Nazwa przedmiotu:
Podstawy automatyki i sterowania I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Cezary Rzymkowski.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Energetyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NW123
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym: a) wykład – 30 godz., b) ćwiczenia – 15 godz., c) konsultacje – 5 godz. 2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym: a) 25 godz. – przygotowanie się studenta do kolokwiów w trakcie semestru, b) 25 godz. – przygotowanie się studenta do ćwiczeń, realizacja zadań domowych. Razem - 100 godz. = 4 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych: 50, w tym: a) wykład – 30 godz., b) ćwiczenia – 15 godz., c) konsultacje – 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość analizy matematycznej na poziomie odpowiadającym programowi pierwszego roku przedmiotu analiza matematyczna na wydziałach mechanicznych politechnik.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
1. Przekazanie podstawowych informacji dotyczących sterowania i regulacji automatycznej ciągłych układów liniowych oraz metod matematycznych stosowanych przy ich projektowaniu. 2. Wskazanie powiązań między obiektami rzeczywistymi a ich reprezentacjami w postaci modeli fizycznych i matematycznych na potrzeby projektowania i doboru układów regulacji.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1) Modelowanie matematyczne ciągłych liniowych układów dynamicznych. 2) Reprezentacja (opis) układów fizycznych za pomocą równań stanu oraz transmitancji operatorowej i schematów blokowych. 3) Podstawy analizy układów w dziedzinie częstotliwości: transformata Fouriera, charakterystyki częstotliwościowe. 4) Analiza odpowiedzi dynamicznych układów, procesy przejściowe. 5) Typowe elementy liniowe układów dynamicznych. 6) Stabilność układów linowych, kryterium Rutha-Hurwitza. 7) Kryterium stabilności Nyquista, wykresy Bodego, zapas stabilności. 8) Podstawowe zasady sterowania ze sprzężeniem zwrotnym, regulator PID. 9) Ocena jakości regulacji. 10) Projektowanie układów automatycznej regulacji. Ćwiczenia: 1) Opis sygnałów z wykorzystaniem funkcji skoku jednostkowego. 2) Proste i odwrotne przekształcenia Laplace'a. 3) Transmitancja operatorowa, wyznaczanie odpowiedzi na wymuszenia (bez wymuszeń harmonicznych). 4) Przekształcanie schematów blokowych. 5) Transmitancja widmowa, charakterystyki częstotliwościowe, wyznaczanie odpowiedzi ustalonych na wymuszenia harmoniczne. 6) Badanie stabilności układów liniowych -- kryteria algebraiczne (badanie równania charakterystycznego, metoda Routha-Hurwitza). 7) Badanie stabilności układów liniowych -- kryteria częstotliwościowe (kryterium Nyquista podstawowe i logarytmiczne, charakterystyki Bodego.
Metody oceny:
Zaliczenie przedmiotu na podstawie 2 prac kontrolnych przeprowadzanych w czasie semestru (2/3 oceny końcowej) i łącznej oceny z serii zadań domowych (1/3 oceny końcowej). Szczegóły systemu oceniania przedmiotu publikowane są pod adresem:http://tmr.meil.pw.edu.pl (zakładka Dla Studentów).
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa i uzupełniająca: 1. Olędzki. A. (red.): Zarys dynamiki i automatyki układów. OWPW 1991. 2. Ogata. K.: Modern Control Engineering, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 1997. 3. Materiały dostarczone przez wykładowcę. 4. Materiały na stronie http://tmr.meil.pw.edu.pl (zakładka Dla Studentów).
Witryna www przedmiotu:
http://tmr.meil.pw.edu.pl (zakładka Dla Studentów)
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NW123_W1
Student zna pojęcie transformaty Laplace'a.
Weryfikacja: Test 1, Homework 1.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07
Efekt ML.NW123_W2
Student zna pojęcie transmitancji operatorowej i widmowej układu.
Weryfikacja: Test 1, Homework 1.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07
Efekt ML.NW123_W3
Student zna pojęcia sprzężenie zwrotne, układ otwarty i układ zamknięty.
Weryfikacja: Test 1, Homework 1.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07
Efekt ML.NW123_W4
Student zna ogólne twierdzenie o stabilności układów liniowych.
Weryfikacja: Test 2, Homework 2.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07
Efekt ML.NW123_W5
Student zna wybrane kryteria oceny stabilności układów liniowych.
Weryfikacja: Test 2, Homework 2.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07
Efekt ML.NW123_W6
Student zna podstawy regulacji PID.
Weryfikacja: Test 2, Homework 2.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NW123_U1
Student potrafi dokonać transformaty Laplace'a wybranego sygnału technicznego.
Weryfikacja: Test 1, Homework 1.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt ML.NW123_U2
Student potrafi wyznaczyć odpowiedź układu na typowe wymuszenia techniczne.
Weryfikacja: Test 1, Homework 1.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt ML.NW123_U3
Student potrafi zastosować wybrane kryteria stabilności układów liniowych.
Weryfikacja: Test 2, Homework 2.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt ML.NW123_U4
Student potrafi wymienić podstawowe wskaźniki jakości regulacji.
Weryfikacja: Test 2, Homework 2.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt ML.NW123_U5
Student potrafi opisać conajmniej jedną metodę doboru nastaw regulatora PID.
Weryfikacja: Test 2, Homework 2.
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16