- Nazwa przedmiotu:
- Historia administracji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Marek Jakubiak, Profesor PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_HA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ze względu na formę przedmiotu (wykład) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego. Ta część również zajmuje 30 godzin. Zaliczenie zajmuje 5 godzin, przygotowanie przez Studenta do zaliczenia końcowego wymaga 20 godzin pracy własnej oraz 5 godzin konsultacji z prowadzącym.W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 100 godzin w semestrze.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,33
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przedstawienie najważniejszych etapów tworzenia systemu administracyjnego w krajach europejskich i ich twórców. Pierwszy wykład na temat historii administracji w starożytności jest symbolicznym naciskiem na czas trwania procesu rozwoju administracji w poszczególnych krajach, a także kulturowe i cywilizacyjne znaczenie tego modelu rządzenia w państwie dla następnych pokoleń. Cały wykład obejmuje okres od końca XVIII wieku do przełomu XIX i XX wieku.
- Treści kształcenia:
- 1. Administracja jako nauka- definicja pojęcia. Administracja Starożytnej Grecji i Rzymu jako reprezentatywny przykład systemu politycznego.
2. Koncepcja trójpodziału władzy wg. Monteskiusza i jej znaczenie dla rozwoju administracji państwowej.
3. Umowa społeczna Jeana Jacques'a Rousseau
4. Konstrukcja państwa prawnego Roberta Mohla jako początek epoki państw konstytucyjnych.
5. Ogólna charakterystyka konstytucjonalizmu i jego wpływ na funkcjonowanie administracji państwowej w XIX w.
6. Liberalizm XIX w i jego wpływ na rozwój organów administracyjnych państw europejskich.
7.Funkcjonowanie monarchii konstytucyjnych XIX w na przykładzie Anglii, Francji i Niemiec.
8. Geneza sądownictwa administracyjnego w państwach współczesnych
9. Parlamentarno- gabinetowy system rządów i jego znaczenie dla działalności administracji publicznej państw europejskich XIX w.
10. Rozwój administracji terytorialnej w państwach Europy Zachodniej XIX/XX wieku.
11. Administracja państw autorytarnych w XIX w.- rola głowy państwa, zasady funkcjonowania administracji państwowej.
12. Administracja państw złożonych XIX wieku- unie, konfederacje, federacje
13. Wpływ I wojny światowej na administrację państw europejskich
14. Przemiany w administracji publicznej po 1918
15. Administracja w społeczeństwie informacyjnym- szanse, wyzwania, zagrożenia- podsumowanie.
- Metody oceny:
- Zaliczenie końcowe ma formę 5 pytań otwartych. Każde z nich jest punktowane od 0-3 pkt. Łącznie z przedmiotu można zatem uzyskać max. 15 punktów, które w przełożeniu na oceny końcowe przedstawia się następująco:
poniżej 8 pkt- ndst (2,0)
8 pkt- dst (3,0)
9-10 pkt - dst + (3,5)
11-12 pkt- db (4,0)
13-14 pkt- db + (4,5)
15 pkt- bdb (5,0)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Gaca Andrzej, Kamińska Krystyna, Historia powszechna ustrojów państwowych, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2011.
Maciejewski Tadeusz, Historia administracji i myśli administracyjnej. Czasy nowożytne i współczesne (XVI -XX wiek), Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2013.
Żukowski Marek, Dzieje administracji w Polsce w XX wieku, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2011
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Rozumie proces kształtowania się systemów administracyjnych w państwach europejskich na przełomie XIX i XX wieku oraz związanych z nim trudności politycznych i prawnych.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_02
- Student posiada wiedzę dotyczącą dziejów administracji europejskiej na przykładzie różnych modeli administracji, a także opanował terminologię w tym zakresie.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na koniec semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W_03
- Student zna twórców i prekursorów głównych koncepcji administracyjnych upowszechnianych w państwach europejskich XIX i XX wieku.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na koniec semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student umie postrzegać problemy i rozwiązania administracyjne w państwie przez pryzmat czynników historyczno-kulturowych, które wpłynęły na ich ukształtowanie w procesie historycznym
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U_02
- Student potrafi wnioskować w kategoriach przyczynowo-skutkowych w zakresie oceny funkcjonowania systemów administracyjnych w określonych realiach polityczno-społecznych.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student posiada świadomość znaczenia prawidłowego pod względem prawnym działania organów administracji publicznej dla efektywnego funkcjonowania państwa.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_02
- Student ma przekonanie, że profesjonalizm i obiektywizm w działaniu organów administracji w ramach procedur administracyjnych zwiększa szacunek obywatela do państwa prawa.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K_03
- Student wykazuje zdolność do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym w wymiarze lokalnym i regionalnym.
Weryfikacja: Sprawdzian w formie pytań otwartych na zakończenie semestru.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: