. 4. Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 3 godz. 5. Przygotowanie do sprawdzianu w ramach części projektowej: 2 godz. 6. Przygotowanie projektu realizowanego w grupach 2-3 osobowych: 12 godz. 7. Przygotowanie prezentacji wyników projektu: 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: Wykład: 10 godz. + Projekt: 15 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS: Projekt: 15 godz. + Studia literaturowe: 6 godz. + Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 3 godz. + Przygotowanie do sprawdzianu w ramach części projektowej: 2 godz. + Przygotowanie projektu realizowanego w grupach 2-3 osobowych: 12 godz. + Przygotowanie prezentacji wyników projektu: 2 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z systemem finansowego oraz pozafinansowego wsparcia innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych. Przygotowanie studentów do wykonywania analiz możliwości finansowania innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych i optymalnego wyboru źródeł finansowania. Przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania elementów finansowych biznesplanu przedsięwzięcia. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. Rozwinięcie umiejętności przygotowywania prezentacji proponowanych rozwiązań i wygłaszania takich prezentacji.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Pojęcie Projektu. Podstawy zarządzania projektem. Zarządzanie pakietem projektów. Cykl życia projektu. Plan projektu. Plan finansowania projektu. 2. Szacowanie projektu. Planowanie budżetu bazowego. Określanie kosztów planowanych i rzeczywistych. Aktualizacja planu finansowego i sprawozdawczość. 3. Specyfika projektów innowacyjnych, badawczo-rozwojowych, wdrożeniowych. 4. Źródła finansowania projektu: dotacje, wsparcie projektów celowych, wsparcie dla MSP, kredyt technologiczny,wspieranie powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, wsparcie na uzyskanie/realizację ochrony własności przemysłowej, wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, bezpośrednie wsparcie inwestycji w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, wsparcie komercjalizacji badań naukowych, bon na innowacje, dofinansowanie projektów celowych w dziedzinie zastosowań praktycznych dla MSP, programy ramowe w zakresie badań i rozwoju technologicznego, inwestycje kapitałowe, aniołowie biznesu, New Connect – alternatywny system obrotu, finansowanie długiem, kredyt inwestycyjny – banki komercyjne, kredyt inwestycyjny – banki spółdzielcze, fundusze poręczeń kredytowych, fundusze pożyczkowe. 5. Dobre praktyki w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu innowacyjnego. Projekt: Projekt wykonywany przez zespoły 2-3 osobowe będzie polegał na opracowaniu elementów planu finansowania projektu innowacyjnego dla wybranego (w porozumieniu z prowadzącym zajęcia ) podmiotu gospodarczego ze wskazaniem optymalnych źródeł finansowania. Wyniki działania zespołu zostaną przedstawione na forum ogólnym grupy studenckiej w formie prezentacji multimedialnej (np. w MS PP). Przygotowany zostanie również raport pisemny z wykonania zadania projektowego w formie drukowanej oraz elektronicznej
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Na wykładach systematycznie sprawdzany jest postęp w rozumieniu przez studentów treści prezentowanych przez wykładowcę poprzez zadawanie pytań kontrolnych przez prowadzącego, zachęcanie studentów do zadawania pytań, stymulowanie wymiany poglądów i dyskusji. Poprawność interpretacji przez studentów treści będących przedmiotem wykładu jest systematycznie omawiana i weryfikowana przez prowadzącego 2. Ocena sumatywna : Przeprowadzone zostanie jedno kolokwium zaliczeniowe złożone z dwóch komponentów: testu wielokrotnego wyboru oraz pytań problemowych. Ocena z kolokwium w zakresie 2-5. B. Projekt: 1. Ocena formatywna: Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań i ćwiczeń projektowych; poszczególne elementy projektu są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy projektu. 2. Ocena sumatywna : Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań i ćwiczeń projektowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu końcowego oraz wynik prezentacji zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5. Ocena końcowa z przedmiotu: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. C. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa będzie średnią dwóch ocen: oceny z zaliczenia części teoretycznej (wykładu) w zakresie 2-5 oraz oceny z projektu w zakresie 2-5 z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Feld B., 2014, “Społeczności startupowe”, Fijorr Publishing. 2. Isenberg D., 2011, “The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: Principles for cultivating en-trepreneurship.” Institute of International European Affairs, Dub-lin, Ireland. 3. Senor, D., and Singer, S. (2013). Naród startupów. Historia cudu gospodarczego Izraela, Studio Emka, Warszawa. Uzupełniająca: 4. Mellor R. B., 2011, Przedsiębiorczość”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa Warszawa. 5. Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 2007.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się