Nazwa przedmiotu:
Projekt architektoniczny 4
Koordynator przedmiotu:
dr inż. arch. Jerzy Grochulski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Architektura
Grupa przedmiotów:
Podstaw projektowania architektonicznego
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
8
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt84h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z podstawowym zakresem wiedzy z obszaru projektowania podstawowych obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej z wyraźną preferencją dla obiektów oświaty – szkół podstawowych i ponadpodstawowych i nauczenie ich wykonywania takich projektów na przykładzie konkretnego zadania projektowego.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia projektowe nie mają na stałe uzgodnionego cyklu tematycznego jako sekwencji następujących po sobie analiz, lecz prowadzący dobierają kolejność omawianych zagadnień w zależności od przyjętego sposobu prowadzenia projektów, tak by w trakcie całego semestru omówione zostały wszystkie zagadnienia istotne dla projektowania budynków szkół (obiektów oświaty). Oprócz wymienionych jako tematyka wykładów ważnym są tu szczególnie : - problem właściwej dyspozycji funkcjonalnej całego złożonego budynku szkolnego – zagadnienie relacji pomieszczeń i zespołów dydaktycznych do pozostałych funkcji budynku szkolnego, - problem poprawności funkcjonalnej poszczególnych sektorów funkcjonalnych szkoły - zagadnienie właściwego oświetlenia szkolnych przestrzeni dydaktycznych (kubaturowych i terenowych) oraz pomieszczeń pomocniczych - zagadnienia akustyki budynku szkolnego w aspekcie rozwiązań materiałowych, funkcjonalnych i przestrzennych, - problem bezpiecznego użytkowania poszczególnych pomieszczeń i zespołów użytkowych - integracyjny charakter budynku szkolnego (obecność w szkole osób z niepełnosprawnościami) - meblowe wyposażenie pomieszczeń szkolnych, jako warunek ich sprawności funkcjonalnej, - dobór rozwiązań w zakresie infrastruktury technicznej jako gwarant sprawności użytkowej obiektu szkolnego - rozwiązania konstrukcyjno – materiałowe jako warunek sprawności użytkowej i ekonomicznej budynku szkolnego - sposób powiązania budynku szkolnego z przestrzeniami publicznymi - szkoła środowiskowa jako zagadnienie społeczne i przestrzenne - szkoła jako składowa systemu społeczno – gospodarczego społeczności lokalnej - różnorodne zagadnienia szczegółowe (przestrzenne i kulturowe) wynikające ze specyfiki lokalizacji projektowanego obiektu
Metody oceny:
Ocena zdobytych umiejętności i wiedzy przez stwierdzenie ich zakresu w czasie korekt oraz ocen przejściowych i wyrażenie jej w ramach końcowej oceny projektu
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Włodarczyk J. - ARCHITEKTURA SZKOŁY, Arkady, Warszawa 1992 Skibniewska H. - TENDENCJE ROZWOJOWE WSPÓŁCZESNEJ SZKOŁY, w Architektura –Murator nr 5/6, Warszawa 1986 Ford A. - DESIGNING THE SUSTAINABLE SCHOOL, The Images Publishing Group Pty Ltd, Murgrave 2007 Rózni autorowie - EDUCATIONAL SPACES A PICTORAL REVIEW OF SIGNIFICANT SPACES, The Images Publishing Group Pty Ltd, MELBOURNE 1998 Brubarker C.W. i inni - PLANING AND DESIGNING SCHOOLS. The McGraw-Hill Companies, New York ... 1998 Kramer S. - SCHOOLS EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2010 Galindo M. - KINDERGARTENA EDUCATIONAL SPACES, Braun Publishing AG, Berlin 2011 Evers A. i inni - ARCHITECTURAL THEORY FROM THE RENAISSANCE TO THE PRESENT, Taschen, Köln 2006 M. Bieńkuńska J. Grochulski K. Jaranowska M. Nowak-Janicka - STRUKTURA I PROGRAM FUNKCJONALNY SZKOLNYCH ZESPOŁÓW SPORTOWYCH JAKO SKŁADOWEJ SYSTEMU PODSTAWOWYCH ZESPOŁOW ZABUDOWY MIESZKANIOWEJ, Biblioteka WA PW, Warszawa 2010 Praca zbiorowa pod red. H. Zygnera - PROGRAMOWANIE PROJEKTOWANIE I MODERNIZACJA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I PRZEDSZKOLI, Centralny Ośrodek Badawczo-Projektowy Budownictwa Ogólnego, Warszawa 1991 Literatura uzupełniająca: Ustawa z dn. 07.07.1994 r. Prawo Budowlane Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12. 04.2002 r. W sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Warszawa 2002 Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. (Dz.u.2001.15poz. 142) Załącznik nr 1 Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej Załącznik nr 4 Ramowy plan nauczania dla gimnazjum Załącznik nr 9 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego, w tym dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania Załącznik nr 10 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi Załącznik nr 11 Ramowy plan nauczania dla trzyletniego liceum profilowanego, w tym trzyletniego liceum profilowanego specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania Załącznik nr 15 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego dla młodzieży Załącznik nr 16 Ramowy plan nauczania dla liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi dla młodzieży
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się