Nazwa przedmiotu:
Algorytmy i struktury danych
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. inż. Barbara Putz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty informatyki - obowiązkowe
Kod przedmiotu:
AISDZ
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1. konsultacje mailowe z nauczycielem: 20 h 2. zajęcia stacjonarne na uczelni: 4 h 3. egzamin (w tym zaliczanie projektu): 2 h Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem: 1. praca z podręcznikiem: 90 h 2. praca wstępna i wykonanie 2 testów online: 10 h 3. opracowanie kilku etapów projektu: 40 h Sumaryczna liczba godzin: 166
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
5
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstaw programowania w języku C/C++, na poziomie obowiązkowego przedmiotu Programowanie.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest nauka zasad konstruowania algorytmów i doboru struktur danych, ze szczególnym uwzględnieniem dynamicznych listowych struktur danych.
Treści kształcenia:
Wprowadzenie: zagadnienia złożoności obliczeniowej algorytmów, notacja "duże O". Złożoność asymptotyczna, złożoność średnia i pesymistyczna. Rekurencja. Realizacja wywołania rekurencyjnego, stos rekursji, warunek końca. Geometryczne przykłady ilustrujące zasadę rekurencji. Zagadnienia wydajności algorytmów rekurencyjnych. Algorytmy sortowania: algorytmy proste (przez wybieranie, wstawianie, zamianę), sortowanie szybkie, sortowanie przez scalanie. Porównanie złożoności obliczeniowej. Algorytmy przeszukiwania; przeszukiwanie danych: liniowe, binarne, z haszowaniem. Wyszukiwanie wzorca w tekście. Listy jako przykład wykorzystania wskaźników i zmiennych dynamicznych. Zasady wykonywania operacji na listach: wstawianie i usuwanie elementów. Listy jednokierunkowe, dwukierunkowe i cykliczne. Drzewa binarne i drzewa binarnego wyszukiwania: zasada definiowania, operacje wyszukiwania, wstawiania i usuwania elementów. Wykorzystanie drzew BST do sortowania danych. Binarne drzewa prawie zrównoważone: drzewa AVL i drzewa czerwono-czarne. Operacje rotacji w procesie równoważenia drzew; zasady wstawiania i usuwania elementów. Stosy i kolejki - implementowane w tablicach lub listach; kolejki priorytetowe jako implementacja sterty. Grafy: reprezentacja macierzowa i listy sąsiedztwa. Najkrótsze ścieżki: metoda Floyda, algorytm Dijkstry. Minimalne drzewa rozpinające: algorytm Kruskala. Algorytmy geometryczne (geometria obliczeniowa): poszukiwanie otoczki wypukłej, triangulacja Delaunaya. Struktura half-edge w reprezentacji brył. Przegląd metod konstruowania algorytmów. Metody typu "dziel i zwyciężaj", programowanie dynamiczne, algorytmy zachłanne, algorytmy z powrotami, metody "zamiatania" płaszczyzny. Kalkulator: przykład tworzenia rozbudowanego programu, od implementacji prostych działań poprzez operacje na macierzach aż do stworzenia rekurencyjnego parsera służącego do obsługi wyrażeń arytmetycznych z nawiasami i zmiennymi.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu odbywa się w języku C/C++ na podstawie sumy punktów uzyskanych z: - dwu testów przeprowadzanych on-line (przez Internet); z każdego z nich można uzyskać maksymalnie 5 pkt. Testy odbywają się w ściśle określonych dniach, nie ma żadnej możliwości odrobienia ich w innym terminie. - projektu realizowanego (jako aplikacja konsolowa) samodzielnie w ciągu semestru w kilku etapach, ograniczonych narzuconymi terminami - i zaliczanego podczas egzaminu. - egzaminu pisemnego przeprowadzanego na uczelni. UWAGA: wykonywanie testów on-line i projektu nie jest obowiązkowe, konieczny jest jedynie egzamin (cz. 1 i 2). Egzamin trwa 120 minut i składa się z trzech części: 1. części testowej, trwającej 10 minut i zawierającej 15 pytań testowych (wybór jednej z 3 odpowiedzi). 2. części zadaniowej, trwającej 60 minut i wymagającej rozwiązania 2 zadań na papierze: - zadanie polegające na napisaniu programu z zakresu list jednokierunkowych, czyli z zakresu lekcji 4.1-4.2, na poziomie zadań do lekcji 4; - zadanie polegające na wykonaniu wraz z komentarzem rysunku ilustrującego działanie zadanego algorytmu (spośród kilkunastu podanych) na konkretnym przykładzie (z zakresu lekcji 1-8). 3. części projektowej, trwającej 50 minut i polegającej na zaliczaniu projektu przy komputerach (zaliczanie może wymagać umiejętności modyfikacji napisanego projektu).
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Dawid Harel - Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika. WNT, 2001. 2. Niklaus Wirth - Algorytmy+struktury danych=programy. WNT, 2002. 3. Piotr Wróblewski - Algorytmy, struktury danych i techniki programowania. Helion, 2010 4. Adam Drozdek - C++. Algorytmy i struktury danych. Helion, 2004. 5. R. Neapolitan, Kumarss Naimipour - Podstawy algorytmów z przykładami w C++ Helion, 2004.
Witryna www przedmiotu:
https://red.okno.pw.edu.pl/witryna/home.php, dostęp dla zalogowanych studentów
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt [K_W19]
ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmująca kluczowe zagadnienia z zakresu analizy i doboru algorytmów oraz technik programowania
Weryfikacja: testy online, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt [K_W04]
ma szczegółową wiedzę z zakresu technik konstruowania algorytmów, ze szczególnym uwględnieniem dynamicznych struktur danych
Weryfikacja: testy online, zaliczanie projektu, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt [K_U15]
potrafi formułować zagadnienia w postaci algorytmicznej i zapisywać algorytmy w językach programowania
Weryfikacja: zaliczanie zadań projektowych, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14, T1A_U15
Efekt [K_U20]
umie tworzyć proste konstrukcje i złożone algorytmy w sposób logiczny, zgodnie z regułami logiki matematycznej
Weryfikacja: zadania projektowe (zaliczanie), egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt [K_K01]
ma nawyk ustawicznego kształcenia się i wyszukiwania nowych informacji (w podręczniku, w sieci) w zakresie konstruowania algorytmów
Weryfikacja: konsultowanie i zaliczanie kilkustopniowego projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt [K_K06]
radzi sobie z rozwiązywaniem nowych, nietypowych zadań
Weryfikacja: realizacja i zaliczanie projektu, testy online, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K06