Nazwa przedmiotu:
Mechanika Lotu II
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Maciej Lasek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK457
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35, w tym: a) udział w wykładach - 15 godz., b) udział w zajęciach projektowych - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna studenta - 55 godzin, w tym: a) praca nad projektami - 45 godz. b) przygotowywanie się do pracy kontrolnej - 10 godz. Razem - 90 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 35, w tym: a) udział w wykładach - 15 godz., b) udział w zajęciach projektowych - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,5 punktu ECTS - 65 godzin, w tym: a) praca własna studenta w domu nad projektami - 45 godz. b) udział w zajęciach projektowych - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczony przedmiot "Mechanika Lotu I".
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przekazanie podstawowej wiedzy w zakresie równowagi, statycznej stateczności i sterowności podłużnej i bocznej samolotu oraz prostych ruchów przestrzennych samolotu.
Treści kształcenia:
Momenty podłużne działające na samolot w czasie lotu. Podłużna równowaga i siły w układzie sterowania sterem wysokości w locie prostoliniowym ustalonym. Ustalony ruch samolotu ze współczynnikiem obciążeń różnym od jedności. Statyczna stateczność i sterowność samolotu względem prędkości i przeciążenia. Problem położenia środka masy samolotu. Aerodynamiczne boczne siły i momenty. Boczna równowaga, statyczna stateczność i sterowność. Wstęp do dynamiki lotu samolotu: proste przypadki ustalonych i nieustalonych ruchów przestrzennych samolotu. Podstawowe postacie własne ruchów samolotu.
Metody oceny:
Jedna praca kontrolna obejmująca rozwiązanie zadania obliczeniowego z zakresu podłużnej równowagi, statycznej stateczności i sterowności samolotu oraz pięć projektów obliczeniowych, ocenianych w klasycznej skali od „2” do „5”. Oceny projektów obejmują poprawność merytoryczną rozwiązania problemu i wykonania projektu, otrzymane wyniki oraz estetykę redakcji prac. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu przez studenta oceny pozytywnej z pracy kontrolnej oraz pozytywnych ocen z co najmniej trzech projektów. Regulamin przedmiotu, szczegółowe wymagania i zalecenia dotyczące projektów znajdują się na stronie internetowej Zakładu Mechaniki. Praca własna: pięć projektów obejmujących problematykę podłużnej równowagi, statycznej stateczności i sterowności samolotu, zakrętu ustalonego oraz ruchów fugoidalnych samolotu.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. W. Fiszdon – Mechanika Lotu, t. 1 i 2 PWN Warszawa-Łódź 1961. 2. R. Aleksandrowicz, J. Maryniak, W. Łucjanek – Zbiór zadań z Mechaniki Lotu, PWN Warszawa-Łódź 1963. 3. B. Etkin – Dynamics of Atmospheric Flight, John Wiley & Sohns, New York-Toronto 1972. Dodatkowa literatura: materiały na stronie internetowej Zakładu Mechaniki.
Witryna www przedmiotu:
http://www.meil.pw.edu.pl/zm/ZM/Dydaktyka/Do-pobrania/Mechanika-Lotu-II
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK457_W1
Zna szczegółowo charakterystyki aerodynamiczne podłużne typowych aerodyn w zakresie niezbędnym do analizy podłużnej równowagi, statycznej stateczności i sterowności, oraz potrafi oszacować te charakterystyki na podstawie rysunków i danych aparatu latającego.
Weryfikacja: Ocena projektów/prac domowych, praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W11, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W07
Efekt ML.NK457_W2
Zna definicje i sens statycznych zapasów stateczności i sterowności oraz kryteriów statycznej sterowności aerodyny.
Weryfikacja: Ocena projektów/prac domowych, praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W11, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W07
Efekt ML.NK457_W3
Zna w zakresie ogólnym boczne (asymetryczne) charakterystyki aerodynamiczne i boczne statyczne kryteria statecznościowe i sterownościowe.
Weryfikacja: Ocena projektów/prac domowych, praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W11, LiK1_W12, LiK1_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK457_U1
Umie konstruować proste modele fizyczne i matematyczne opisujące równowagę podłużną i boczną aerodyny oraz proste przypadki krzywoliniowych ustalonych i nieustalonych ruchów statku powietrznego.
Weryfikacja: Ocena projektów/prac domowych, praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U12, LiK1_U18, LiK1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U14
Efekt ML.NK457_U2
Umie wyznaczać na podstawie tych modeli statyczne kryteria statecznościowe i sterownościowe oraz analizować ruchy krzywoliniowe.
Weryfikacja: Ocena projektów/prac domowych, praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U12, LiK1_U18, LiK1_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U14
Efekt ML.NK457_U3
Potrafi - na podstawie rozwiązań modeli matematycznych oraz danych konkretnego aparatu latającego– przeanalizować jego podłużną i boczną równowagę, właściwości statecznościowe i sterownościowe, oraz umie podać krytyczna analizę uzyskanych wyników.
Weryfikacja: Ocena projektów/prac domowych, praca kontrolna.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U18, LiK1_U19, LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U14, T1A_U15