Nazwa przedmiotu:
Komunikacja w społeczności lokalnej
Koordynator przedmiotu:
dr Katarzyna Górniak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_KwSL
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia. Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii i psychologii społecznej oraz funkcjonowania samorządu terytorialnego
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę komunikacji w społeczności lokalnej, która jest nawiązywana i utrzymywana przede wszystkim przez przedstawicieli władzy/urzędników, a dotyczy relacji z lokalnymi partnerami, czyli mieszkańcami, przedsiębiorcami, grupami interesów, organizacjami pozarządowymi itp. Studenci jako przyszli pracownicy administracji publicznej, w tym samorządowej, zostaną przygotowani do skutecznego i pozytywnego komunikowania się z mieszkańcami, opartego na zaufaniu i wzajemnym szacunku, co przekłada się na skuteczność współpracy z różnymi grupami mieszkańców oraz instytucjami społecznymi w działającymi w środowisku lokalnym, ale również na pozytywny rozwój tychże społeczności.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia) 1. Wprowadzenie w tematykę zajęć – dlaczego komunikacja jest taka ważna? 2. Komunikacja jako proces: interpersonalna a publiczna 3. Społeczność lokalna i jej aktorzy – z kim się komunikować? 4. Kanały komunikacji: narzędzia i formy 5. Wizerunek i PR instytucji publicznych 6. Wystąpienia publiczne i organizowanie zebrań 7. Współpraca z mediami: sojusznik czy przeciwnik 8. Komunikacja w partycypacji: narzędzia i formy 9. Współpraca i komunikacja z organizacjami pozarządowymi 10. Dostęp do informacji publicznych 11. Komunikacja w sytuacjach trudnych, kryzysowych i konfliktowych 12. Podsumowanie zajęć i zaliczenie pisemne
Metody oceny:
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: • aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, casy study, dyskusjach), • uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego z pytaniami opisowymi lub testowymi, Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.0 Uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 4.5 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach. 5.0 Uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów ze zaliczenia pisemnego oraz wykazał się obecnością oraz aktywnością na zajęciach.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik, red. Jerzy Hausner, brak wydawnictwa, Kraków 1999 (publikacja dostępna on-line). 2. Public relations instytucji użyteczności publicznej, red. Ewa Hope, Scientific Publishing Group, Gdańsk 2005. 3. Bogusława Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wyd. Astrum, Wrocław 2002. 4. Komunikowanie publiczne. Zagadnienia wybrane, red. Barbara Kudra, Elwira Olejniczak, Wyd. UŁ, Łódź 2014. 5. Krzysztof Bakalarski, Komunikacja a rozwój społeczności lokalnych, DIFIN, Warszawa 2014 Literatura uzupełniająca: 1. Bogusława Dobek-Ostrowska, Robert Wiszniowski, Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wyd. Astrum, Wrocław 2002 2. Przepis na uczestnictwo. Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce. Tom II, red. Anna Olech, ISP, Warszawa 2013 (publikacja dostępna on-line)
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
Zajęcia prowadzone są metodą warsztatową. Zostały przygotowane i będę prowadzone przy wykorzystaniu innowacyjnych metodyk kształcenia pozyskanych w ramach „Kursu w zakresie innowacyjnych form kształcenia” (projekt Kompetentny wykładowca – wysoki poziom nauczania), ze szczególnym uwzględnieniem metodyki PB (Problem Based Learning). Ale też aspektów metodyki Desing Thinking.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawową terminologię w zakresie pojęć i definicji dotyczących komunikowania się i tworzenia strategii komunikacyjnych urzędu/przedstawicieli władz oraz ich podstawy prawne
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02 , K_W03, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Efekt W_02
Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą warunków i okoliczności wpływających na skuteczność komunikacji w społecznościach loklanych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W02 , K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji otaczających go zjawisk społecznych w zakresie komunikacji, szczególnie w odniesieniu do społeczności lokalnych oraz przewidzieć skutki prawne działań komunikacyjnych.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_02
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii w komunikowaniu się w ramach społeczności lokalnych
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie systematycznego komunikowania się.
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K04, K_K05, K_K09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_02
Docenia wpływ komunikacji na rozwój społeczny, w tym społeczności lokalnych oraz mechanizmy tworzenia prawa lokalnego
Weryfikacja: Zaliczenie pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi. Udział w dyskusjach i elementach warsztatowych. Rozwiązywanie case study
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K04, K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07