Nazwa przedmiotu:
Seminarium "Społeczeństwo wiedzy i informacji"
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Kajetana Snopek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty ekonomiczno-społeczne
Kod przedmiotu:
SSIW
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
15 h - uczestnictwo w seminarium 10 h - przygotowanie rozszerzonego konspektu referatu i prezentacji multimedialnej 2 h - konsultacje u prowadzącego ŁĄCZNIE 27 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie słuchacza z koncepcją społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy, problematyką kształcenia ustawicznego, zagadnieniami wizualizacji informacji, sieciami semantycznymi i społecznościowymi oraz kulturą wolnego dostępu do informacji.
Treści kształcenia:
Podstawowe koncepcje społeczeństwa informacyjnego i społeczeństwa wiedzy. Potrzeba stałego odnawiania, doskonalenia i rozwijania kwalifikacji ogólnych i zawodowych. Formy aktywności poznawczych podejmowanych w trakcie życia z myślą o pogłębieniu wiedzy, umiejętności lub kwalifikacji (z przyczyn osobistych, społecznych lub zawodowych). Koncepcje Basila Yeaxleea (autora „Lifelong education") i Richarda Livingstone („Oświata przyszłości"). Twórcy teoretycznych podstaw kształcenia w Polsce - Bogdan Suchodolski, Ryszard Wroczyński, Józef Półturzycki, Andrzej Cieślak, Wincenty Okoń, Zofia Matulka. Współczesne opracowania związane z problematyką kształcenia ustawicznego. Problematyka społeczna i technologiczna związana ze współczesnym rozwojem komunikacji, mediów i Internetu. Piśmiennictwo poświęcone problematyce społeczeństwa informacyjnego i globalizacji. Zagadnienia związane z nowymi mediami, wizualizacją informacji, sieciami semantycznymi i społecznościowymi oraz kulturą wolnego dostępu do informacji. Pojęcie informacji i jego związek z koncepcja społeczeństwa informacyjnego. Społeczeństwo informacyjne jako formacja postindustrialna. Daniel Bell, Fritz Machlup, Jean Baudrillard, Jean-Francois Lyotard, Zygmunt Bauman, Manuel Castells i ich teorie. Państwowa polityka informacyjna. Kapitał społeczny a rozwój kultury. Przemysłowy model produkcji i dystrybucji informacji. Informacja a postmodernizm. Poznawcze skutki fragmentacji rzeczywistości. Społeczeństwo sieciowe a globalizacja. Architektura informacji. Kultura informacji i jej wpływ na technologię. Współczesne kierunki rozwoju prawa autorskiego. Patologie społeczeństwa informacyjnego. Wirtualizacja rzeczywistości. Czarna strona Internetu - wirusy, konie trojańskie i inne przykłady zlej woli.
Metody oceny:
Na ocenę końcową składają się: - ocena przygotowanego na podstawie literatury rozszerzonego konspektu referatu (w formie pisemnej) - 50% - ocena formy prezentacji na zajęciach seminaryjnych (prezentacja w Powerpoint) - 25% - ocena aktywności na zajęciach (udział w dyskusji) - 25%
Egzamin:
nie
Literatura:
Mattelart A. "Społeczeństwo informacji : wprowadzenie". Kraków : UNIVERSITAS, 2004. Castells M. "Galaktyka Internetu : refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem". Poznań : REBIS, 2003. Levinson P. "Miękkie ostrze : naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej". Warszawa: MUZA, 1999. "Społeczeństwo informacyjne - cyberkultura - sztuka multimediów". Red. R. W. Kluszczyński. Kraków : Rabid , 2001. "Społeczeństwo informacyjne i jego technologie". Red B. Sosińskiej-Kalata, K. Materski i W. Gliński. Warszawa : SBP, 2004. "Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego". Red. B. Sosińska-Kalata, M. Przastek-Samokowa i A. Skrzypczak. Warszawa : SBP, 2005. Nicholas D. "Ocena potrzeb informacyjnych w dobie Internetu: idee, metody, środki". Warszawa : SBP, 2001.
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka
Ma podstawową wiedzę na temat koncepcji kształcenia ustawicznego
Weryfikacja: ocena rozszerzonego konspektu referatu i prezentacji multimedialnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_W01
ma podstawową wiedzę na temat zagadnień związanych z pojęciem społeczeństwa informacyjnego
Weryfikacja: ocena rozszerzonego konspektu referatu i prezentacji multimedialnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_W02
Ma podstawową wiedzę na temat form aktywności poznawczych i kultury wolnego dostępu do informacji
Weryfikacja: ocena rozszerzonego konspektu referatu i prezentacji multimedialnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka SSIW_U01
Potrafi przygotować rozszerzony konspekt referatu na temat związany z koncepcją społeczeństwa wiedzy i informacji
Weryfikacja: ocena treści i formy rozszerzonego konspektu referatu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_U01
Potrafi przygotować rozszerzony konspekt referatu na temat związany z koncepcją społeczeństwa wiedzy i informacji
Weryfikacja: ocena treści i formy rozszerzonego konspektu referatu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_U02
Potrafi przygotować prezentację multimedialną z zakresu zagadnień dotyczących koncepcji społeczeństwa wiedzy i informacji
Weryfikacja: ocena formy i treści prezentacji multimedialnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_U02
Potrafi przygotować prezentację multimedialną z zakresu zagadnień dotyczących koncepcji społeczeństwa wiedzy i informacji
Weryfikacja: ocena formy i treści prezentacji multimedialnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_U02
Potrafi przygotować prezentację multimedialną z zakresu zagadnień dotyczących koncepcji społeczeństwa wiedzy i informacji
Weryfikacja: ocena formy i treści prezentacji multimedialnej
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka SSIW_K01
Potrafi zabrać głos w dyskusji seminaryjnej
Weryfikacja: ocena aktywności na zajęciach seminaryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_K02
Rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia ustawicznego
Weryfikacja: ocena pracy w trakcie zajęć seminaryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_K03
ma świadomość ważności koncepcji społeczeństwa informacyjnego i związanych z tym zagadnień
Weryfikacja: ocena pracy indywidualnej na zajęciach seminaryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka SSIW_K03
ma świadomość ważności koncepcji społeczeństwa informacyjnego i związanych z tym zagadnień
Weryfikacja: ocena pracy indywidualnej na zajęciach seminaryjnych
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: