- Nazwa przedmiotu:
- Topologia
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Danuta Kołodziejczyk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- M1TOP
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady 15x2=30
Ćwiczenia 15x2=30
Prace domowe 30
Konsultacje 5
Przygotowanie do ćwiczeń 20
Przygotowanie do egzaminu 10
Zaliczenia, egzaminy 4
Razem 129 h = 5 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Elementy logiki i teorii mnogości, Algebra liniowa z geometrią, Analiza Matematyczna i Algebra (wszystkie w zakresie pierwszego roku studiów stacjonarnych).
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i metodami Topologii i możliwościami ich zastosowania w innych dziedzinach matematyki.
- Treści kształcenia:
- 1. Przestrzenie metryczne i topologiczne. Zbiory otwarte, domknięte, wnętrze, domknięcie, brzeg oraz ich włas-ności. Punkty skupienia i punkty izolowane. Zbiory gęste i brzegowe. Podprzestrzeń i iloczyn kartezjański przest-rzeni topologicznych.
2. Baza topologii. Różne sposoby wprowadzania topo-logii. Porównywanie topologii. Przestrzenie ośrodkowe.
3. Przestrzenie Hausdorffa i przestrzenie normalne. Informacja o aksjomatach oddzieania.
4. Przekształcenia ciągłe i ich własności, równoważne charakteryzacje ciągłości. Homeomorfizmy.
5. Przestrzenie metryczne zupełne. Tw. Banacha o pun-kcie stałym. Tw. Cantora i tw. Baire'a.
6. Przestrzenie zwarte. Równoważne warunki zwartości w przestrzeniach metrycznych. Przekształcenia ciągłe przestrzeni zwartych. Tw. Tichonowa. Podzbiory zwarte przestrzeni euklidesowych - charakteryzacja.
7. Przestrzenie spójne. Przekształcenia ciągłe przestrzeni spójnych. Tw. Darboux. Łukowa spójność. Składowe spój-ności. Lokalna spójność.
8. Homotopia przekształceń i homotopijna równoważność przestrzeni. Ściągalność. Informacja o grupie podstawo-wej. Jednospójność. Własność punktu stałego.
9. Przestrzenie ilorazowe. Rozmaitości 2-wymiarowe.
10. Lemat Urysohna i Tw. Tietzego o przedłużaniu przek-ształceń.
- Metody oceny:
- 2. Za ćwiczenia można otrzymać maksymalnie 20 punktów. Zaliczenie ćwiczeń (zwolnienie z konieczności powtarzania ćwiczeń w przypadku gdy przedmiot jako całość nie jest w wyniku sesji zaliczony) uzyskuje student, który zdobył co najmniej 11 punktów (11 p.). Student, który uzyskał co najmniej 15 p. może nie przystępować do zadaniowej części egzaminu.
Egzamin składa się z: pisemnej części teoretycznej, do której przystępują wszyscy studenci; z pisemnej części zadaniowej oraz z części ustnej. Za część teoretyczną, mającą formę testu można otrzymać maksymalnie 40 p. Za część zadaniową można otrzymać maksymalnie 20 p.
Jeżeli student skorzystał ze zwolnienia z zadaniowej części egzaminu, to w końcowej ilości punktów, które otrzymuje występują punkty za ćwiczenia pomnożone przez dwa.
Student, który za ćwiczenia i część zadaniową egzaminu otrzymał co najmniej 21 p. ale egzaminu nie zdał, może --- w okresie danego roku akademickiego --- zrezygnować z dalszego poprawiania części zadaniowej egzaminu i poprawiać tylko część teoretyczną. Tak uzyskane co najmniej 21 p. uprawnia też studenta do uzyskania (od wykładowcy) zaliczenia ćwiczeń.
Jeżeli liczba Z punktów za część zadaniową egzaminu jest dla danego studenta, który nie zaliczył ćwiczeń, większa niż ilość punktów otrzymana za ćwiczenia zaś student egzaminu nie zda., to przystępując do części zadaniowej w następnym terminie student uzyskuje za ćwiczenia Z punktów.
Student, który za część teoretyczną egzaminu otrzymał co najmniej 20 p. ale egzaminu nie zdał, może --- w okresie danego roku akademickiego --- zrezygnować z dalszego poprawiania części teoretycznej egzaminu i poprawiać tylko część zadaniową.
Jeżeli student poprawia którąś z części egzaminu, to uzyskana w wyniku tej poprawy ilość punktów stanowi aktualną ocenę tej części egzaminu.
Student na egzaminie ma obowiązek mieć przy sobie indeks zaś ekstern -- kartę zaliczeń i dowód
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
[1] R. Engelking, Topologia ogólna, PWN, Warszawa 1975.
[2] R. Engelking, K. Sieklucki, Geometria i topologia, Część II Topologia PWN, Warszawa 1980.
Literatura uzupełniająca
[3] K. Jänich, Topologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
[4] K. Kuratowski, Wstęp do teorii mnogości i topologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TOP_W_01
- Ma ogólną wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i koncepcji topologii takich jak: przestrzeń metryczna i topologiczna, prze-strzeń Hausdorfa, baza przestrzeni topologicznej, ciągłość, homeomorfizm, zupełność, zwartość, spójność, ośrodkowość, podprzestrzeń, produkt kartezjański, przestrzeń ilorazowa;
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt TOP_W_02
- Ma elementarną wiedzę o pojęciach takich jak: grupa podsta-wowa, jednospójność, homotopia przekształceń i homotopijna równoważnośc przestrzeni, własność punktu stałego przek-ształceń i przestrzeni; rozmaitość;
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt TOP_W_03
- Rozumie ideę topologicznej klasyfikacji przestrzeni;
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt TOP_W_04
- Wie o możliwościach wykorzystania metod topologicznych w analizie i algebrze;
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TOP_U_01
- Potrafi rozpoznawać podstawowe własności topologiczne pod-zbiorów przestrzeni metrycznej i topologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem podzbiorów przestrzeni euklidesowych;
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt TOP_U_02
- Potrafi analizować problemy matematyczne i stosować poznane twierdzenia topologiczne do wyciągania wniosków;
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: