- Nazwa przedmiotu:
- Teoria urbanistyki
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Gawlikowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Architektura
- Grupa przedmiotów:
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- -
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- -
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Prezentacja i rozwijanie urbanistycznej wiedzy teoretycznej i praktycznej, zwłaszcza w zakresie: struktury przestrzennej miasta, środowiska zamieszkania i infrastruktury miejskiej.
- Treści kształcenia:
- Tematyka wykładów obejmuje takie zagadnienia jak: wyjaśnienie podstawowych pojęć /urbanistyka, środowisko, przestrzeń, miejsce/, omówienie uwarunkowań kształtowania środowiska zamieszkanie, tym: dzielnicy, osiedla, kolonii, typów zabudowy, jako wyróżników przestrzeni grupowej, przedstawienie zarysu polityki mieszkaniowej, jej celów i mechanizmów, sposobów łagodzenia kwestii mieszkaniowej, omówienie struktury przestrzennej miasta w ujęciu: administracyjnym, funkcjonalnym, społecznym oraz fizjonomicznym, jej rozwinięcie w aspekcie modelów infrastruktury miejskiej: usługowej i technicznej, zwłaszcza systemów transportowych i ich wpływu na zagospodarowanie przestrzenne miast.
Tematyka ćwiczeń koncentruje się na zasadach projektowania i warunkach realizacji zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i jednorodzinnej, w zakresie jej cechy funkcjonalnych, konstrukcyjnych i społecznych, na zasadach programowania zagospodarowania osiedla mieszkaniowego, wskaźników wykorzystania terenu, modernizacji urbanistycznej osiedli mieszkaniowych, zasad projektowania uzbrojenia inżynieryjnego, sieci drogowo - ulicznej i parkingów oraz kształtowania układów zieleń miejskiej, jej roli klimatycznej, użytkowej i estetycznej.
- Metody oceny:
- Test zaliczeniowy, ocena z pacy projektowej dokonana w ramach ćwiczeń z projektowania urbanistycznego 1
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawowa:
• Chmielewski J.M. Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2010.
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z dnia 12 kwietnia 2002, z późniejszymi zmianami
Uzupełniająca:
• Adamczewska-Wejchert H.: „Domy atrialne”
• Adamczewska-Wejchert H.: „Kształtowanie zespołów mieszkaniowych”
• Anders W.: „Skrypt do przedmiotu projektowanie urbanistyczne”
• Bieda K.: „Wpływ czynnika komunikacji na kształtowanie struktur osiedleniowych”
• Böhm A.: „O budowie i synergii wnętrz urbanistycznych”
• Chmielewski J.M.: „Kryteria projektowania urbanistycznego”
• Gawlikowski A.: „Ulica w strukturze miasta”
• Hall. E. T.: „Ukryty wymiar”
• Jałowiecki B.: „Społeczne wytwarzanie przestrzeni”
• Libura H.: „Percepcja przestrzeni miejskiej”
• „Niska intensywna zabudowa mieszkaniowa’ - praca zbiorowa pod redakcją J.M. Chmielewskiego
• Orzeszkowa B.: „Kształtowanie terenów zieleni w miastach”
• Ostrowski W.: „Urbanistyka współczesna”
• Peters P.,Rosner R.: „małe zespoły mieszkaniowe”
• Piątkowska K., Scholtz A., Wirszyłło R.: „rekreacja w osiedlu”
• Seruga W.: „Warunki i kryteria kształtowania niskiej intensywnej zabudowy mieszkaniowej”
• „Społeczeństwo wobec przemocy” (raport komitetu badań nad przemocą, zbrodnią i występkiem)
• Tołwiński T.:Urbanistyka” tom III
• Ward B.: „Dom człowieczy”
• Wejchert K.: „Elementy kompozycji urbanistycznej”
• Wejchert K.: „Przestrzeń wokół nas”
• Wirszyłło R.: „Urządzenia sportowe”
• Yi-Fu-Tuan: „Przestrzeń i miejsce”
• Ustawa Prawo budowlane z 7 lipca 1994 z późniejszymi zmianami, tekst jednolity z 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się