- Nazwa przedmiotu:
- Bankowość Centralna
- Koordynator przedmiotu:
- dr A. Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Finanse i Bankowość
- Kod przedmiotu:
- A22_BC
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Uczestnictwo w zajęciach - ćwiczenia 15 h
Przygotowanie prezentacji multimedialnej 10 h
Studiowanie literatury 20 h
Przygotowanie do testu sprawdzającego 10 h
Pozyskiwanie informacji ze stron internetowych banków centralnych 10 h
Studiowanie aktów prawnych 10 h
Łącznie 75 h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia225h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i umiejętności z zakresu: podstaw ekonomii, podstaw finansów publicznych, rynków finansowych.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Cel - zaznajomienie studentów z teorią i praktyką finkcjonowania banków centralnych we współczesnych gospodarkach, ze szczególnym uwzględnieniem Narodowego Banku Polskiego, Europejskiegoi Banku Centralnego i Systemu Rezerwy Federalnej w USA. Wpływ banków centralnych na gospodarkę krajową, regionalną i światową, w tym głównie na rynki kapitałowe. Zaznajomienie studentów z instrumentami polityki pieniężnej oraz polityki stabilizacyjnej, w tym prowadzonej w czasie kryzysów finansowych. Pofgłębienie umiejętności posługiwania się informacjami z obszaru finansów.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia
1. Teoretyczne podstawy polityki pieniężnej i bankowości centralnej - ewolucja poglądów. Cele i strategie polityki pieniężnej. Wiodące strategie - strategia celu inflacyjnego oraz strategia eklektyczna - w polityce NBP oraz EBC i FED. Cechy jakościowe współczesnych bankó centralnych, w tym niezależność i transarentność. 4h
2. Instrumenty polityki banku centralnego – charakterystyka i warunki stosowania. Indlacja i deflacja. Mechanizmy transmisji impulsów polityki pieniężnej. Rola banków centralnych w zachowaniu stabilności finansowej. 2h
3. Narodowy Bank Polski – historia, podstawy prawne, organy decyzyjne, cechy jakościowe. Analiza ustawy o NBP i ustawy Prawo dewizowe. Polityka NBP w latach 1990-2015. 2h
4. Europejski Bank Centralny – geneza, organy, waluta euro, cechy jakościowe, standardowe i niestandardowe instrumenty polityki monetarnej, Wpływ EBC na kraje UE spoza strefy euro. 2h
5. Bankowość centralna w krajach anglosaskich - FED, Bank Anglii, Bank Rezerw Australii – wybrane zagadnienia, wtym niestandardowe instrumenty stosowane w czasie kryzysu finansowego. 2h
6. Banki centralne krajów UE spoza strefy euro: Narodowy Bank Czech, Narodowy Bank Węgier, banki centralne Szwecji i Danii. 2h
7. Bank Japonii i Ludowy Bank Chin - jako przykłady banków centralnych w Azji. 1h
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu na podstawie trzech kryterów:
- napisanie testu sprawdzającego, złożonego z pytań zamkniętych i otwartych, na co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania z całości;
- przygotowanie i przedstawienie na zajęciach prezentacji multimedialnej (indywidualnie lub zespołowo) z zagadnień bankowości centralnej (w tym funkcjonowania wybranego banku centralnego);
- czynne uczestnictwo w zajęciach, wykazanie się przestudiowaniem aktów prawnych dotyczących funkcjonowania NBP, EBC i strefy euro, rozwiązywanie zadań na zajęciach.
Ocena końcowa zawiera dwa elementy obligatoryjne - test i prezentację, na zasadzie średniej arytmetycznej. Aktywność na zajęciach - dodatkowe punkty podnoszące jednen z elementów oceny ogólnej.
Kryteria oceny:
3,0 - student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu bankowości centralnej, uczestniczył w przygotowaniu i prezentacji wybranego tematu na poziomie dostatecznym; był obecny na zajęciach.
3,5 - student zna i rozumie pojęcia z zakresu bankowości centralnej na poziomie dostatecznym lub dość dobrym, uczestniczył w przygotowaniu i prezentacji wybranego tematu na poziomie dość dobrym lub dobrym; był obecny na zajęciach.
4,0 - student zna i rozumie pojęcia i związki między zjawiskami z zakresu bankowości centralnej na poziomie dość dobrym lub dobrym; uczestniczył w przygotowaniu i prezentacji wybranego tematu na poziomie dobrym lub ponad dobrym; przejawiał pozytywną aktywność na zajęciach.
