Nazwa przedmiotu:
Eksploatacja statków latających
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Kamila Kustroń
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
NK315A
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 30, w tym: a) wykłady audytoryjne - 24 godz., b) udział w wizycie naukowej stanowiącej zajęcia praktyczne w instytucji naukowo-badawczej lub/i eksploatującej samoloty/ śmigłowce, posiadającej certyfikat wg Part M i /lub part 145 - 6 godz. 2) Praca własna studenta - 34 godzin, w tym: a) wykonanie 10 prac domowych stanowiących krótkie zadania rachunkowe utrwalające znajomość wymaganych treści lub stanowiące przedstawienie przykładów na podstawie zalecanej literatury - 10 godz., b) praca domowa zespołowa - 4 godz., c) przygotowanie do kolokwiów 1 i 2 - 12 godz., d) przygotowanie do kolokwium 3 - 8 godz., RAZEM: 64 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS - liczba godzin kontaktowych - 30, w tym: a) wykłady audytoryjne - 24 godz., b) udział w wizycie naukowej stanowiącej zajęcia praktyczne w instytucji naukowo-badawczej lub/i eksploatującej samoloty/ śmigłowce, posiadającej certyfikat wg Part M i /lub part 145 - 6 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0, 25 punktu ECTS - udział w wizycie naukowej stanowiącej zajęcia praktyczne w instytucji naukowo-badawczej lub/i eksploatującej samoloty/ śmigłowce, posiadającej certyfikat wg Part M i /lub part 145 - 6 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład360h
  • Ćwiczenia90h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Probabilistyka.
Limit liczby studentów:
Wykład bez ograniczeń, w czasie trwania wizyty naukowej jednorazowo do max. 20 osób w grupie.
Cel przedmiotu:
Głównym celem przedmiotu jest uwrażliwienie studentów na ryzyko występowania uszkodzeń w procesie eksploatacji, możliwości zapobiegania uszkodzeniom lub/i łagodzenia skutków ich występowania. Dodatkowy cel to wskazanie na systemowość lotnictwa cywilnego i jego charakterystyka w ujęciu globalnym ze wskazaniem uwarunkowań prawnych i instytucjonalnych w spełnieniu wymogów zdatności i zapewnieniu bezpieczeństwa lotów.
Treści kształcenia:
Wykład wprowadzający w interdyscyplinarną tematykę eksploatacji statków powietrznych i kosmicznych. Modelowanie statku powietrznego i kosmicznego jako przedmiotu eksploatacji, uwarunkowania prawne i normatywne eksploatacji, organizacje lotnicze, własności i właściwości eksploatacyjne. Wyznaczanie charakterystyk eksploatacyjnych na podstawie danych o uszkodzeniach. Modelowanie systemów eksploatacji, efektywność eksploatacji. Proces eksploatacji. procesy degradacji lotniczych struktur konstrukcyjnych i możliwości im zapobiegania oraz sposoby łagodzenia skutków uszkodzeń. Diagnostyka. Badanie uszkodzeń, prototypów, wypadków i incydentów lotniczych. Techniczna analiza niesprawności, profilaktyka. Modele utrzymania zdatności SP, obsługiwanie i odnowa. Aspekty eksploatacyjne prawa lotniczego. Aplikacja filozofii kaizen w ciągłym doskonaleniu metod, narzędzi i procedur efektywnej eksploatacji.
Metody oceny:
Warunki zaliczenia: W czasie trwania zajęć odbywają się trzy kolokwia, w tym: dwa 60. minutowe, w których można uzyskać max. po 30 punktów rozwiązując po trzy zadania i trzecie 90. minutowe, za które można uzyskać max. 40 punktów za rozwiązanie trzech postawionych problemów, wliczając do punktacji po dwa punkty za każdą z prac domowych. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna wyników poszczególnych kolokwiów przy czym min. 15 punktów -ocena dostateczna 3,0; 18 punktów - dość dobra 3,5; 21 punktów -ocena dobra 4,0; 24 punkty -ocena ponad dobra 4,5 i 27 punktów - ocena bardzo dobra 5,0.
Egzamin:
nie
Literatura:
1.Lewitowicz J.: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T.1 – T.5 Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa (2001, 2003, 2007, 2008, 2010). 2.Danilecki S.: Eksploatowanie samolotów. Ośrodek Wydawniczo - Poligraficzny SIMP, Warszawa 2001. 3.Kinnison H. A.: Aviation Maintenance Management. McGraw-Hill, Ny, USA, 2004. 4.Danilecki S.: Kształtowanie systemu logistyki statków powietrznych z elementami probabilistycznej oceny bezpieczeństwa ich struktury. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, z. 162, Warszawa 1995. 5.Żółtowski B.: Diagnostyka techniczna. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz 1996. Dodatkowa literatura: - materiały na stronach: http://www.easa.eu.int/, http://www.ulc.gov.pl/ , http://www.ntsb.gov/,http:// www.ndt.net/.
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/ESL
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NK315A_W1
Zna przepisy wykonawcze jako wymogi projektu dokumentacji kandydata ubiegającego się o wydanie certyfikatu operatora lotniczego.
Weryfikacja: Praca domowa i kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W18, LiK1_W21, LiK1_W23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06, T1A_W09, T1A_W11
Efekt ML.NK315A_W2
Zna przyczyny i skutki procesów degradacji struktur lotniczych dla siedmiostopniowego modelu organizacji materii.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W02, LiK1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07
Efekt ML.NK315A_W3
Ma wiedzę w zakresie procesów degradacyjnych materiałów lotniczych i sposobach ich eliminacji bądź łagodzenia skutków występowania.
Weryfikacja: Praca domowa, kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W04, LiK1_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W06
Efekt ML.NK315A_W4
Zna metody zabezpieczeń przed zmęczeniem i korozja materiałów konstrukcyjnych.
Weryfikacja: Praca domowa, kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07
Efekt ML.NK315A_W5
Zna postępowanie w celu uzyskania certyfikatu operatora lotniczego w aspekcie przepisów lotniczych .
Weryfikacja: Praca domowa, kolokwium 1.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W18, LiK1_W21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06, T1A_W09
Efekt ML.NK315A_W6
Umie wyznaczyć charakterystyki niezawodnościowe dla różnych rozkładów zmiennej losowej czasu zdatności.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt ML.NK315A_W7
Zna przepisy lotnicze w zakresie zapewnienia zdatności SP.
Weryfikacja: Kolokwium 1, praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt ML.NK315A_W8
Zna i rozumie potrzeby ograniczania wpływu czynnika ludzkiego na procesy eksploatacji SP.
Weryfikacja: Praca domowa.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W17, LiK1_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05, T1A_W06
Efekt ML.NK315A_W9
Zna trendy rozwojowe w diagnostyce lotniczej z ukierunkowaniem na systemy zintegrowane ze statkiem powietrznym.
Weryfikacja: Kolokwium 3.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NK315A_U1
Potrafi wyznaczyć charakterystyki niezawodnościowe na podstawie danych eksploatacyjnych o uszkodzeniach.
Weryfikacja: Kolokwium 2.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09
Efekt ML.NK315A_U2
Potrafi określić zagrożenie uszkodzeniem znając środowisko pracy statku powietrznego.
Weryfikacja: Kolokwium 2
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt ML.NK315A_K1
Rozumie potrzebę doskonalenia technik wytwarzania elementów lotniczych w celu zmniejszania niepewności oceny konstrukcji, rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu osiągnięcia wspólnego sukcesu.
Weryfikacja: Zadanie w grupie.
Powiązane efekty kierunkowe: LiK1_K01, LiK1_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04