- Nazwa przedmiotu:
- Kreatywne rozwiązywanie problemów
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Aleksandra Firek
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_KRP
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach: 15h
Czytanie wskazanej literatury (praca własna): 20h
Przygotowanie do zajęć (praca własna): 15h
Przygotowanie do zaliczenia: 25h
Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest:
- zapoznanie uczestników z procesem kreatywnego (twórczego) rozwiązywania problemów, a w szczególności z technikami twórczego myślenia w procesie identyfikowania i rozwiązywania problemów, oceny rozwiązań i podejmowania decyzji;
- nabycie praktycznych umiejętności efektywnego i innowacyjnego generowania pomysłów, wychodzących poza schematyczne myślenie;
- zwiększenie efektywności w rozwiązywaniu problemów;
- nabycie umiejętności stosowania odpowiedniej do okoliczności strategii rozwiązywania problemów.
- Treści kształcenia:
- 1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć (kreatywność a innowacyjność) i istoty twórczego myślenia.
2. Myślenie lateralne (de Bono), myślenie konwergencyjne i dywergencyjne
3. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne.
4. Problem i etapy rozwiązywania problemu. Założenia koncepcji Problem Solving.
5. Techniki identyfikacji i analizowania problemów (Diagram Ishikawy, Drzewo Problemów, 5 W’s, 6 kapeluszy de Bono)
6. Techniki poszukiwania rozwiązań: A. Techniki wyjścia od problemu np. metaplan, kwiat lotosu, B. Techniki omijania muru braku pomysłów np. łamanie założeń, mission impossible
7. Metody oceny rozwiązań (technika ZWI, Macierz Now, Wow, How?, Test NUF, Tabela decyzyjna)
8. Podejmowanie decyzji
- Metody oceny:
- Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryterium frekwencji na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego, pisemnego zaliczenia przedmiotu.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń oraz zalecanej literatury.
Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi) wg:
- Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.0
- Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 3.5
- Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.0
- Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 4.5
- Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie - 5.0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- - T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP: Gdańsk 2002,
- R. Luecke,R. Katz, Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harward Business Essentials. Mt Biznes: 2005.
- K. J. Szmidt, Trening kreatywności, wyd. Helion: 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Brak uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student zna metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów i potrafi wskazać kluczowe założenia każdej z nich
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_02
- Student wie z jakich elementów składa się proces rozwiązywania problemu, w tym identyfikacja i analizowanie problemów, poszukiwanie rozwiązań, ocena rozwiązań i podejmowanie decyzji
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_03
- Student zna podstawową terminologię z zakresu kreatywności i twórczego myślenia
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student umie dokonać wyboru adekwatnych do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metod i technik kreatywnego rozwiązywania problemów
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- Student potrafi dokonać krytycznej analizy procesu rozwiązywania problemu wraz z zaproponowaniem usprawnień
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_03
- Student zna i umie zidentyfikować wady i zalety poszczególnych technik rozwiązywania problemu
Weryfikacja: Praca na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania różnych rozwiązań problemu
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_02
- Student potrafi twórczo współpracować z innymi członkami grupy oraz kreatywnie rozwiązuje problemy
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07