Nazwa przedmiotu:
Grafika komputerowa 2
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Joanna Porter-Sobieraj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe – 60 h; w tym a. obecność na wykładach – 30 h b. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 50 h 3. zapoznanie się z literaturą – 10 h 4. konsultacje – 5 h 5. przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 15 h Razem nakład pracy studenta 140 h = 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na laboratoriach – 30 h 3. konsultacje – 5 h Razem: 65 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 h 2. przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 50 h Razem: 80 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Grafika komputerowa I, Modelowanie geometryczne.
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z technikami grafiki komputerowej, w szczególności z zaawansowanymi zagadnieniami przetwarzania i wizualizacji trójwymiarowych scen na potrzeby rzeczywistości wirtualnej (m.in. gier, symulacji komputerowych, systemów CAD/CAM). W ramach przedmiotu studenci poznają algorytmy renderowania obiektów, dobierają metody wizualizacji do specyfiki problemu oraz implementują je z wykorzystaniem API bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych.
Treści kształcenia:
1.  Modele oświetlenia. 2.  Cieniowanie modeli wielościanowych. 3.  Teksturowanie powierzchni. 4.  Eliminacja krawędzi i ścian niewidocznych. 5.  Generowanie cieni. 6.  Wyświetlanie obiektów półprzezroczystych. 7.  Odbicia w powierzchniach zwierciadlanych. 8.  Antyaliasing. 9.  Triangulacja obciętych powierzchni krzywoliniowych. Triangulacja zbioru punktów. 10.  Animacja. 11.  Metody optymalnego wyświetlania terenu i scen zamkniętych. 12.  Metoda śledzenia promieni. Lokalizacja obliczeń. 13.  Metody oświetlenia globalnego. 14.  Sprzętowe wspomaganie wyświetlania. Jednostki cieniowania wierzchołków i pikseli.
Metody oceny:
Student może maksymalnie otrzymać 110 punktów (80 pkt. za zadania laboratoryjne i 30 pkt. za egzamin). Zajęcia laboratoryjne składają się z zadań rozwiązywanych indywidualnie lub w grupach dwuosobowych. Egzamin obejmuje materiał przedstawiamy na wykładzie. Ocena końcowa zależy od sumy zdobytych punktów i wystawiana jest zgodnie z następującymi zasadami: 0–50 punktów – brak zaliczenia, 51–60 – 3,0,  61–70 – 3,5, 71–80 – 4,0, 81–90 – 4,5, 91–110 – 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Treglia (Editors) “Game Programming Gems Series”, Charles River Media, 2000-2002. Fernando (Editors) “GPU Gems Series”, Pearson Education, 2004-2007. Sweet “OpenGL Superbible”, Waite Group Press, 1999. Luna “Introduction to 3D Game Programming with DirectX 9.0”, Wordware Publishing, Inc., 2003. Hughes “Computer Graphics: Principles and Practice”, Addison-Wesley, 1990. Zabrodzki (red): Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT, 1994.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W2_01
Zna zaawansowane algorytmy i struktury danych do realistycznego i efektywnego przetwarzania i wyświetlania trójwymiarowych scen
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: CC_W03, CC_W05, CC_W11, CC_W13
Powiązane efekty obszarowe: , , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U2_01
Potrafi przeanalizować wymagania w przedsięwzięciach związanych z wizualizacją komputerową
Weryfikacja: Egzamin, ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe: CC_U20
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U2_02
Posiada umiejętność selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz potrafi ją wykorzystać do rozwiązania problemów związanych z wydajnym przetwarzaniem i wizualizacją scen 3D
Weryfikacja: Egzamin, ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe: CC_U01, CC_U04, CC_U05, CC_U06
Powiązane efekty obszarowe: , , ,
Efekt U2_03
Potrafi zaprojektować i zaimplementować efektywne algorytmy wyświetlenia przy użyciu bibliotek graficznych i możliwości najnowszych kart graficznych
Weryfikacja: Ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe: CC_U07, CC_U09, CC_U11, CC_U12, CC_U16, CC_U17
Powiązane efekty obszarowe: , , , , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K2_01
Posiada zdolność do kontynuacji kształcenia oraz świadomość potrzeby samokształcenia w ramach procesu kształcenia ustawicznego
Weryfikacja: Ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe: CC_K01
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K2_02
Potrafi posługiwać się językiem angielskim w stopniu umożliwiającym bezproblemową komunikację w zakresie grafiki komputerowej
Weryfikacja: Egzamin, ocena wykonanych projektów lab.
Powiązane efekty kierunkowe: CC_K08
Powiązane efekty obszarowe: