- Nazwa przedmiotu:
- Mechanika Lotu I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Zbigniew Paturski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK472
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35, w tym:
a) zajęcia projektowe - 15 godz.;
b) wykład - 15 godz.;
c) konsultacje - 5 godz.
2. Praca własna studenta - 70 godz, w tym:
a) przygotowanie się do pracy kontrolnej - 10 godz.
b) przygotowanie 6 projektów - 60 godz.
Razem - 105 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1, 5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 35, w tym:
a) zajęcia projektowe - 15 godz.;
b) wykład - 15 godz.;
c) konsultacje - 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 punkty ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiadomości z zakresu:
a) matematyki - analiza, rachunek różniczkowy i całkowy, operacje na macierzach,
b) mechaniki - kinematyka i dynamika punktu materialnego i bryły sztywnej,
c) mechaniki płynów, w szczególności: statyka płynu, opływy nieściśliwe i ściśliwe bryły.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie podstawowej wiedzy z aerodynamiki i mechaniki lotu samolotu w zakresie zagadnień poddźwiękowych osiągów samolotu z napędem śmigłowym i odrzutowym.
- Treści kształcenia:
- Atmosfera rzeczywista i standardowa. Aerodynamiczne siły i momenty działające na samolot w locie ustalonym. Charakterystyki aerodynamiczne (zakres pod- trans- i naddźwiękowy). Lot szybowy (bezsilnikowy). Napędy lotnicze: śmigłowe i odrzutowe. Osiągi w locie silnikowym: charakterystyki wznoszenia, pułapy, zasięg i długotrwałość lotu. Start i lądowanie samolotu.
- Metody oceny:
- Metody oceny: Jedna praca kontrolna obejmująca rozwiązanie zadania obliczeniowego z zakresu lotu szybowego lub osiągów w locie silnikowym oraz sześć projektów obliczeniowych, ocenianych w klasycznej skali od „2” do „5”. Oceny projektów obejmują poprawność merytoryczną rozwiązania problemu i wykonania projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytywnej z pacy kontrolnej oraz pozytywnych ocen z co najmniej trzech projektów. Regulamin przedmiotu, szczegółowe wymagania i zalecenia dotyczące projektów znajdują się na stronie internetowej Zakładu Mechaniki. Praca własna: Sześć projektów obejmujących problematykę aerodynamiki, zespołu napędowego oraz osiągów samolotu w locie ustalonym.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura:
1. W. Fiszdon – Mechanika Lotu, t.1 PWN Warszawa-Łódź 1961.
2. R. Aleksandrowicz, J. Maryniak, W. Łucjanek – Zbiór zadań z Mechaniki Lotu, PWN Warszawa-Łódź 1963.
3. Jan Roskam, Chuan-Tau Edward Lan – Airplane Aerodynamics and Performance, DARcorporation, Lawrence, Kansas USA 1997.
Dodatkowa literatura: - materiały pomocnicze udostępniane na stronie internetowej Zakładu Mechaniki .
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Do-pobrania/Mechanika-Lotu-I
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NK472_W1
- Zna podstawowe symetryczne charakterystyki aerodynamiczne typowych aerodyn, zależności charakterystyk od kształtów aparatów latających, warunków lotu i własności ośrodka oraz musi potrafić oszacować charakterystyki na podstawie rysunków i danych aparatu latającego.
Weryfikacja: Praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NK472_U1
- Potrafi oszacować charakterystyki na podstawie rysunków i danych aparatu latającego.
Weryfikacja: Praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NK472_U2
- Umie konstruować proste modele fizyczne i matematyczne opisujące podstawowe przypadki lotu aerodyny (lot prostoliniowy ustalony poziomy, na wznoszeniu i w opadaniu, rożne fazy startu i lądowania).
Weryfikacja: Praca kontrolna, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U10, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NK472_U3
- Potrafi - na podstawie rozwiązań modeli matematycznych oraz danych konkretnego aparatu latającego – przeanalizować podstawowe przypadki lotu tak, by uzyskać zbiór parametrów opisujących osiągi aparatu oraz umieć przeprowadzić krytyczną analizę uzyskanych wyników.
Weryfikacja: Praca kontrolna, projekt.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15