- Nazwa przedmiotu:
- Lotnicze Silniki Tłokowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Mazuro
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Lotnictwo i Kosmonautyka
- Grupa przedmiotów:
- Napędy Lotnicze
- Kod przedmiotu:
- ML.NS620
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 30 godzin wykładu.
2. Praca własna studenta - 30 godzin, w tym:
a) nauka do kolokwium 1: 8 godz.;
b) nauka do kolokwium 2: 8 godz.;
c) praca domowa 1: 4 godz.;
d) praca domowa 2: 4 godz.;
e) przygotowanie referatu: 6 godz.
Razem - 60 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 punkt ECTS - 30 godzin wykładu.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy termodynamiki i mechaniki płynów.
- Limit liczby studentów:
- 160
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawami budowy i działania lotniczych silników tłokowych, nauczenie związków pomiędzy osiągami silników i ich emisji a przebiegiem procesów cieplno-przepływowych.
- Treści kształcenia:
- Klasyfikacja i zasada działania. Obiegi teoretyczne, porównawcze i rzeczywiste. Zasilanie i systemy spalania. Toksyczność spalin. Parametry operacyjne i charakterystyki silników. Budowa silników. Układy dolotowe i wylotowe. Paliwa i oleje. Tendencje rozwojowe.
- Metody oceny:
- Kolokwia, praca domowa, referat.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Zalecana literatura:
1. Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych, WKiŁ, 2006.
2. Luft S.: Podstawy budowy silników, WKiŁ, 2003.
Dodatkowa literatura:
- M.J.Kroes, T.W.Wild: Aircraft Powerplants, GLENCOE 1994,
- Teodorczyk A.:Przewodnik użytkownika programu STANJAN.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NS620_W1
- Student zna rodzaje silników, zasady działania i ich zastosowanie.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W05, LiK1_W06, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03
- Efekt ML.NS620_W2
- Student zna parametry osiągów i charakterystyki silników lotniczych.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W05, LiK1_W06, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03
- Efekt ML.NS620_W3
- Student posiada wiedzę z zakresu: obiegów, doładowania silników, konstrukcji znaczących części silnika i układów.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_W05, LiK1_W06, LiK1_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NS620_U1
- Student potrafi wykazać związek między osiągami silników a przebiegiem procesów cieplno-przepływowych.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09
- Efekt ML.NS620_U2
- Student rozumie pojęcia, terminologię oraz przebiegi procesów dotyczące silników tłokowych.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt ML.NS620_U3
- Student potrafi obliczyć podstawowe parametry obiegów i osiągów.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09
- Efekt ML.NS620_U4
- Student potrafi ocenić trendy rozwojowe silników tłokowych.
Weryfikacja: Kolokwium, praca domowa, referat.
Powiązane efekty kierunkowe:
LiK1_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13