4,5 - student zna i rozumie pojęcia i związki między zjawiskami z zakresu bankowości centralnej na poziomie dobrym lub ponad dobrym; uczestniczył w przygotowaniu i prezentacji wybranego tematu na poziomie ponad dobrym; przejawiał pozytywną aktywność w trakcie ćwiczeń.
5,0 - student zna i rozumie pojęcia i związki między zjawiskami z zakresu bankowości centralnej na poziomie ponad dobrym lub bardzo dobrym; uczestniczył w przygotowaniu i prezentacji wybranego tematu na poziomie bardzo dobrym; wyróżnił się znaczącą aktywnością w trakcie zajęć.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Bogusław Pietrzak et al. (red.) System finansowy w Polsce, cz. 1 , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012;
Makro – mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności, S. Marciniak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013; rozdział 19 Inflacja i jej skutki, s. 443-463 (autor Agnieszka Tomczak);
Agnieszka Tomczak, Polityka monetarna w warunkach rozwoju rynków finansowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013, rozdziały 1 i 2, s. 15-84;
Andrzej Sławiński (red.), Polityka pieniężna, C.H. Beck, Warszawa 2011, s. 11-66;
Materiały i publikacje ze stron internetowych banków centralnych; WWW.nbp.pl ; WWW.ecb.europa.eu;
Hanna Żywiecka, Niestandardowe działania banków centralnych w warunkach globalnego kryzysu finansowego, CeDeWu, Warszawa 2013;
Wiesława Przybylska-Kapuścińska (red.), Współczesna polityka pieniężna, Difin, Warszawa 2008; s. 203-250;
Materiały i publikacje ze stron internetowych banków centralnych: WWW.federalreserve.gov, WWW.bankofengland.co.uk, i innych b.c.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Wie, w jaki sposób funkcjonują banki centralne i jaki jest wpływ ich polityki na gospodarkę narodową
Weryfikacja: Test i przygotowanie oraz zaprezentowanie referatu przy użyciu technik multimedialnych, uczestnictwo w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W05, K_W06, K_W11 FiB, K_W12 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
- Efekt W_02
- Zna funkcje banków centralnych, pojęcie ich niezależności, transparentność działania, organy, sposób podejmowania decyzji, oficjalne dokumenty publikowane przez bank centralny, relacje między bankami centralnymi i innymi organami władz, w szczególności władz fiskalnych.
Weryfikacja: Test i przygotowanie oraz przedstawienie referatu przy użyciu technik multimedialnych, uczestnictwo w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W11 FiB, K_W12 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11
- Efekt W_03
- Wie, jakie są rodzaje i miary inflacji, zna wpływ inflacji i deflacji na gospodarkę, zna mechanizm powstawania baniek spekulacyjnych.
Weryfikacja: Test i przygotowanie oraz przedstawienie referatu przy użyciu technik multimedialnych, uczestnictwo w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W11 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Umie wskazać główne instrumenty polityki pieniężnej, rozumie ich działanie.
Weryfikacja: Test i przygotowanie oraz przedstawienie referatu przy użyciu technik multimedialnych, uczestnictwo w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U04, K_U13 FiB, K_U14 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_02
- Potrafi znaleźć aktualne informacje dotyczące funkcjonowania instytucji finansowych, w szczególności działania banku centralnego, jak też właściwie je zinterpretować.
Weryfikacja: Test i przygotowanie oraz przedstawienie referatu przy użyciu technik multimedialnych, uczestnictwo w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06, K_U07, K_U14 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U06, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
- Efekt U_03
- Umie opracować i przedstawić na piśmie oraz w formie prezentacji ustnej przy użyciu narzędzi multimedialnych wybrane zagadnienie dotyczące publicznego systemu finansowego.
Weryfikacja: Prezentacja wybranego tematu na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U11, K_U14 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U09, S2A_U10, S2A_U11, S2A_U02, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Ma nawyk korzystania z oficjalnych informacji przekazywanych przez serwisy informacji finansowych, banki centralne i samodzielnego poszukiwania oraz studiowania literatury naukowej
Weryfikacja: Test i przygotowanie oraz przedstawienie referatu przy użyciu technik multimedialnych, uczestnictwo w dyskusji na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04, K_K09 FiB
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07, S2A_K01, S2A_K03